Första Snön & Helg

Hej!
Nu var det några dagar sedan jag bloggade, det har varit dagar av återhämtning och i torsdags kväll kom mannen hem och varit hemma nu under helgen. Haft en riktig mysig helg men hunnit med en tvättid också. Den där tvättkorgen är nästan aldrig tom en längre stund.

I fredag och lördags tog vi det mest lugnt och umgicks en del. I lördags blev det filmkväll och vi fortsatte att kolla på Avatar- The way of water. Vi såg inte klart filmen, den är jättefin filmad och snyggt gjord. Men alldeles för långsam, tror inte vi kommer se klart filmen. Jag höll på att somna i soffan medan vi tittade för att vara över 3h så är den för lång. Men vet att många gillade den så. Men om jag håller på och somnar till en film då är den inte så bra.

Vi har även haft första snön men den kom och gick. Igår så blev det som sagt tvättstugan då vi hade mycket tvätt så det var dags att tvätta.
Jag har även fått lite läst eller rätt mycket. Håller på och läser om Eldvittnet av Lars Kepler. Nästan bara 100 sidor kvar nu. Eldvittnet är bra men Sandmannen är min favorit. Och innan jag avrundar inlägget så vill jag bara säga tack för bokmärket Elina

Så detta är vad jag har gjort nu i helgen. Nu är jag fylld med ny energi inför veckan och på onsdag blir det sjukgymnastik i vatten igen.
Kram/Amanda

Att Hinna Blogga?

Hej!
Hur ska man hinna blogga? Känns som dagarna bara flyger förbi och när kvällen kommer så är jag så trött både i kroppen och huvudet så att jag inte orkar blogga. För jag vill ju blogga men energin räcker inte till. Men de senaste dagarna har varit bra. Sedan sist jag bloggade och var hem till farmor och farfar så har helgen varit lugn. Men jag har passat på och rensat och tvättat lite. Insåg att jag inte behöver köpa nya hårsnoddar då jag hittade flera stycken när jag rensade.😁

Igår så fortsatte jag och rensa lite + att vi nu har en ny soffa. Farmor och farfar frågade torsdags om jag ville ha deras gamla soffa då de har köpt en ny. Så igår var pappa här och en vän till han och slängde vår gamla och hämtade soffan hos farmor och farfar som jag skulle ha.

Det här var farmors och farfars soffa, men nu är det min nya soffa. Jag är så nöjd. Efteråt så tog jag det mest lugnt. Var lite trött när jag la mig, men så nöjd både över dagen och soffan.

Ska verkligen försöka blogga oftare tänkt flera dagar att jag borde sätta mig och skriva, just eftersom det kliar i mina fingrar efter att blogga. Men sen sist så har jag hälsat på farmor och farfar blev lite lunch där i form av lax. Vardagssysslor och fått ny soffa.

Kram/Amanda

En Onsdag

Hej!
Hoppas det är bra med er?
Här har man nyligen kommit hem efter att ha varit ute och gjort lite ärenden och handlat. Nu är det verkligen dags att börja använda vinterjacka. Tagit fram den så nu blir det att använda den. Var lite kallt trots att man hade sjal. Men känns ändå skönt att ha fått lite saker gjort som man nu kan bocka av. Badet blev tyvärr inställt idag men då har jag passa på och gjort annat som jag har behövt.

När jag var och handlade tänkte jag köpa delicatos nya smak ”lussebullarbollar” Har hört att de skulle vara väldigt goda, men tyvärr var de slut så får kolla om några dagar på mitt ica igen. Men förutom det kom jag hem med det jag skulle ha. Några som testa dessa?

Ikväll blir det rätt lugnt och så blir det smörgåstårta till middag. Det är ju ändå smörgåstårtansdag och jag älskar smörgåstårta. Blev en liten som är två portioner med ost och skinka. Men det här är en onsdag i mitt liv fått lite gjort, fått friskluft vilket jag känner nu att jag behövde.
Imorgon ska jag äta lunch hos farmor och farfar eftersom jag ändå ska in till min vårdcentral. Då passar man på att umgås eftersom att både farmor och farfar och vårdcentralen jag går till finns i Västerås.

Kram/Amanda

Hänt I Veckan

Hej!
Hur mår ni?
Här har veckan gått alldeles för fort och jag har som vanligt tänkt blogga men energin har inte funnits och jag har valt att lyssna på kroppen. Men det har varit en lugn vecka och helg. I torsdags så var dock produktiv. Städfirman var här och städade på eftermiddagen och sen var jag ut och gjorde lite ärenden och handlade. Har en städfirma som kommer 2 gånger i månaden, och i torsdags var andra gången. Insett att jag behöver spara på min energi.
kvällen sen var jag riktigt trött och somnade ganska tidigt. Annars har jag börjat tända ljus nu i veckan, det är verkligen så mysigt.

I helgen nu så var mannen hemma- vi umgicks och åt pizza igår lördag. Riktigt gott var det och jag har varit sugen på pizza ett tag. Annars har vi hittat ett dataspel nu som vi kan köra tillsammans som vi började köra igår.
Det har varit en lugn vecka och en lugn helg. Nu i veckan som kommer har jag lite planerade vårdbesök så det känns skönt att ha haft en ganska lugn vecka och helg. Jag har behövt det då jag behöver mycket återhämtning och blir lätt utmattad.

Kram/Amanda

Senaste Böcker & Poddar

Hej!
Det var ett tag sedan jag skrev ett inlägg om vad jag läste under 1 månad. Jag läser men det går lite trögt de flesta böcker har jag gjort en recension av. (böckerna jag läste i september) Men jag tänker att jag gör något liknade. Så jag berättar lite snabbt vad jag har läst efter september.

Jag har lyssnat på hypnotisören och paganinikontraket av Lars Kepler. Lyssnar om deras böcker då de har släppt en ny bok om Joona Linna.
Jag har lyssnat på Four found dead av Nathalie D. Richards
Jag har lyssnat på Eldsoffer av Ramona Ivener.
Resten av böckerna finns det bokrecension på

Så sedan sist jag uppdaterade om vad jag läste så har jag hunnit lyssna på några böcker. När jag läser fysiskt så går det lite långsammare.
Jag har även lyssnat på några avsnitt av podden ”scarypodden” den finns där poddar finns och även på spotify. Tryck HÄR för att komma till podden på spotify.

Vissa dagar märker jag att jag inte orkar läsa något fysiskt eller ens lyssnar på ljudböcker. Så därför har det inte blivit något inlägg om vad jag läser månad för månad just för att det går just nu lite långsammare med läsningen överlag. Men jag börjar bli lite sugen på feelgood böcker omkring julen eller är det för tidigt än?

Ni kan även kolla in denna video där jag gör en liten wrap up på böcker jag har läst till min youtubekanal.

Kram/Amanda

I Veckan

Hej!
Hoppas ni mår bra, här har hela veckan gått redan. Jag har tänkt blogga men jag har prioriterat min energi så har jag behövt vila så gör jag det. Man måste ta hand om sig, och lyssna på kroppen.

Men i veckan har jag varit till Köping i onsdags på sjukgymnastikträning i varmvatten bassäng. Det var väldigt skönt men jag var ganska trött sen på eftermiddagen. Badade på förmiddagen så resten av dagen tog jag det lugnt och vilade mest. Hade väldigt ont i kroppen den dagen så det var bara att vila.
På torsdagen sen så tog jag det lugnt, men på kvällen sen så var jag till biblioteket och lånade. De hade ett event där man fick låna i mörkret efterson det var Halloweentema. Var lite småryssligt att gå där när det var nedsläckt.

Foto av rikka ameboshi pu00e5 Pexels.com

Idag är det lördag och jag har varit iväg på massage igen. Det behövdes men jag var iaf inte lika stel som när jag var där sist i oktober. Passade även på att handla lite, nu tänker jag inte gå ut något mer, det är riktigt kallt idag även om det har varit fint väder.
Detta är väl ungefär vad som har hänt jag har hunnit läsa en del i veckan, är snart klar med en bok jag har läst nu den senaste veckan. Riktigt intressant och tror också att man kan skapa disskutioner med boken. Boken heter ”sluten anstalt” av Fanny Klang. Blir klar med boken idag och ja det kommer en bokrecension.
Nu ska jag dricka klart mitt kaffe
Kram/Amanda

Helgen I Oktober

Hej!
Nu är det en ny vecka och helgen har varit riktigt härlig och mysig. Det var en intensiv vecka, förra veckan. Så helgen har varit lugn. Umgåtts med mannen som kom hem i torsdagkväll och vilat en del.
Det blev ingen film i helgen men vi började kolla på säsong 2 av Blood of Zeus den finns på netflix. Vi såg säsong 1 förut men nu hade det tydligen kommit ut en till säsong. Vi har inte sett klart säsongen men det är bra.
På lördagen på kvällen så tog jag mig ett bad, han hade med sig badbaljan så ett varmt bad var skönt. Han har ju haft den med sig så jag har badat några gånger när han har varit hemma tidigare.

Och även om badrummet är litet så tar man bort min duschstol så får den plats. Det har varit en väldigt mysig helg och en helg jag behövde, bara tanka batterierna inför den nya veckan. Det blev en lugn vecka men efter att slutet på veckan var ganska intensiv så behövde kroppen vila. Men nu är batterierna laddade inför den nya veckan.
Den här veckan blir lugn, börjar med varmvattengymnastik på onsdag på habliteringen i Köping, det ser jag fram emot även om jag kommer vara trött efteråt.

Produktiv Och Städning

Hej!
Här har man varit tyst några dagar för det har varit fullt upp i några dagar denna vecka. Nu är det fredag och den här dagen är lugn.
I onsdags var jag in till habliteringen i Köping, besöket gick bra men det blev en ganska tidig morgon. På eftermiddagen så var jag ute en del så fick en hel del friskluft i onsdags, vilket var skönt. Men jag var också väldigt trött på kvällen. Igår var det torsdag och jag var in lite snabbt till min vårdcentral för jag hade ett besök. När jag kom hem så kom det en städfirma som städade lägenheten och de putsade även fönstrerna.
Det var så värt att att ta detta beslut att fixa städhjälp för det hjälper mig att spara på min energi. Jag måste lära mig att tänka på min kropp. För mig tar det extra energi att förflytta mig från rullstolen tex. Och ja visst kan jag/vi städa men det känns skönt att lägga energi på annat.

Här tog jag en bild precis efter att de hade gått och fönstret är så rent.

De senaste dagarna har varit intensiva och jag har var produktiv vilket jag gillar det är skönt att få saker gjort. Nu är det fredag och det blir en lugn helg. Mannen kom hem igår kväll men vi har inga direkta planer för helgen. Det blir kanske nån filmkväll.
Hoppas eran vecka har varit bra.

Kram/Amanda

Migrän & Paket

Hej!
Nu är det äntligen fredag, trots att jag har inte varit iväg eller så denna vecka kan jag säga att det är skönt med helg. Jag hade dock migrän tidigare i veckan och igår var bättre men jag blir så trött av att ha haft migrän. Jag är trött både under och efter. Så det ska bli skönt med helg, även om jag inte har några planer.

Idag har jag gjort lite ärenden och handlade medan jag ändå var ute. Resten av dagen blir lugn det är lite trist väder men då gör det inget att man tar det lugnt. Var ändå skönt att få lite friskluft. Var även ute tidigare i veckan när det var fint väder och fotade lite fina höstbilder på träden

Igår kom det även ett paket på kvällen, jag har köpt Elina Kangas senaste bok en liten skräckis. Jag köpte den direkt av henne men den finns även på bokus. Den finns även som ljudbok om man hellre vill lyssna på den.

Men så detta är väl min vecka, rätt lugn då jag har haft migrän och vilat en del. Det tar på krafterna att ha migrän speciellt eftersom att huvudvärken är så ihållande. Men att få ett bok paket gör en alltid lite glad. Nästa vecka har jag vårdbesök planerade dock men det är senare under veckan. Trevlig helg.

Kram/Amanda

Mina Senaste Filmer #15

Hej!
Tänkte göra ett inlägg där jag berättar om de filmer och serier jag nyligen har sett. Såg att det var ett bra tag sedan sist jag gjorde ett sånt inlägg. Ett tag blev det inte så mycket filmer, utan mer poddar eller ljudböcker men nu har jag sett både serier och filmer.

Först ut så såg jag och mannen min klart Batman The animated serie nu i helgen när han var hemma. Vi har kollat på denna under några månader nu och är äntligen klara. Det är en bra men kanske lite väl lång serie.

Under hösten nu så har jag även kollat på den senaste säsongen av the handmaids tale.(säsong 5) Sista säsongen av serien kommer nästa år och längtar.

Jag har sett några filmer men den senaste jag såg var, oppenheimer och jag tyckte den var riktigt bra, och för att vara så lång som den är så är den bra gjord och spännande och bra handling.

Filmen är från 2023 och som Oppenheimer är det Cillian Murphy som gör huvudrollen och jag tycker han är en bra skådespelare som har gjort många bra filmer, han gör rollen riktigt bra.
Handling: Berättelsen om den amerikanske vetenskapsmannen J. Robert Oppenheimer och hans roll i utvecklingen av atombomben.
Jag var lite orolig när jag började se filmen om jag skulle tycka den var intressant och jag blev positivt överraskad. Jag såg klart filmen på två dagar eftersom den är så lång, men bra.
En film som jag bara tänker nämna lite snabbt är ”knock at the cabin” som också är från 2023. Jag hade sett trailern till filmen flera månader innan den kom ut men jag blev ganska besviken, den var inte så bra som jag trodde tyvärr.

Men det här är väl vad jag har sett på under en period blev bara en besvikelse men annars har jag varit nöjd med allt jag har sett.
Kram/Amanda