Vad Jag Läste I Maj

Hej!
Jag vet att vi snart är inne i mitten av Juni men jag tänkte ändå göra ett liknande inlägg som https://popprinsessan.se/. Jag vet att hon brukar berätta om vilka böcker hon har läst under månaden och jag blev inspirerad. Så i detta inlägg tänker jag berätta vilka böcker jag läste och vilka böcker och poddar jag lyssnade på i maj. Hoppas det är okej för Christel att jag kör min variant. Det blev både lite böcker och poddar. Avslutade böcker som jag påbörjade i April.

I rättvisans skugga av Malin V Olsson, finns det en recension på så länkar den HÄR
Utlämnad av Ragnar Jónasson- Riktigt bra bok- läste ut den väldigt fort och hade svårt att sluta läsa.
Fyra vänner, en natt, alla kommer inte tillbaka. Har man läst Sarek av Ulf Kvensler och gillade den så kommer man gilla boken utlämnad.
Loke & Key: the key to the kingdom är del 4 av Joe Hill. En omläsning- Detta är en serie tidining. Det finns en serie på netflix som är baserad på tidningarna.
Ljudbok: The overnight guest av Heather Gudenkauf

Poddar: Rättegångspodden avsnitt Politikern som styckade sin vän
och började lyssna på del 1 och del 2 av vargattacken på kolmården
Scarypodden av Sandra Rosén

Ni hittar poddarna på spotify eller om du har Iphone i podcaster appen.
Detta är vad jag hann lyssna på eller läsa i Maj, får se hur det går nu i juni, men ett litet läsflow har jag och det ligger böcker här hemma som jag verkligen vill läsa, som jag ser fram emot. Läser ni böcker eller föredrar ni poddar? Och som ni märker så läser jag inte efter årstiden utan vad jag vill läsa för stunden.

Kram/Amanda

Helgen Vecka 23

Hej!
Nu är det söndag kväll och imorgon är det ny vecka. Denna helg har varit väldigt lugn, men vädret har också styrt lite. Igårkväll regnade det och idag har det både regnat och åskat. Vart tog sommaren vägen?Jag hoppas vädret vänder så jag kan vara ute i veckan.

I helgen har jag istället:
1. Kollat på film- Blev filmen Ice Age 4 Continental drift (svenska: Jorden skakar loss)
2. Skrivit brev- Har en brevvän
3. Läst klart en bok

Boken jag läste klart är boken på bilden. Säg till om ni vill ha en bokrecension. Jag har hört om 1984 av George Orwell och nu har jag äntligen läst den. Den här bilden tog jag i fredags, tänkte läsa lite då medan jag drack en kopp kaffe.
Men det blev en lugn helg och jag har väl fått göra lite av det jag tycker om. Jag tycker om att se filmer även om det inte blir så ofta, och att läsa. Jag är nöjd med helgen och har fått ladda batterierna. Nu hoppas jag bara att det kan bli uppehåll på regnet så man kan ta sig ut. Visst jag kan gå ut när det regnar men inte så kul om det är skyfall och blåser. Det känns mer som vår/höst än sommar.
Kram/Amanda

Studentfirande

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, sen sist jag bloggade har jag hunnit varit på studentfirande. Min halvsyster, vi har samma pappa. Min syster tog studenten i onsdags och på kvällen var jag hemma hos pappa och firade henne. Tänk att hon är 18 år och blir 19. Tiden går så fort, det regnade under dagen men när jag skulle gå dit så var solen framme.
Blev lite mat och efter maten så blev det en kopp kaffe. Kom hem strax efter 21 så var inte där länge. Man fick komma från kl 18. Men jag är så glad att jag var där. jag var så nöjd när jag kom hem. Och det viktigaste är inte hur länge utan att jag var där.

Det var en trevlig kväll även om det var kallt. Enkelt men trevligt. Lite kött och kyckling som de grillade dagen innan sedan vanlig hederlig köpt potatissallad. Detta var i onsdags..

Idag är det fredag och det blåser kallt idag med så vart sommaren har tagit vägen vet jag inte. Hunnit handla lite och skickat iväg ett paket, då jag sålt på vinted igen, även varit till biblioteket. Annars har jag tagit det lugnt. Nyss ätit lite rester tillsammans med lite grekisk sallad. Vad jag ska göra i helgen får vi se, har inga direkta planer, men jag hoppas att värmen kommer tillbaka så kanske man kan vara ute.

Kram/Amanda

Julmust

Hej!
Det kanske känns lite konstigt att prata omm julmust nu under sommaren men jag tänkte jag skulle berätta vad jag tycker, om att de har tagit bort min favorit. Nu insåg jag också att jag skrev ju fel i mitt förra inlägg. Julmusten jag pratar om heter Guttsa källa och inte ”Gösta källa” 😂

De är alltså den här julmusten som är min favorit och jag förstår inte varför de tog bort den. Jag tycker den här smakar mest juligt, plus att jag drack denna varje jul när jag var barn. Jag minns inte när de tog bort denna men en dag fanns den inte i butikerna och jag minns att jag blev besviken. Apotekaren är god men den här är min favorit, jag önskar så att den kom tillbaka. Nygårda är helt okej men guttsa källa slår ut den tycker jag. Jag vet att det är sommar nu, men varje år när julmusten kommer tillbaka så saknar jag denna. Vilken julmust är er favorit?
Och ja jag är en av dem som tänker att de bara byter ettiket när det är påsk. Nu kanske folk blir arga men det smakar exakt likadant påskmust och julmust. De byter bara ettiket. Men när jag var barn så trodde jag att de var två olika drycker, när jag blev äldre så har jag förstått att de bara byter ettikett. Är det någon som vet om man kan få tag på denna så berätta gärna.
Kram/Amanda

Helg & Soliga Dagar

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, hela veckan har varit fin med sol och värme så jag har mest suttit i solen. Därav att jag inte har bloggat så mycket för det känns inte som jag har något att blogga om. Ni vet jag gör det vardagliga äter, lagar mat och diskar osv. Men jag VILL blogga. Så har ni något tips på vad ni vill läsa om?

Iaf igår var det fredag och jag behövde handla, så det blev handling. Vet ni jag hittade julmust. 4 kr st

Man passar på, jag köpte två st för 8kr. Egentligen är min favorit julmust Gösta källa men den säljs tyvärr inte. Tycker det är så synd att de tog bort den. Jag tycker Apotekaren är god, men den är inte min favorit. Nu är det lördag och helg. Igår åskade det på kvällen och det kom en regnskur.
Jag har inga mer planer för helgen än att jag ska tvätta imorgon 13-16. Och så blir jag säkert ute också. Brukar sitta i solen och lyssna på podd eller ljudbok. Strax ska jag börja med middagen och jag hoppas jag får rester över.
Men ni får gärna komma med tips, jag vill hålla bloggen levande och jag vill blogga. Men ja jag vet inte riktigt vad jag ska blogga om, det står still så kom gärna med tips. Det gör inget om det är inlägg jag kan tidsinställa. Det är alltid bra om det kommer dagar då jag kanske inte orkar.
Kram/Amanda

Bokrecension: I rättvisans skugga

Hej!
I detta inlägg tänkte jag skriva om den senaste boken jag har läst klart. Jag läste klart boken nu i helgen som var. Äntligen blir det en bokrecension på bloggen igen.
Boken jag läste heter I rättvisans skugga och är del 3 i serien om Veronica Harrington som är skriven av Malin V Olsson.

Ni vet när man inte vill att boken ska ta slut, man drar ut på det. Så var det för mig. Jag tycker Malin skriver bra och hon gör så att det aldrig blir tråkigt, utan det är spännande. Hon kan fånga en. Hon har ju lite romantik i sina böcker om Veronica, men det blir inte för mycket. Jag tycker inte om när det blir för sliskigt. Det ska kännas realistiskt och det tycker jag det gör. Jag gillar inte när man läser romtiska böcker och det är för mycket gulligull. Men Malins bok är fortfarande spännande.

Handling: Äntligen ska jag besöka Europa. Något som jag, artonåriga Veronica Harrington, har drömt om i hela mitt liv. Tillsammans med min teamkamrat Harvey ska jag hämta uråldrig sjukvårdsutrustning ur ruinerna av ett fältsjukhus från tredje världskriget.
Glädjen blir kortvarig när vårt enkla uppdrag förvandlas till en mardröm. Jag anklagas för ett brott som jag inte har begått och Harvey drabbas av en livsfarlig sjukdom som borde vara utrotad sedan flera decennier. För att inte avslöja för mycket så stannar vi där, det är spännande samtidigt som det finns en klick romantik.

Böckerna finns att köpa på bokus eller adlibris. Eller av författaren själv, hon har storrensing så de är billiga. https://www.instagram.com/malin.v.olsson/ Böckerna finns även som ljudböcker där ljudböcker finns. Gillar man fantasy och scfi så rekommenderar jag hennes böcker.
Kram/Amanda

Fredagkväll

Hej!
Här är det kväll och det är fredag, varit lagom mycket denna vecka men ändå känns det skönt att det är helg och att jag inte har några planer. Jag har varit ute i solen mycket och bara varit, antar att det blir liknande i helgen. Ni som läste mitt inlägg igår vet att jag skulle på loppis.
Idag har jag varit på loppis, äntligen vet inte hur många gånger jag och min kontaktperson försökt gå på loppis. Antingen har det varit dåligt väder eller så har någon varit sjuk. Men idag lyckades vi gå dit och jag lämnade in lite saker.

Ja jag kom ut därifrån med ett par jeans och ett linne, samt kopparna ni ser på bilden. Och jag betalade bara för jeansen. Jag hittade ett par vanliga jeans för 50kr. Det kallar jag billigt. Har alltid tyckt att jeans är lite dyrt, men 50 kr det är billigt.
Annars har jag inte gjort så mycket mer idag, vilade lite på eftermiddagen (vilade ryggen) Men nu är det kväll och det blir en lugn kväll.
Trevlig helg/kram Amanda

Soliga Dagar

Hej & Godkväll
Hoppas allt är bra med er, här är det bra. Haft två riktigt härliga dagar i solen, igår var jag i Västerås hela dagen. Först till Vårdcentralen och när jag ändå var i Västerås passade jag på att träffa farmor och farfar. Fick lite lättare lunch (macka och stekt ägg) och efter en stund så blev det också lite fika, och självklart hundmys.

Åkte hem runt 17, nöjd med dagen men ganska trött. Blev ännu tröttare när jag kom hem. Blev en lättare kvällsmat, var inte direkt hungrig men vill inte lägga mig hungrig. Blev en tidig kväll igår och somnade ovaggad.
Idag är det torsdag, och tog en sovmorgon vilket jag kändes behövdes. Annars har jag tagit det lungt idag, var ute på eftermiddagen och njöt i solen och lyssnade på ljudbok. Var även in en snabbis till biblioteket och lämnade in böcker. Nu på kvällen har jag ätit, och bara tagit det lugnt. Blir nog en tidig kväll idag med, ska på loppis imorgon.
Kram/Amanda

Ny & Produktiv Start

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra men är rätt trött, kom hem senare än tänkt då tåget stod still i Virsbo. Men det har ändå blivit en produktiv start på veckan, och fått mycket gjort idag.
Jag gick upp vid 8 och gjorde mig i ordning för att åka till min vårdcentral. Jag är ingen morgonmänniska men jag kom iväg och missade inte taxin. Väl hemma sen så tog jag det lugnt och åt lite lunch. Nu senare på eftermiddagen tog jag mig faktiskt ut i solen och gick och handlade. Är så glad att jag kom ut i solen, jag är trött men ändå lite piggare.

Min Ica affär har ju sen något år tillbaka öppnat ett café och efter min lilla shoppingrunda så tog jag mig en kopp kaffe där innan jag gick hem. Unnade mig det då jag inte hade mjölk hemma och dricker mitt kaffe med mjölk. Jag tycker dock att det jag brygger här hemma är lite godare.
Nu är det snart dags för middag som jag ska äta när jag är klar med detta inlägg. Jag är glad att jag har fått mycket gjort idag, trots att jag har varit trött. Nu blir det en lugn kväll. Dags att äta för nu är jag hungrig.

Kram/Amanda

Dagar I Dalarna

Hej!
Hur mår ni?
Nu var det några dagar sedan jag bloggade och jag har hunnit suttit ute mycket i solen. Förra fredagen så hade vi tvättstugan hemma och passade även på att städa. Det var skönt att få både tvättkorgen tom för några timmar och att dammsuga. Annars tog vi det mest lugnt. Vi åt hemmagjord pizza.
På söndagen sen åkte vi upp mot dalarna och Borlänge och här har vi varit nu i veckan, det har varit soligt och varmt varje dag så blivit en hel del solande. Men det är härligt jag älskar att värmen äntligen har kommit hit. Passat på att antingen lyssna på ljudbok eller läsa ute också i solen. En bra vecka helt enkelt. Även ätit god mat en av dem ser ni ju på bilden. Där är det köttbullar i tomatsås och pasta, med sallad. Enkelt men gott. Har även badat lite då vi bara har en vanlig dusch hemma. Och jag tycker man kan bada året om.
Och nu kliar det lite i fingrarna efter att få blogga. Hur har vädret varit hos er?
Här blir det en lugn lördag och imorgon blir det nog hemfärd igen. Dalarna är verkligen fint.

Kram/Amanda