Kalas & Helg

Hej!
Nu var det några dagar sedan sist, jag tycker inte att jag gör så mycket om dagarna som kanske är värt att skriva om. Så uppdaterar när jag vill och har ork. Det här med ork går uppochner. Men igår var det fredag och min ena halvsyster fyllde 19 år. Kan knappt fatta det för mig är hon fortfarande liten. Jag var iaf hem till pappa och det blev lite fika med både kakor och tårta som min andra halvsyster hade bakat. Var gott med lite fika och tårtan var god som min syster hade gjort. Jag har svårt när det blir för mycket grädde men det var lagom igår. Det blev iaf både promenad dit och hem, pappa följde med mig en bit när jag skulle hem.

Här är födelsedagsbarnet som fyllde 19 igår.

Idag är det lördag och det var en segstartad dag men det gör inget, lite sämre väder på förmiddagen men det sprack upp på eftermiddagen. Så nu har jag varit ute, sålde en bok på vinted igår som jag nu har skickat iväg. Snart blir det att fixa lite middag och sedan har jag inga planer för kvällen, blir kanske lite läsning.
Försöker ta mig ut så mycket jag kan även om det betyder att sitta på baksidan av huset där jag bor eller ta en promenad. Mår så bra av att vara ute i friska luften. Det viktigaste för mig är att jag kommer ut i friska luften.
Innan jag avrundar nu så delar jag min senaste video på youtube.

Ni som vill får jättegärna kolla

Kram/Amanda

Senaste Veckan

Hej!
Hur mår ni?
Nu var det några dagar sedan jag uppdaterade här. Det beror mest på att det inte har hänt så mycket och att orken inte har funnits.
Men för att sammanfatta veckan så har jag tagit det lugnt, läst en del och så i lördags så åkte jag på en sväng migrän, tror dock den började redan på fredagkvällen. Igår var det måndag och jag träffade en brevvän, vi har skapat en tradition att ses på sommaren. Förra året träffades vi första gången, igår sågs vi igen på en fika på espresso house och bara pratade. Vi kommunicerar mest via brev även om hon bor i Västerås, jag bor 30 min från Västerås.

Det här är caramel pecan brownie. Den var helt okej men något jag kan verkligen rekommendera från espresso house är cheesecake choco caramel, den är så god.

Så dagarna har varit rätt lugna och det har inte hänt så mycket. Men jag är så glad att jag äntligen har tiden men framförallt orken och lusten att läsa igen. Jag tänker inte gå in på det för mycket men jag är inte kvar på biblioteket sen slutet av oktober förra året- kroppen sa ifrån. Det kanske man har förstått men jag har inte orkat eller ens velat prata om det.

Kram/Amanda

Fredag & Helg

Hej!
Hoppas ni mår bra?
Här har jag nyligen ätit middag, och vad har jag annars gjort idag. Jag har sickat iväg ett paket då jag sålde en bok på vinted (Min vinted ) Tryck på länken för att se vad jag säljer. Passade även på att vara ute i solen då det har varit riktigt skönt ute idag. Var även in till Apoteket en snabbis. Annars har jag gått och plockat lite här hemma, det finns alltid något att göra, men fått undan lite disk. Det är alltid skönt. Idag är det fredag men jag vet inte riktigt, känner mig dagvild och har inte koll på vilken dag det är riktigt. Även om jag har kollat på telefonen, ena stunden känns det som lördag och nästa torsdag.

Till middag blev det stuvade makaroner och köttbullar. Riktigt gott och det blev rester till imorgon😍

Igår när jag mådde bättre från migränen så blev det att jag redigerade en vlogg som kommer upp på söndag på min youtubekanal är tanken. Kollade även på en film igårkväll, pratar om den i ett annat inlägg men jag tror jag förväntade mig något annat men fick något annat istället. Så lite besviken blev jag.
Nu är det dock fredag och helg och tror jag plockar upp en bok sen. Just det, nu har jag svarat på alla kommentarer till alla inlägg jag har skrivit i år än så länge. Håller på och jobbar mig bakåt😊
Men önskar er en trevlig helg.
Kram/Amanda

Västerås & Migrän

Hej!
Hur mår ni?
Här är det okej idag. Igår var jag i Västerås för jag hade en undersökning på sjukhuset, passade på att efteråt träffa farmor & farfar. Passade på att även äta lunch hos farmor och farfar, det blev enkelt men väldigt gott korvstroganoff. Jag fick även två smörgåsar som farmor hade bakat när jag kom. I framtiden vill jag ha en bakmaskin så jag kan göra eget bröd, nu går det inte då köket är så litet.

Min kusin var även där så passade på och träffa henne samtidigt. Det blev en sen lunch igår men det var gott med korvstroganoff, det är en favoriträtt hos mig. När jag dock skulle åka hem så kände jag hur migränen blommade ut så när jag kom hem tog jag medicin och sov någon timme. Med lite mat och vätska så släppte det helt sen senare på kvällen. Trots migränen så hade jag en bra dag.

Idag så har jag mest tagit det lugnt, känner fortfarande av lite av migränen så efter detta inlägg så ska jag ta ett glas vatten och sedan lite mat och hoppas att det släpper. Annars har jag idag, läst ut en bok och handlat.
Kram/Amanda

Läsning & Rensning

Hej!
Hoppas eran helg har börjat bra. Min helg har varit lugn hittills men ändå fått lite gjort. Igår så hade vi tvättstugan så blev att tvätta en del kläder och sängkläder, och byta i sängen. Idag har vi tagit det lugnt mest men jag har gått runt och plockat lite, och nu för en stund sen bar sambon upp saker som jag ville ha på vinden, tex vinterkläder. Även om det är lite regningt och kallt tillochfrån ute så känns det inte så viktigt att ha vinterkläderna framme nu.

Foto av rikka ameboshi pu00e5 Pexels.com

Vad har vi eller jag gjort, jag har hunnit läsa en del också nu under helgen både igår och idag. Vi har även fortsatt kollat på serien from. Gissar att det blir nog ett avsnitt senare. Men det känns ändå rätt skönt att rensa lite och få upp saker till vinden. Just nu regnar det ute så det blir en lugn kväll. Blir nog lite mer läsning för mig ikväll tror jag. Just nu läser jag sandslott av Niklas Turner Olovzon. Skulle även säkert behöva gå igenom mer om det ska slängas eller upp på vinden. Men det tar vi någon annan gång. Det finns alltid saker man behöver göra, men nu ska jag njuta av att sambon är hemma i helgen.
Kram/Amanda

Helgen Vecka 26

Hej!
Nu är det helg igen och idag har jag inte gjort så mycket alls. Jo jag har läst en del ur ”brandmannen av Ulf Kvensler som jag håller på med. Den är riktigt bra. Men nu ikväll har jag ätit rester från igår när jag gjorde baconsås, den blev riktigt god. Sedan har jag även fixat middag till imorgon redan, så det är bara att värma. Känns så skönt att ha maten klar och den bara är att värma. Även om jag älskar värmen så att laga mat är inte jättekul då man blir så varm. Då är det skönt att inte behöva laga mat varje dag. Även om jag tycker om det.

Igår var det fredag och det hände inte så mycket då heller. Däremot tog jag mig ut på eftermiddagen en liten stund. Var skönt att komma ut lite även om det inte var så länge. På kvällen sen blev det molnigt och det regnade på kvällen. När jag var ute var det uppehåll. Men en stund innan så kom det lite åska, även om det inte varade så länge. Det gör mig inget att det regnade på kvällen, bara jag inte är ute i det 😄

Den här bilden beskriver hur den större delen av igår var. Nu är det lördag kväll och jag ska försöka läsa lite till i boken så att en bokrecension kommer ut till er. Annars blir det inte så mycket mer. Funderar på en tidig kväll så man är utvilad imorgon.

Kram/Amanda

Soliga Dagar & Kalas

Hej!
Nu var det några dagar sedan jag bloggade, jag har inte gjort så mycket. Tagit det lugnt och varit ute mycket i solen. Jag njuter verkligen av att det är varmt och soligt ute. Sedan har jag även stått i telefonköer. Men det var bara att göra det eftersom det var viktigt. Men jag tycker det är så drygt att sitta i telefonkö.

Igår var jag hem till farmor och farfar, farmor fyllde år igår så på eftermiddagen åkte jag till Västerås. Jag är inte så mycket för vanlig tårta, men det fanns hembakat. Farmors egengjorda hallongrottor och någon chokladkaka som farfar hade gjort tidigare. Till det en kopp kaffe. Lite senare blev det lite snittar till middag, det var trevligt och på kvällen åkte jag med pappa och hans fru hem. Tog dock inga bilder alls igår insåg jag när jag kom hem. 😂

Foto av Pixabay pu00e5 Pexels.com

Så denna bilden får avrunda inlägget. Jag har haft bra dagar med mycket sol. Jag har självklart läst en del också, suttit ute i solen om dagarna. Jag har nyligen påbörjat en riktigt bra bok och redan läst hälften. Boken är riktigt bra så det är svårt att sluta läsa när man har börjat.
Kram/Amanda

Glad Midsommar

Hej!
Här är det helt okej denna midsommar. Vaknade dock med en huvudvärk som blev migränhuvudvärk nu på eftermiddagen. Men trots det så har det varit en bra dag. Var ute på en promenad till affären en snabbis, innan jag kom hem och fixade lite mat. Blev wraps med sill,ägg och lök med cream fresie som jag blandade ihop. Kanske inte tradionell midsommar mat men det blev väldigt gott. Använde skärgårdssill. Kokade ägg imorse till frukost.

Foto av Pixabay pu00e5 Pexels.com

Vad har jag annars gjort, läst lite. Ska om jag orkar läsa lite till ikväll men annars så har jag inga planer. För mig känns det som en vanlig dag och jag firar inte direkt midsommar. Men jag är glad att det har varit varmare ute idag än igår. Det blåste och var inte alls kul att vara ute. Jag är nöjd med att bara ha en lugn midsommar hemma.

Delar med mig av den senaste videon jag har lagt upp. Om ni har tid och vill får ni gärna titta på den eller bara låta gå i bakgrunden medan ni gör annat. Imorgon blir det att redigera veckans video som ska ut på söndag är min tanke.

Önskar er nu en fin midsommar! Kram/Amanda

De Senaste Dagarna

Hej!
Hoppas ni mår bra, här är det fint. Jag har nyligen ätit middag blev lite rester som jag bara kokade coscous till. Det är verkligen så skönt med rester. Har en del rester så vi får se om det bara blir det eller om jag fryser in något. Mannen var hemma nu under helgen och vi gjorde en del storkok. Borde bli bättre på att göra sånt, för det är så skönt att ha. Även om jag tycker om matlagning och att laga mat är det skönt om jag inte har den energin.

Här är korvgrytan som mannen gjorde och det blev en del över. Kokade bara coscous till nu ikväll. Snabbt och enkelt. Om ni gör storkok vad blir det då för maträtter?

Annars så tog vi det mest lugnt under helgen, vi började även se en ny serie som heter from. I måndags var vi på ett möte på habliteringen, orkar inte gå in på vad det var för möte. Igår åkte han till Borlänge igen då han jobbar idag. Igår kväll tog jag mig ut och lämnade böcker i bokinkastet vid biblioteket. Det var verkligen kallt och kändes inte alls som sommar. Idag var jag till biblioteket igen för att hämta boken ”snabbt, gott & billigt” av Jenny Warsén. Så får se om jag hittar lite tips.
Detta är väl vad som har hänt de senaste dagarna.
Kram/Amanda

Klippning & Prover

Hej!
Hoppas att ni har haft en bra vecka? Min vecka har varit bra, men jag tycker verkligen dagarna bara springer i väg. I tisdags så var jag och tog nya prover, och alla såg bra och normala ut. Sedan har jag varit ute när solen har tittat fram och varit in en sväng till biblioteket, under veckan. Igår städade jag, eller jag plockade och städade undan, diskade. Jag tycker inte att jag har gjort så mycket. Men ändå så har veckan gått fort. Jo i fredags var jag och klippte mig.

Egentligen har jag inte råd men min farmor hjälpte till. Hon tyckte jag hade blivit så långhårig så tyckte jag skulle klippa mig. Hon har rätt, även jag kände att det började bli dags att klippa mig. Klippte mig hos en elev som utbildar sig till frisör, tycker hon var duktig. Det är billigare och så får eleven öva. Win win. Det är iaf skönt att mitt hår har blivit kortare och inte lika tjockt.
Men det är väl vad denna veckan har bjudit på, får se vad jag och sambon ska äta ikväll. Tänk att det alltid är en ständig fråga.
Jag har reserverat en bok på biblioteket som heter snabbt, gott och billigt av Jenny Warsén som jag ska hämta nästa vecka. Behöver lite inspiration på vad man kan laga som är både billigt och enkelt att göra. Nu ska jag avrunda
Kram/Amanda