Jag heter Amanda Kanterfors och driver denna blogg. Är en helt vanlig tjej som är bisexuell. Här får ni följa min vardag, samt höra mina tankar och funderingar. Böcker är en stor del av mig, då jag älskar att läsa böcker. Både ljudböcker och fysiska. Så mycket böcker och boktips blir det med. Enjoy.
Hej! Hur mår ni? Här var det ett tag sedan jag uppdaterade, jag vill blogga men tiden jag känner att den och orken kanske inte finns alla dagar och tiden springer iväg. Men vad har jag gjort sedan sist är väl det vanliga, jobbat och så förra veckan började jag bada via habliteringen. Alltså sjukgymnastik i vatten. Jag tänker inte riktigt gå in på varför än men jag har bytt ut ridiningen mot varmvatten bassäng på onsdagar. Jag tyckte det var jätteskönt och på kvällen sen var jag helt slut och somnade ovaggad kan man säga. På onsdag är det dags igen.
Idag är det måndag och nu står tvätt på schemat efter jobbet. Så medan jag sitter och bloggar så tvättas min tvätt nere i tvättstugan. Maten behöver jag inte tänka på då rester redan finns från igår när jag lagade mat. Jag hoppas att jag kan försöka få in tiden till att blogga igen, jag saknar det och jag tycker det är kul- Men tiden och orken ska också finnas. Eller så handlar det också om att prioritera eller båda delarna. Snart ska jag gå ner till tvättstugan igen.
Hej! Hur mår ni? Här är det helt okej, igår var det fredag och jag gick på helg efter ännu en vecka. Veckorna går så fort, det bara flyger iväg. Igår eftermiddag mellan16-19 hade jag tvättstugan, vilket kändes helt okej. Gick bara hem från jobbet annars gick jag inte ut något mer igår. Regnade hela eftermiddagen och natten. Tyvärr regnade det när jag gick hem, men jag bor nära mitt bibliotek så blev inte så blöt. Så min fredag bestod av att tvätta och sen på kvällen tog jag det mest lugnt. Älskar dock känslan av en tom tvättkorg 😍
Idag är det lördag och dagen började lugn. Var ganska dåligt väder fortfarande när jag gick upp så istället njöt jag av att det var helg. Passade på att läsa lite nu när jag hade tiden mer. Beställde även lite kläder från lager157. Senare på eftermiddagen så sprack solen upp, då passade jag på att gå till ICA och lägga på ett paket Ida. Sedan passade jag även på att handla lite då det inte blev något av det igår när det regnade. Var skönt att få komma ut lite och få sol på sig. Annars har jag inte gjort så mycket idag, nu efter att jag har ätit så har jag även suttit en stund och svarat på kommentarer. Jag ska försöka jobba ikapp dem. Men det blir en lugn kväll kanske blir det en serie eller så läser jag lite till. Men hoppas att er helg har börjat bra.
Hej! Nu är det sista Augusti och det är dags för min och Maricas bokrecension, för boken som vi läste under Augusti.
1. Vilken bok har ni läst denna månaden? Livets & dödens villkor av Belinda Bauer, det var mitt förslag då jag har haft boken liggandes här hemma ett tag. 2. Kände du till boken eller författaren sedan innan? Som jag skrev här ovan så har jag haft boken ett tag och tänkte att det blir ju bra om jag läser den tillsammans med Marica. 3. Vad kände du när du läste boken? Varför tror du det kändes så? En hel del spänning då man inte visste vem mördaren var, kände även att den var rätt stillsam. 4. Nånting speciellt i boken som fick dig att reagera starkt? Att pappan tillät sin dotter följa med om nätterna och leta efter mördaren. 5. Vad minns du speciellt från boken? Spänningen och skräcken ju närmare slutet man kom.
6. Vad var bäst med boken? Skräcken som kom stigandes och sättet offren dog på. 7. Vad var mindre bra? Slutet, det kändes inte helt genomtänkt, och mest förhastat. 8. Om du ska beskriva boken med en mening, vad säger du då? Mördaren har ett speciellt sätt att döda sina offer på, samt man ska alltid vara på sin vakt oavsett vem personen är. 9. Någon karaktär du ändrade uppfattning om under tiden du läste? Föräldrarna till Ruby 10. Vad ger du boken för betyg? 8:a
Inlägget kom ut lite senare än tänkt denna gång. Men kika också in hos Marica för att se vad hon tyckte om boken. Nu ser jag fram emot september och då är det Maricas förslag. Kram/Amanda
Hej! Hoppas er söndag och helg har varit bra. Ni vet ju att jag hade några dagar utan internet och jag tänker att jag nu ska recensera de två böckerna jag hann läsa ut, medan jag inte hade internet. Det blev en fysisk barnbok mellan 9-12 år och en ljudbok som jag hann bli klar med.
Ljudboken som jag lyssnade på då var Träskkungens dotter av Karen Dionne eller (originaltitel The Marsh King´s daughter) Handling: Med H.C. Andersens klassiska saga Dykungens dotter som suggestiv fond har Karen Dionne skapat en gastkramande och mörk thriller med en ung hjältinna som på liv och död tvingas ta upp kampen med sitt förflutna. Vid 12 års ålder får Helena reda på sanningen om sin far: Att han kidnappat hennes mor och hållit henne fången i alla år. Att hon är dotter till ett monster. Familjens isolerade tillvaro ute i Michigans träskmarker går mot ett våldsamt slut. Femton år senare kommer Helena att möta sin far igen. Då han rymt från fängelset.
Jag tyckte verkligen att den här boken var riktigt spännande. När jag väl började lyssna på boken så kunde jag inte sluta. Den var fängslande och en av de bästa böckerna jag har lyssnat/läst i år. Boken kändes stundtals som att det skulle kunna vara en biografi, men det är ingen biografi. Och det var jag tvungen att påminna mig om. Uppläsaren gjorde även ett bra jobb.
Ljusklotets Mysterium (spökkameran del 2) Boken är skriven av Tobias Söderlund
Handling: Ett mystiskt ljusklot, en hemsökt herrgård och ett väsen som lurar i skogen … Vanessa är alldeles pirrig inför nyårsresan till Gotland. Tillsammans med Martins familj ska hon och pappa bo på Katthamra gård, som sägs vara hemsökt. Dessutom ska pojkvännen Abbe följa med. Hon tar med sig kameran, den som kan filma spöken, trots varningarna hon fått. Jag har läst del 1 och har även recenserat den så därför tänker jag även recensera del 2 på bloggen. Jag gillade även denna som Tobias har skrivit, den lättläst lite smårysslig och läskig. Den här gången kände jag även en hel del klaustrofobi. Han är en skicklig skrivare och Jag förstår varför barn mellan 9-12 gillar hans böcker. Även jag som är äldre tycker om hans böcker. Och jag anser att även om man är vuxen så kan man läsa ungdomsböcker/barnböcker.
Det här var de böckerna jag hann läsa medan internet var borta. Två riktigt bra böcker och kul att jag fick till produktiv läsning. Om ni vill läsa mer om mitt internet, läs inlägget före detta. Kram/Amanda
Hej! Här har det varit tyst nu i några dagar och dessutom var det inte frivilligt. I slutet av förra veckan slutade min rauter att fungera efter nästan 6 år. Idag efter jobbet kom det en tekniker och kopplade in den åt mig. Jag är verkligen så tacksam för hjälpen, däremot tror jag att det har varit nyttigt att vara utan internet lite grann. Man är ju alltid uppkopplad, och nu fick jag göra lite annat. Jag har haft internet på telefonen. Men jag tror ändå att det har varit nyttigt. Hann läsa klart en ljudbok och fysisk bok nu när jag inte haft internet på samma sätt. När man har internet blir det ju oftast att man är på internet istället för att tex läsa som i mitt fall. Känns jättebra att jag har lyckats fått in lite produktiv läsning som jag annars kanske bara skjuter upp. Däremot så hoppas jag kunna fortsätta med detta att välja läsning före skärmtid. Ska iaf försöka. Vill ni ha bokrecension på böckerna jag hann läsa klart?
Jag var dock in på biblioteket i måndags för att ladda upp en ny video på youtube. Tur det finns internet där för jag saknade verkligen att få hålla på med youtube, tycker det är så kul och jag får channsen att få vara kreativ. Min tanke är att jag ska försöka börja komma igång med youtube mer eller iaf lägga upp videor konternueligt igen. Ni får gärna kolla in min senaste video som jag har länkat 👇
Hoppas ni har det bra och att veckan har börjat bra för er! Kram/Amanda
Hej! Nu har ännu en vecka gått och det är äntligen fredag. Om ca 1h ska jag tvätta då jag bytte sängkläder tidigare i veckan så blev ju tvättkorgen full igen. Passar på och tvättar nu fredag direkt efter jobbet nästan så jag kan njuta av helgen sen. Det är ju så härligt med en tom tvättkorg. Men vad har annars hänt under veckan?
Min farmor kom på besök i onsdags på kvällen när hon var ute med deras hund. Jag har läst ut 3 delen i de mörka tornet av Stephen King. Jag har även del 4 hemma nu så jag ska försöka läsa hela serien. Lånar böckerna på engelska på bibliotet. Var på massage också i tisdags. Det var så skönt och välbehövligt. Höll på och somna två gånger
Detta är väl vad jag har hunnit med förutom det vanliga som städning, matlaging. Nu är det fredag och helg, jag har inget planer denna helgen utan ska bara vara hemma tror jag. Idag blir det tvättstugan men annars blir det en lugn helg. Får se när jag börjar med del 4 av Stephen King. Just nu läser jag ljusklotets mysterium av Tobias Söderlund som är del 2, det är en barnbok för 9-12 år.
Hej! Hur mår ni? Hoppas eran helg har varit bra, det har min och ja jag vet att det är måndag. Men än så länge är jag ledig på måndagar, så jag har lite längre helg. Jag har hunnit vara i Västerås och på erikslund i lördags. Träffade en ny vän som jag har skrivit brev med i några år. Det var nervöst men vi hade trevligt. Köpte inte så mycket. Men kollade på en ny tvättkorg och köpte ett nytt dra-på lakan på IKEA. Samt duschtvål och lypsyl på normal, vi fikade och kollade i affärer. Vi får se när vi ses igen, hon bor iaf i Västerås så det är inte långt bort.
Vad har jag annars gjort? Inte så mycket, idag har jag mest förberett inför jobbveckan nu. Städat lite och diskat. Nu har jag en fläskytterfile i ugnen som jag tänkte skulle bli lunch åtminstonde imorgon och på onsdag. Nu sitter jag här och skriver och har även duschat. Så nu är jag redo.
En passande bild för hur det varit igår eller ja inatt med. Inatt somnade jag till alla blixtrar och regnet som smattrade på fönstret. Vi får väl se hur det blir inatt. Nu ska jag snart kolla till köttet och se hur det går. Hoppas eran helg har varit fin och bra även om det regnat. Kram/Amanda
Hej! Hoppas ni mår bra? Här är det helt okej med mig, jag har jobbat om dagarna och på kvällarna är jag ganska trött så har inte orkat bloggat riktigt eller så finns inte tiden. Men idag har jag tagit det lugnt efter jobbet och vilat en del, så nu har jag lite ny energi. Tänkte faktiskt berätta att idag kom det ett bokpaket från Akademibokhandeln. Akademibokhandeln finns i Västerås men den boken jag ville ha, hade de inte inne i butiken i Västerås. Så jag beställde den på nätet på deras hemsida. Madelena gav mig presentkort på Akademibokhandeln och jag har inte glömt bort den. Bara det att jag försöker att inte köpa för mycket böcker. Men en bok jag har velat ha länge som tyvärr inte kommer ut som ljudbok just nu är ”Hansson &Nilsson löser fallet igen” av Christoffer Sorner.
Första boken har jag redan lyssnat på och finns där ljudböcker finns. Men eftersom bok två inte kommer som ljudbbok så bestämde jag mig att beställa den och då använda presenkortet. Det här är ju en bok jag har velat ha länge och nu äntligen har jag den. Omslaget är jättesnyggt 😍 ”Som om Dödligt Vapen möter Snuten i Hollywood i bokform.” Jag är inte född på 80- talet men jag har sett snuten i hollywood och den är riktigt bra. Hans böcker om Hansson och Nilsson är en mer lättsammare deckare.
Men om ni undrar varför det är tyst här är för att jag inte orkar eller har tid att blogga varje dag. + att jag inte vill tvinga fram ett inlägg. Tack igen Madelena för presentkortet, vet att det tog ett tag innan jag använde det men nu har jag det. TACK❤😊
Hej! Nu är det slutet av Juli och det är dags att recensera boken jag och Marica läste. Den här månaden var det Maricas tur och hon ville läsa Nattväkten av Ramona Ivener. Jag har redan läst den en gång.
1. Vilken bok har ni läst denna månaden? Nattväkten av Ramona Ivener. Del 1 i David Ritter serien 2. Kände du till boken eller författaren sedan innan? Ja jag lyssnade på boken för ungefär 2 år sen när den kom ut. 3. Vad kände du när du läste boken? Varför tror du det kändes så? Nu har jag ju redan läst den här boken 1 gång redan så detta var en omläsning. Men jag minns att det finns en spänning i hela boken från början till slut. Rädsla då vissa scener är mörka. Det var svårt att sluta läsa boken. 4. Nånting speciellt i boken som fick dig att reagera starkt? En scen där man får veta mer vad Claus gjorde mot Julie bakåt i tiden.Det gjorde mig irriterad att ingen gjorde något. 5. Vad minns du speciellt från boken? Sedan jag läste boken första gången så har jag kommit ihåg slutet hela tiden, nu att den verkligen har sina mörka stunder.
6. Vad var bäst med boken? Kanske att när jag väl satt ner och läste boken så var det svårt att sluta läsa. Köpte boken på bokrean sen. Texten i boken är ganska stor och det är något jag uppskattar. 7. Vad var mindre bra? Har inget speciellt jag kan komma på. 8. Om du ska beskriva boken med en mening, vad säger du då? David Ritter får ett mord att lösa men det visar sig snart att han har en seriemördare att hitta & fler mord. 9. Någon karaktär du ändrade uppfattning om under tiden du läste? Paul 10. Vad ger du boken för betyg? 8:a
Detta var en omläsning för mig. Men gå in på Maricas instagram för att se vad hon tyckte om boken då det var första gången för henne. Kram/Amanda
Hej! Som jag skrev i mitt senaste inlägg tänkte jag prata om några serier och film jag har sett. Såg att det var ett tag sedan jag gjorde ett sånt inlägg, och ett tag så blev det inte så mycket av båda. Men nu har jag sett några serier.
Jag har sett:
Castlevania började jag titta på både säsong 1 och 2 men sen kom det nog andra serier emellan och jag tappade serien ett tag. Nu under våren och sommaren valde jag att börja kolla på serien igen från säsong 1. Såg alla säsonger som låg ute och jag är så glad att jag gjorde det. För den här animerade serien är riktigt bra. Serien är baserad på spelet Castlevania. Det är en fantasy serie som är mörk och för vuxna.
Från fantasy serie till en komedi serie med Rowan Atkinson i huvudrollen. Detta är en kort serie med korta avsnitt. Jag såg den här när det var väldigt stressigt och vill man ha något lättsamt och inte för långa avsnitt tycker jag man kan se denna. Finns 1 säsong ute. Handling: ”Rowan ska vakta ett lyxigt hus och finner sig snart i ett krig med ett bi”
Sen har jag även hunnit sett den senaste säsongen av Unsolved mysteries. Det är både olösta fall, försvinnande och mer. Nu finns det 3 säsonger ute. Detta är vad jag har sett, kan hända att det är någon serie som jag har missat. Men i filmer har jag sett:
The Core från från 2003 The Forest från 2016 dock hade jag redan sett den så, har sett den 2 gånger nu. Den senaste filmen jag har sett är Texas Chainsaw Massacre från 2022. Och ja det finns väldigt många remakes på denna och jag har nog sett alla filmer som har gjorts. Blev faktiskt positivt överraskad av den senaste filmen.
Som ni ser så har jag hunnit sett en del men detta är också utspritt på flera månader. Så jag har inte sett allt detta på en gång. Skulle säga att detta är vad jag har kollat på under våren och början av sommaren. Vad har ni kollat på under våren och sommaren?