Onsdag & Träning

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, det är onsdag och snart helg. I mitt förra inlägg så skrev jag ju att jag skulle träna igår (tisdag) Så blev det inte. Var ganska trött igår och behövde vila. Så istället var jag hemma igår eftermiddag efter jobbet och på kvällen så meal preppade jag. Och idag efter jobbet var jag och tränade. Känns så skönt att börja komma igång igen. + att jag lagade matlådor igår så att jag idag inte behövde laga mat. Vilket gör att jag då kan lägga mer energi på träning. Idag körde jag chest press bla och vi får väl se om jag har träningsvärk imorgon. Men jag kände att jag rätade ut ryggen mer, vilket var skönt.
Hade redan två matlådor i frysen men det är alltid bra med mer matlådor. Så tanken är att jag idag och imorgon inte ska behöva laga mat. Imorgon har jag dessutom ridning på förmiddagen och jag brukar vara trött på kvällarna på torsdagarna så då känns det extra bra med matlåda.

Detta lagade jag igår. kasslergratäng med ris. Det är enkelt och så gott.

Nu ikväll har jag tagit mig en dusch och det var så skönt. Nu resten av kvällen ska jag läsa lite mer i boken som jag och Marica håller på och läser tillsammans. Annars blir det inte mycket mer. Jag är glad att jag har börjat göra mer matlådor. Det sparar tid och energi för mig. Och speciellt dagar som imorgon är jag glad att jag inte behöver laga någon mat. Oftast när jag har ridit på torsdagarna så har det då bara blivit något enkelt. För jag orkar inte laga mat. Älskar att sitta på hästryggen men det är som ett träningspass bara det.
Men hur gör ni? Lagar ni matlådor och planerar maten? Jag planerar lite grann men mycket styr också vad jag känner mig sugen på att äta.
Kram/Amanda

Dags Att Ta Tag I Träningen

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, hoppas eran helg och vecka har börjat bra. Min helg har varit bra i lördags var jag och tränade vid lunch tid och det var så skönt att komma igång med träningen igen. Jag har inte tränat regelbundet på ett tag och jag inser och känner i min kropp hur viktigt det är med regelbunden träning. Så ska iväg och träna i veckan igen. Annars så har jag bara tagit det lugnt. Jag satt ute i solen en stund igår och njöt. Våren är verkligen här nu.
Idag är det måndag och jag var på jobbet såklart. Men första timmen kändes väldigt seg. När jag slutade klockan 13 var jag hem och åt lunch. Jag var ut igen på en promenad i solen nu på eftermiddagen, det är verkligen så skönt. Nu har jag vilat lite och ska väl snart ta och röja lite i köket innan det blir dags för middag.

Men något jag har insett är att jag måste verkligen ta tag i träningen igen. Inte pga vikt utan mer för att jag är redan stel och att inte träna kommer inte vara bra för min kropp. Rörligheten, jag känner verkligen att min kropp vill träna och att den mår bra av det och jag mår bra av det. Både fysiskt och mentalt. Så nu är det dags kroppen ska ju hålla många år till. Jag kan erkänna att jag kan ha blivit lite lat efter jag blev förkyld. Men jag märker på en gång när jag inte har tränat på ett tag. Och att ta hand om sin kropp är viktigt. Blir nog en sväng till gymmet redan imorgon igen. Att sitta i en rullstol varje dag gör ju kroppen stel så då är det ännu viktigare att röra på sig.
Idag blev det en promenad i solen och städning hemma.

Kram/Amanda

Ridning & Påsk

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, det har varit tyst här i några dagar men livet rullar på med jobbet och vardagen efteråt, det ända som jag kommer på som jag har gjort mer är ju att klippa mig. Nu är det skärtorsdag och jag har jobbat. Jobbade dock på eftermiddagen då jag på förmiddagen var iväg till Köpings ridhus och red. Jag har ridit där förut genom habliteringen och det gör jag nu igen. Det är verkligen så mysigt och härligt att sitta på hästryggen igen. I år blir det 3 år sedan sist. På eftermiddagen så jobbade jag och efteråt gick jag och handlade lite snabbt innan jag gick hem.

Jag är ju en hästtjej. Ridit i hela mitt liv nästan. Jag tycker hästar är så fina. 😍
Men nu är det påsk och jag är ledig fram till på tisdag nästa vecka. Känns väldigt skönt, när jag kom hem så somnade jag en stund på soffan men det var det värt. Man tror inte att man blir trött av att sitta på en hästrygg men det känns. Ser fram emot att få rida igen nästa vecka på torsdag. Kommer rida 10 gånger nu. Så på torsdagar jobbar jag på eftermiddagarna nu.

Men nu är det påsk och jag är ledig. Blir lite påskfirande på söndag men annars blir det rätt lugna dagar. Jag har även tvättstugan imorgon på kvällen mellan 17-21. Men det blir bra då får jag lite sovmorgon imorgon. Annars hoppas jag att jag hinner få lite mer läst nu medan jag är ledig. Hur blir eran helg? Önskar er en fin påsk!
Kram/Amanda

Helgen I April

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra. Igår var det fredag igen och det var verkligen så skönt när jag gick från jobbet. Innan jag gick hem så tog jag mig en promenad i solen igår. Det var så varmt i solen, och man har verkligen vårkänslor. Det blåste en hel del så blev ju lite kallt om öronen. Var faktiskt ute en lång stund igår, kom hem vid 3 och då hade jag även varit och handlat lite innan jag gick hem. Men jag är glad att jag ändå var ute i solen ett tag igår. Friskluft och solen är så viktig.

Idag är det lördag och jag började den med att ligga kvar i sängen idag och lyssna klart på min ljudbok innan jag gick upp och gjorde kaffe och frukost. Idag har jag bara tagit det lugnt. De senaste helgerna har varit ganska fyllda och igår kände jag att det var dags för återhämtning. Så det ända jag har gjort idag är att påbörja en ny bok och denna gång en tjock bok. Läser just nu ”isberg” av Niklas Turner Olovzon. Isberg är hans debut och jag har hittills idag läst 60 sidor och det är riktigt bra. Det är en deckare men ändå inte en vanlig deckare.
Min helg har som sagt varit lugn hittills och det är en helg med återhämtning som jag behöver. Men innan jag avslutar inlägget så ska jag tipsa om något.

Jag ska tipsa om ljudböckerna till Linda Anderssons triliogi om livstjuvarna. Del 1 och del 2 finns som ljudböcker där ljudböcker finns och jag tycker böckerna är så bra. Jag läste alla 3 delar förra året och nu har jag lyssnat på del 1 och del 2. Del 2 blev jag klar med imorse innan jag gick upp. Vill man ha en fartfylld fantasy som passar både små och stora så rekommendera jag serien. Jag tycker även att uppläsaren till böckerna är riktigt bra. Nu hoppas jag av hela mitt hjärta att del 3 även blir ljudbok. Men jag rekommenderar hennes böcker.

Nu ska jag avrunda här och fortsätta njuta av att det är helg.
Kram/Amanda

En Vecka Senare

Hej!
Här var det ett tag sedan man bloggade. Förra onsdagen var jag och tränade och det skrev jag om men sedan blev jag lite förkyld och lät bloggen stå. Var hemma i torsdags och i fredags, men nu är jag tillbaka på jobbet sedan måndags. Även om jag var hemma i torsdags så passade jag på och tvätta då jag hade tvättstugan. Kläder behövs ändå tvättas. Annars så gjorde jag inte så mycket. Läste en del och det kommer en bokrecension på den boken sista mars.

Nu är är det onsdag och här har det nu kommit så mycket snö. Det snöade på väg till jobbet och på väg hem från jobbet. Nu har det slutat snöa och jag hoppas att det är plågat tills imorgon. Men det tror jag, de plogade medan jag var på väg hem. Nu har jag inte gjort sså mycket mer idag. Åt lunch när jag kom hem, blev hemmagjord mos från igår med köttbullar och gräddsås. Blir något enklare till middag idag. Trots min lilla förkylning så har dagarna och livet rullat på.

Foto av lilartsy pu00e5 Pexels.com

Men både i torsdags och i fredags drack jag en del te och i lördags så gjorde jag varm choklad. Men jag använde inte oboy. Utan jag tog kakao istället. Och det blev riktigt gott så nu kommer jag framöver om jag vill ha varm choklad använda kakao istället. Varma drycker passar ju bra när man är/ var hes.

Nu ska jag avrunda hoppas det är bra med er!
Kram/Amanda

Onsdag & Träning

Godkväll!
Hur mår ni?
Här är det bra med mig, jag har precis duschat och smörjt in ansiktet ikväll. Så skönt med en dusch, tidigare idag efter jobbet så var jag till gymmet och jag ska försöka ta mig dit på lördag. Förra veckan tränade jag inte alls och jag kände verkligen i hela kroppen att den mådde bra att få röra på sig. Men oavsett om jag kommer iväg på lördag eller inte så är jag glad att jag åtminstonde tog mig dit en gång denna veckan. Men jag är stolt över mig själv att jag kom iväg trots att det var grått ute idag. Hade bestämt mig redan igår att jag skulle träna idag, så jag är glad att jag gjorde det.
Innan jag gick hem så var jag förbi matpiraten (mataffär som ica) De hade på sin facebooksida att man kunde boka minst 2st 10 pack ägg för 20kr st igår så jag gick och hämtade de två jag hade bokat. Ordinare pris 36kr st. Såklart att jag passade på och nu har jag ägg hemma.

Ikväll så blir det en lugn kväll, kanske att jag orkar läsa lite för igår kväll var jag verkligen trött så blev ingen läsning. Men idag har jag varit piggare och är nu fortfarande efter både träning och dusch, så ska nog passa på att läsa lite. Håller på med min och Maricas bok för Mars och det verkar vara en spännande bok.

Tycker den här bilden visar lite hur vädret har varit, det kanske inte har regnat men det har varit grått idag, de senaste dagarna har varit rätt gråa om jag minns rätt. Jag längtar verkligen efter våren och värmen. De senaste dagarna har det känns som att våren och värmen är långt bort.
Men som sagt idag stod träning på agendan efter jobbet och det är jag glad för + att jag nu har lite ägg hemma. Så kanske blir det broccolipaj eller pannkaka nästa vecka. Nu ska jag avrunda här och fortsätta njuta av kvällen.

Kram/Amanda

Söndag Till Tisdag

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra men jag är så otroligt trött idag trots att jag sov riktigt bra inatt, men de senaste dagarna har varit bra. Igår måndag var en lång dag trots att jag fick mycket gjort.

Söndagen börjar vi väl med. Var hem till pappa med familj och fikade lite och grattade honom- han fyllde år den 14 mars. Men fungerade bättre för alla att ses i söndags. Vi hade trevligt och självklart blev det ju lite hundmys med deras hund. Det var väl mer eller mindre söndagen. Kom dit vid 3 och pappa körde hem mig vid 17:30 för då var det ju dags att göra ordning för veckan. Söndagen gick väldigt fort men det var en bra söndag.

Igår måndag så hade jag uppföljningsmöte angående arbetsträningen, och från och med den 27/3 går jag upp i 3h på biblioteket. Känns så kul att jag får vara kvar och det har verkligen fungerat bra och jag trivs jättebra. Jag kommer in i gruppen och känner mig välkommen av alla. Jag är bara glad att jag får vara kvar för det vill jag. Så nu är jag kvar till Maj. Kom hem vid 12 och åt lunch. Hade boendestöd och fick hjälp med nybäddad säng, samt att jag damsög. Vid 3 åkte jag in till Västerås till min vårdcentral för hade en bokad tid för p- spruta.
Kom hem vid 17 igen och tog det lugnt resten av kvällen. Värmde matlåda och påbörjade ny bok. Kände inte riktigt för att laga mat när jag kom hem. Så blev bara snabbt och enkelt.

Idag har jag bara tagit det lugnt nu på eftermiddagen. Börjar jobba 3h nästa vecka på måndag. Idag fick jag förresten ett bokpaket av fina Marica hon rensade sin bokhylla och jag hittade några intressanta böcker. Behöver jag fler? Nej men vad gör man om man är bokmal. Iaf jag betalade bara frakten. Böckerna kom snabbt.
Ikväll ska jag laga lite mat så att jag har till lunch imorgon och så får vi se, men det blir baconsås och pasta till lunch imorgon eftersom jag nu har tagit fram bacon. Men såhär har mina senaste dagar sett ut. Varit fullt upp, fast det är rätt skönt att ha saker att göra 😉

Kram/Amanda

Mat & Matpriser

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra med mig, jag har precis ätit middag och fixat matlåda till på måndag. Jag vet att det är söndag imorgon men det är skönt att vara ute i god tid. Blev en del så det känns bra. Idag är det lördag och jag tog mig en sovmorgon, det är så skönt och jag sover alltid som bäst när jag inte behöver ställa klockan. Idag har jag bara tagit det lugnt var ut med sopor tidigare idag och slängde. Vad mycket plast vi har… Sedan har jag läst, läser just nu mysteriet på örnklippan av Kristina Ohlsson- egentligen är det en bok för 9-12 men jag tycker hennes böcker som jag har läst hittills varit bra.

Igår var det fredag och jag var på jobbet, jag hade handlat inför helgen redan på torsdagen så behövde inte handla. Försöker vara ekonomisk att bara handa 1-2 gånger i veckan och hittills har det fungerat. Och det känns alltid skönt att ha handlingen gjord redan på torsdagen.

Detta var då dagens middag. Kasslersås med potatis som bara var att värma i ugnen (köpte potatisen på lägre pris) de var nedsatt på 30% de är goda men jag tycker de smakar ungefär som vanliga potatis så inget jag köper i ordinare pris. Men jag har lite sån potatis över som jag kan frysa in och använda senare. Känns bra att kunna planera lite. Vet inte varför jag kom in på ekonomin och hur jag gör med matkostnader. Men jag vill mest dela med mig lite.
Och om ni undrar så har jag och sambon inte gjort slut han är bara inte hemma just nu, men vi är tillsammans. Men oavsett matpriserna går upp och jag vill mest dela med mig hur jag gör för att sänka matpriserna. Köper även på extra pris när det är kort datum.

Nu ska jag försöka avsluta kanske blev det lite rörigt men hoppas ni har en fin helg! Kram Amanda

Efter En Lugn Helg…

Hej!
Här har det varit tyst i några dagar, i helgen tog jag det mest lugnt och läste en hel del och på söndagen åkte golvmopp och skurhink fram.
Men det var nog bra att det blev en lugn helg för igår måndag skulle jag upp tidigt för att åka in till habliteringen i Köping. Hade tid där kl 9 men var där tidigt så passade på att ta blodprov för levaxin igen. På eftermiddagen blev det jobb och så var jag till Ica och postade både brev och paket, samt hätade ut ett paket. På kvällen sen så duschade jag och lagade lite mat som jag hade tagit fram i söndags. Men annars så var gårkvällen lugn. En sak till gjorde jag ju igår och det var ju att jag la upp en ny vlogg på min youtube kanal.

Idag har jag också jobbat (arbetstränat) men på morgonen. Varit hemma sedan 13 och bara tagit det lugnt. Fixade lite lunch och nu ska jag bara ta det lugnt. Jobba lite med bloggen och mina sociala medier. Ringa pappa ska jag också göra men det blir senare då han jobbar nu.
Idag är det väldigt lite snö ute jämnfört med igår och jag hoppas att det fortsätter så. Tycker vi inte behöver snön mer. Jag vill ha sommar och värme. Men nu när jag sitter och skriver detta så ser jag att det snöar… Igår var det ju som ett vinterlandskap men var ändå skönt att få mycket gjort igår och få vara produktiv. Jag ska som sagt vara lite mer produktiv med bloggen nu.

Foto av Janko Ferlic pu00e5 Pexels.com

Ni får gärna kolla in vloggen och lämna en like eller bara dela vidare så fler hittar den. Låt gärna videon stå på i bakgrunden om ni vill hjälpa mig men inte har tiden att titta. Skulle verkligen uppskatta det och detta är verkligen något jag tycker är kul så hjälp mig nå min dröm🙏

Men det har som sagt varit en lugn helg och en produktiv start på veckan. Vill ni ha ett inlägg om mina drömmar och mål? Vet att jag pratat om de förr men tänkte kanske skriva ett nyare inlägg om tankarna kring dem?

Kram/Amanda

Min Ända Reabok

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, jag har precis ätit middag och idag blev det kassler. Åt det ganska mycket när jag bodde hemma men nu under de senaste åren så har jag inte ätit det. Tills nu, och så gott det var.
Men i detta inlägg tänkte jag visa upp den ända rea boken jag har köpt + alla gratis böcker som jag har fått från biblioteket. Detta är inget samarbete. Utan böckerna har blivit utgallrade och hade kanske slängts om inte någon annan hade köpt dem. Nu jobbar jag på mitt bibliotek (arbetstränar) vilket gör att jag får böcker gratis. Vilket om ni frågar mig är så bra😍

Här har vi då alla böcker som jag har plockat med mig hem från biblioteket, och den ända boken som jag har köpt med egna pengar är Malin V Olssons bok ”i rättvisans skugga”
De andra böckerna har jag fått gratis från biblioteket. Jag tror det är lite blandat kompott av genre faktiskt. Lite skräck, fantasy m.m Malin V Olssons böcker finns även som ljudböcker så vill man inte ha en fysisk bok så kan man alltid lyssna på ljudböckerna om Veronica Harrington. Jag lyssnade på första boken tidigare i år så att jag nu kan fortsätta med del 2-3. Och Malin får nu gratis reklam av sina böcker. Men längre fram så skulle jag vilja ta betalt. Alltså för samarbeten.

Detta är då alla böcker jag har plockat med mig hem den senaste tiden och en köpt bok. Jag ser faktiskt fram emot att läsa alla. Fråga mig inte när jag kommer göra det men nån gång ska jag göra det. Resten av kvällen blir lugn ska faktiskt sätta mig och läsa, vilket jag har gjort de senaste kvällarna. Känns som ett bra och avkopplande sett att avsluta dagen. Och jag har bestämt mig för att inte köpa något från bokrean i år. Jag valde att istället lägga de pengarna på nya kläder. Jag kommer säkert plocka med mig fler böcker hem då de håller på och gallrar ut böcker som inte ska va kvar.
Har ni köpt några böcker än från bokrean eller blir det inget för er heller?

Kram/Amanda