Helgen & Måndag

Hej!
Nu är veckan igång igen och helgen har varit både lugn men produktiv. Jag har både hunnit läsa en del men även gått runt här hemma och plockat lite och städat. Igår var jag ute en väldigt kort stund, det var så kallt ute var inte alls någon vår i luften. Men jag var iaf ut och gick och la en bok i bibliotekets brevlåda efter det gick jag hem igen. Nu vill jag att de sopar gatorna, hade jag fått bestämma så hade de gjort det redan igår. Tycker det är så trögt att köra rullstol nu när det är grus på vägen, det är mycket lättare att köra rullstol när gruset är borta. Så jag längtar tills de sopar gatorna.
Det var kallt ute så när jag kom hem igen så tog jag en varm kopp kaffe och tände lite ljus.

Älskar att tända ljus och framför allt doftljus. Och just nu är det denna doft jag använder när jag tänder ljuset, älskar doften.

Så detta är vad jag har gjort under helgen och igår, idag har varit en lugn dag men imorgon är det dags för sjukgymnastik igen. Ser fram emot det men kommer vara så trött imorgon efteråt.
Kram/Amanda

Vardagen Rullar På

Hej!
Nu var det ett litet tag sedan jag bloggade, vardagen har rullat på och jag har hunnit varit ute en del. Det känns verkligen som det är vår i luften nu, jag vill ha vår och sommar. I onsdags var det sjukgymnastik och sedan resten av dagen tog jag det mest lugnt, var så trött på eftermiddagen sen så det blev en tidig kväll. Förutom det vardagliga så har jag hunnit läsa en del, brukar lägga mig i sängen och läsa innan jag ska sova om kvällarna. Gör detta oavsett om det är vardag eller helg, tycker det är så mysigt att avsluta dagen med att läsa. Och angående böcker så har jag även varit till biblioteket en del i veckan.

Nu är det som sagt lördag och den har spenderats i ett lugnt tempo, avslutade en bok tidigare idag och måste säga att det var en riktigt bra bok. Nu ska boken tillbaka till biblioteket men jag funderar på att köpa den, då jag verkligen tyckte om den och vill ha ett exemplar själv och jag kommer vilja läsa om boken. Boken jag pratar om heter ” we used to live here” av Marcus Kliewer. Boken finns inte översatt än men den är rätt populär så skulle inte förvåna mig om boken kommer bli översatt.
Jag tänker mig att resten utav dagen kommer vara lika lugn.
Kram/Amanda

I Veckan

Hej!
Hoppas allt är bra med er!
Sedan sist så har veckan rullat på, jag har varit i Västerås i måndags. Var i in till min vårdcentral på ett vårdbesök och efteråt så passade jag på och fika hos farmor och farfar. Jag har bytt vårdcentral sen några år tillbaka då den vårdcentralen som finns i Hallstahammar,här där jag bor är inte bra. Så jag var i Västerås hela eftermiddagen i måndags.

Blev lite kaffe och fikabröd som farfar hade bakat. Väldigt gott😍 Men inte nybakat.

Igår var det onsdag, det var en lång dag. Uppe tidigt för att åka på sjukgymnastik. Även om jag absolut hade gärna sovit mer igår är jag glad att jag kom iväg på sjukgymnastik, mår så bra dagen efter. Men somnade väldigt tidigt igår kväll, inte ofta det händer men det var så skönt att få sova. Så veckan har rullat på och det har varit bra dagar. Nu är det torsdag och det är en lugnare dag och det har varit soligt idag. Jag är ingen morgonmänniska så det var skönt att få sova ut idag.
Älskar det och det känns som vår i luften. Jag längtar verkligen till våren och sommaren, då mår jag som allra bäst.

Kram/Amanda

Senaste Böcker/Poddar

Hej!
Tänkte göra ett inlägg om mina senaste böcker och poddar som jag har läst eller lyssnat på. Då det var ett tag sedan jag gjorde ett sånt inlägg. Och nu har jag hunnit läsa lite och lyssnat på både poddar och böcker.

Här har vi två av mina senaste böcker
Vad är det värsta som kan hända av C N Persson är en mysig och gullig romance, om man gillar fake dating i sina romance så kommer man tycka om denna.
Flykt av Andreas Ek är del 5 i raseri serien, och just nu håller jag på att lyssnar på sista delen i serien som heter strid.
Har även lyssnat om både kaninjägaren och lazarus av Lars Kepler. Tanken är att när jag har lyssnat om alla 9 böcker så ska jag lyssna på den senaste boken av Lars Kepler.

De senaste poddarna jag har lyssnat på är Creepypodden och Rättegångspodden. De avssnitt som jag minns mest av från Creepypodden är nog avsnitt 239: Värre och Värre och avsnitt 241: En annan skogsvakts berättelser.
Det här är väl lite av vad jag har läst och lyssnat på den senaste tiden, bra böcker och poddar. Jag vet att boken: Vad är det värsta som kan hända av C N Persson är med på bokrean i år, jag kan varmt rekommendera den.
Lyssnar ni på ljudböcker eller poddar?

Kram/Amanda

Tog En Bloggpaus

Hej!

Nu var det ett tag sedan jag bloggade, kände att jag inte direkt hade något att blogga om riktigt. Ni vet vardagssysslor. Även om vi alla gör dem känns det lite tråkigt att blogga om dem varje dag.

Däremot så var jag i Borlänge nu en vecka. Jag kom hem igår, det var skönt att få lite miljöombyte. Mannen jobbade en del, men vi hann med att ta en promenad i solen. Samt att vi gick in i Kupolen så jag fick se hur det såg ut inomhus där + att vi gick till lager157. Har annars bara sett Kupolen från utsidan. Så lite hann vi med trots att han jobbade under veckan. Och självklart passade jag på att ta ett bad. Kom som sagt hem igår eftermiddag och tog det mest lugnt och packade upp.
Tycker det är rätt tråkigt att behöva packa upp, men nu är det gjort. Det är skönt när det är gjort men så tråkigt att göra.

Bilden tog jag igår när jag kom fram till tågstationen i Hallstahammar.

Idag är det inte alls lika fint väder ute, men tog mig ändå ut och handlade lite bröd som började ta slut. Och en vända in på biblioteket innan jag gick hem igen. Skönt att få handlingen gjord innan alla slutar jobbet och ska handla. Nu ikväll blir det nog mest lugnt skulle jag tro, har inga planer heller direkt för helgen. Nästa vecka blir det en del så blir bra att återhämta sig eller ja ladda batterierna.
Men vi får se hur mycket jag bloggar, var dock skönt med en bloggpaus. Det blir nog fler inlägg men tänker att det kommer när jag känner att jag vill blogga och att jag har något att blogga om.

Kram/Amanda

Boklista För 2025

Hej!
Nu var det några dagar sedan jag bloggade, livet har rullat på med en del grejer. Det har bland annat varit sjukgymnastik som sker på onsdagar. Förra veckan så lyssnade jag på en bok tillsammans med Victoria. Jag frågade henne om hon ville kompisläsa ”vegetarianen” med mig. Så förra veckan under 2 dagar så lyssnade vi på den, och efteråt disskuterade lite om den. Vegetarianen av Han Kang fick Nobelpriset i litteratur 2024.

Handling:Yeong-hye är en tystlåten kvinna i ett traditionellt äktenskap i Sydkorea. Hon har aldrig gjort uppror, men så börjar hon drömma om blod och brutalitet, om kroppar och kött. En dag bestämmer hon sig: hon måste bli vegetarian.Människorna i hennes liv, hennes make, svåger och syster, vägrar att acceptera beslutet, och hennes envishet sätter igång en spiral av tvång och våld. Kampen står inte bara kring hennes kropp och vad hon väljer att äta, utan handlar om hennes sexuella och intellektuella frihet. Vad händer med den som ständigt måste föra en kamp mot tillvaron?

Jag tänker även hoppa på Madeleines boklista för i år och då var en utav genrerna att läsa och det första jag valde att ta då var ”vegetarianen” av Han Kang som vann nobelpriset i litteratur. Jag har varit lite intresserad utav boken då många verkar tycka om den. När den nu vann litteraturpriset så blev jag ännu mer nyfiken och frågade då Victoria om hon ville läsa den med mig. Den var märklig och obehaglig, och jag tyckte den tyvärr blev lite seg mot slutet. Men språket i boken är verkligen vackert. Jag vet att författaren har skrivit fler böcker men jag känner att denna räcker för mig.
Men ja nu har jag bockat av en bok på listan som hon har fått ihop Madeleine. Får se när jag väljer nästa genre ur listan. Har ni läst Vegetarianen?

Kram/Amanda

Bästa Böckerna 2024

Hej!
I detta inlägg tänkte jag berätta om de 5 böcker som blev mina favoriter förra året. Jag kan varmt rekommendera alla.

De här 5 böckerna är mina favoriter och som ni kan se så är Lucinda Riley med 2 gånger. Jag läste hennes böcker på engelska men jag vet att båda är översatta till svenska. Nu funderar jag på om jag ska ta mig an böckerna om de 7 systrarna.
Pojken i ån fick jag av Madeleine för några år sedan och förra året läste jag den och så bra den var. Kan helt klart se mig själv läsa om den i framtiden. Tycker fler borde prata om boken, så synd att inte den får mer ljus på sig.
Tormentum av Jessica Lincke av en kort men så obehaglig och bra bok. Även den kan jag se mig själv läsa igen i framtiden.
1984 av George Orwell var speciell men riktigt bra och även om jag inte är supertaggad på att läsa om den, så kan jag ändå se mig själv läsa om den om jag skulle vilja.

Som sagt dessa böcker kan jag verkligen rekommendera och de är verkligen bra. I år tänker jag försöka läsa ännu mer böcker från min egen bokylla. Det hände ganska mycket förra året att jag lånade från biblioteket och ibland nästan glömde bort att jag hade egna.Jag tycker att det är så bra att det finns bibliotek och vill inte att de ska försvinna. Jag har en hel del böcker så det kommer inte ta slut och så köper jag ju böcker. Så att det kommer ta slut på böcker behöver jag inte oroa mig över. Jag köper böcker fortare än vad jag läser dem. Men nu är det nytt år och vi får se vad jag får för favoriter.

Kram/Amanda

Fredag & Helg

Hej!
Nu är det fredag igen och jag tycker verkligen den här veckan har gått så fort. Kan knappt fatta att det är fredag igen. Men sen sist så har jag hunnit vara på sjukgymnastik i onsdags. Känns så skönt att vara igång igen med det, även inte alls gillar att gå upp från varmvattnet. Var ganska trött efteråt men jag somnade gott på kvällen sen. Igår kväll läste jag ut en bok, vi är bara inne i januari men jag har redan fått en ny favorit.

Idag är det som sagt fredag och det var lite trögt att komma igång idag men jag har varit och handlat tidigare idag. Kaffet börjar ta slut här hemma så var och köpte mer kaffe bla. Så jag har fått lite friskluft idag vilket kändes skönt. Och det har inte varit så kallt idag bara grått väder. Men känner mig lite piggare efter att jag var ute idag.

Foto av Karolina Grabowska pu00e5 Pexels.com

Ikväll blir det att kanske välja en ny bok att börja läsa eller så blir det netflix. Något utav dem blir det, har annars inga planer för helgen utan den blir lugn. Men det blir bra för jag har några saker planerade nästa vecka som jag såklart ser fram emot.
Vill ni förresten ha ett inlägg om mina bästa böcker för 2024? Funderar på att skriva ett sånt inlägg och undrar om det vore intressant.
Nu önskar jag er en trevlig helg!
Kram/Amanda

Mediterat & Sushi

Hej!
Nu är det tisdag och helgen är slut, eller ja den var slut redan igår (måndag) när jag skriver detta. Men helgen har varit lugn. Jag har läst en hel del och jag har även mediterat. Jag är så glad att jag har börjat hitta tillbaka till meditationen igen. Sedan jag började igen strax innan jul så har det blivit mer meditation nu. Det är så skönt, stänga av telefon och bara vara i nuet under tiden jag mediterar.
I lördags dock så tog jag mig ut på en promenad på eftermiddagen och även handlade. Innan jag gick hem så köpte jag med mig sushi till middag.

Jag älskar sushi det är så gott! Är det någon mer som tycker om sushi?

Jag skulle vilja prova något nytt inom sushi men i lördags körde jag på ett säkert kort. Jag älskar lax och jag älskar avokado så detta är vad jag tar när jag äter sushi. Och sedan lägger jag till sjögrässallad. Tycker det är så gott. Ibland unnar jag mig lite sushi det är så gott tycker jag.
Nu är veckan igång och imorgon är det dags för första sjukgymnastik i varmvatten. Så det blir tidigt i säng då jag ska upp lite tidigare imorgon. Eller ja tidigt för mig. Jag är nämligen inte en morgonmänniska.

Kram/Amanda

Bloggen & Youtube 2025

Hej!
Nu tänkte jag skriva ett litet inlägg om vad jag skulle vilja med min blogg och youtube. Jag skulle vilja växa mer både här och på min youtubekanal. Förra året gick det bra på youtube men det blev sämre mot julen då allt blev så himla intensivt. Så för att hålla igång youtube i år och förhoppningsvis växa mer så ska jag försöka redigera i tid och spela in i tid. Det har hänt att jag har redigerat samma dag, det fungerar men inte i längden. Men tanken är att jag ska lägga upp ny video på youtube på söndagar.

Kolla gärna in 👆 video den jobbade jag på i några dagar. Det är en liten film som jag har gjort på alla böcker jag läste 2024

Nu till bloggen, här skulle jag med vilja växa mer och i år tänker jag försöka hålla igång den mer. Det kanske inte alltid blir vardags inlägg, just för att vardagen alltid är vardag. Men jag vill hålla igång bloggen för jag älskar att skriva och läsa era kommentarer. Jag svarar också på era kommentarer även om jag inte är så snabb. Är det något ni vill läsa om? Kom gärna med tips på inlägg gärna såna man kan skriva på förhand.

{”subsource”:”done_button”,”uid”:”D17E0226-5F09-434F-B747-C4C30FA44347_1596429485813″,”parent_photo_id”:”334125511052201″,”source”:”other”,”origin”:”unknown”,”sources”:[”334125511052201″,”317506074305211″],”source_sid”:”F52759C0-CF9D-4455-90A5-551825A59290_1611848175806″}

Jag älskar att både hålla på med youtube och bloggen så det känns verkligen inte som ett måste utan, jag vill göra det för att få ha något som jag tycker om att göra- det är så viktigt. Jag har en dröm om att kanske någon dag jobba med sociala medier och då måste man ju hålla igång det. Men detta är något jag verkligen tycker är kul. Jag har insett det nu när jag har varit lite mindre aktiv att både bloggen och youtube är något jag vill göra och för att det är kul. Och det tillåter mig vara kreativ. Så jag hoppas på att i år är då jag får blogga och hålla på med youtube mer, det är så kul och jag ser verkligen i fram emot det.

Kram/Amanda