En Bok & En Serie

Hej!
Hur mår ni?
Här är det ok, jag har varit på min dagliga verksamhet idag och det var trevligt. Annars har jag mest tagit det lugnt idag, ska snart laga lite mat. Vad har annars hänt i veckan, det har blivit 2 promenader hittills, tycker det är skönt att komma ut. Jag har även kollat klart på en serie som jag började kolla på tidigare i sommar. Serien heter ”midnight mass och finns på netflix. Det var en helt ok serie men ingen ny favorit. Dock var det en bra serie som man kunde fördriva tiden med, den är dock lite seg i början och man får ge det några avsnitt.

Han som även var med och skapade ”The haunting of hill house” har ju även skapat denna mini serie och jag tycker nog att ”the haunting of hill house” var bättre. Men jag är ändå glad att jag gav serien en chans då den har legat länge på min lista på netflix.

När vi ändå är inne på tips så har jag under de senaste kvällarna läst Vänninorna på Nordiska Kompaniet av Ruth Kvarnström- Jones. Har ni inte läst Vänninorna på Grand Hótel så rekommenderar jag båda böckerna författaren. Det här är även en bok jag tänker bocka av hos Madeleines bokutmaning för ”historisk bok” då den utspelar sig för i tiden då NK inte fanns. Så det här är väl vad jag har kollat på för serie senaste tiden men också min senaste bok som jag har bara några 100 sidor kvar om inte mindre.
Vad för serie eller film har du senast sett?

Kram/Amanda

Fick Bild På Månen

Hej!
Hoppas eran helg har varit bra. Min har varit väldigt lugn och inte gjort så mycket. Tog mig ut på en promenad i lördags, det var skönt att komma ut en stund. Det har verkligen blivit fint ute med alla löv på träden. På kvällen sen så fick jag faktiskt chansen att se månen. Det är inte ofta det händer och det var verkligen häftigt. Den var så stor och fin, och ja jag kände av energin från den, så häftigt. Lyckades somna men de senaste nätterna har jag verkligen drömt konstiga drömmar. Har ni lyckats se månen nu när det har varit fullmåne?

Det syns inte lika bra på bilden här men den var stor. Och jag såg den även igår.

Det har varit en lugn helg och den här veckan blir nog ganska lugn med. Men jag ska till Västerås på lördag och fira min kusin som nyligen har fyllt år. Annars blir det en vanlig vecka och Jag är ju på min dagliga verksamhet på torsdagar så jag ska dit igen nu på torsdag. Jag är där bara på torsdagar, vilket känns bra för mig. Vi får väl se om jag kommer vara där fler dagar i framtiden.
Snart ska jag laga lite mat och jag hoppas det blir lite rester över till imorgon, men vi får se. Det blir någon form av gryta med bacon till middag. Jag är iaf glad att jag lyckades fånga en bild på månen i helgen.
Innan jag avslutar så delar jag min senaste video som jag la upp igår. Hoppas ni får en fin vecka.

Kram/Amanda

Hänt i Veckan

Hej!
Hur mår ni?
Nu var det några dagar sedan jag bloggade, det har väl inte hänt jättemycket. Igår tog jag mig ut på en liten promenad till Lidl. Kände att jag behövde komma ut och rensa tankarna. Jag var också ganska trött igår, jag sov natten till igår men jag tror jag vaknade lika många gånger också. Sov iaf bättre inatt så det tackar jag för.
Oavsett igår gjorde jag lite chili con Carne, då jag hade lite ris över. Fick lite inspiration då Hanna hade gjort lite chili con carne, sen va det längesen jag åt det också.

Jag kunde ju ha ätit resterna idag men jag väljer att spara chilin con carnen till imorgon, då behöver jag bara koka pasta eller ris till. Idag valde jag att rensa lite i kylskåpet.

Förutom att rensa lite i kylskåpet så har jag även varit på min dagliga verksamhet idag, brukar oftast åka dit runt 12. Annars har jag inte gjort så mycket idag, det har varit ganska grått väder idag. Igår på eftermiddagen var det ändå fint väder när jag var ute.
Jag funderar även på om jag ska skriva en recension på Generation noll av Stefan Ahnhem som jag lyssnade klart på igår. Vill ni ha en recension? Det här är väl lite vad jag har gjort i veckan. Imorgon är det fredag och jag ska träffa kuratorn igen, så jag är glad att det finns lite rester från chilin con carnen.

Kram/Amanda

En Måndag

Hej!
Hur mår ni?
Här är det helt ok, har nyligen ätit lite mat. Blev rester från igår när jag lagade lax i ugnen. Igår hade jag gjort hemmagjord mos och idag blev det ugnsrostade potatis. Var verkligen så gott med mos igår. Och ja jag älskar potatis, och jag kan äta det två dagar i rad ja.
Annars så har jag också tagit mig ut på en promenad idag, och jag förväntade mig att det skulle vara kallt men det var faktiskt riktigt skönt ute. Jag behövde verkligen komma ut, blev ingen långpromenad men den lilla stunden ute fick mig att känna mig piggare. Innan jag gick tillbaka hem så var jag och handlade lite då, tex så havremjölken jag har i kaffet är nästan slut så var och handlade det bla.

Jag köper oftast Oatly ikaffe barista edition eller Oddly good barista edition (vanliga) Men när jag såg att det fanns cinnamon roll/kanel, så kände jag verkligen att det här måste jag testa, jag gillar ju kanel så. Vi får se sen vad jag tycker men det ska bli spännande att testa. Jag brukar också ha vanlig mjölk i kaffet ibland när jag har köpt det.
Det var ju även kanelbullensdag i helgen, här blev det ingen kanelbulle, men hittade en vaniljbulle som jag tinade upp och åt.
Iaf min måndag har börjat rätt lugnt och veckan är ganska lugn. Har lite saker jag ska jag göra torsdag och fredag denna vecka. Nu tänkte jag avrunda detta inlägg.

Kram/Amanda

Igår och Idag

Hej!
Hur mår ni?
Här är det helt ok, tagit det ganska lugnt idag. Tog mig ut tidigare idag innan det började regna, men det blåste väldigt mycket. Blev bara en kort stund ute där jag gick och lånade böcker på biblioteket och sen till Apoteket. Blev en liten omväg hem då det är mycket vägarbeten, men var inte ute mer än nödvändigt om man säger så.
Annars så har jag nu på eftermiddagen redigerat en video som kommer upp på min kanal imorgon kl 17.

Det var skönt med lite friskluft dock men ändå glad att jag gick ut tidigare för nu regnar det.

Igår hade jag tänkt blogga men kände att jag inte riktigt orkade det igår kväll efter maten. Jag hade tvättstugan mellan 16-19 och innan det så hade jag även ett litet besök av min sjukgymnast. Igår var en rolig men produktiv dag, så jag somnade väldigt fort och sov väldigt gott inatt. Älskar produktiva dagar för då vet jag att jag sover bättre då jag har använt min energi.
Men tvätten från igår ska jag lägga in, tycker det tråkigaste med att tvätta är att lägga tillbaks den. Men det kan jag göra, då det ändå regnar och är grått ute. Men det här är väl vad jag har gjort både igår och idag. Blir en fortsatt lugn dag inomhus.
Hoppas ni har en fin helg. Kram/Amanda

Torsdag 2 Oktober

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, men är lite trött, vaknade väldigt tidigt idag och kunde inte somna om, kände mig liksom klarvaken. Men det har varit en bra dag, varit på min dagliga verksamhet, och efter det så hade jag Hallstastäd här som kom och städade. Det är alltid lika trevligt när hon kommer, pratar om lite allt möjligt, tycker det är så fint att vi klickar så bra. Vi båda gillar att läsa så det blir ju även en del prat om böcker.
Jag har hjälp med städningen, 1 gång var 4 vecka, vilket jag tycker fungerar riktigt bra, är så nöjd.

Jag har annars inte gjort så mycket idag, förberett lite till en video till youtube jag tänkte spela in imorgon.
Resten av kvällen blir nog lugn, ska fortsätta lyssna på Generation noll av Stefan Ahnhem, tycker boken är så bra. Var lite orolig då det redan finns några böcker i serien om Fabian Risk, men än så länge är jag inte besviken. Jag tyckte väl också att den boken som kom innan generation noll, var lite seg, men märks att han tog en liten paus från serien, vilket jag tror var bra. Även om jag tror att det behövdes en paus så är jag otroligt glad att serien är tillbaka.

Innan jag avrundar så tänkte jag dela min senaste video jag la upp i söndags. Ni får gärna gå in och titta på den.
Men det ska bli skönt att lägga sig i sängen ikväll tycker jag, känner att lite energi har gått åt idag, vilket är skönt för då sover jag oftast bättre. Imorgon blir det tvättstugan.

Kram/Amanda

Måndag & Flera Rutiner

Godkväll!
Hoppas eran måndag och start på veckan har varit bra. Min måndag och start på veckan började lugnt. Jag har tagit mig en dusch tidigare idag och haft lite self care, vilket känns bra och skönt, man mår ju bra av det.
Jag har även passat på och svarat på en del kommentarer från två olika inlägg. Har några kommentarer kvar att svara på men har ändå betat av några stycken. Så kul att få läsa om era rutiner ni har om kvällarna. Kom på en till rutin jag har på kvällarna. Läs om den längre ner.

Jag glömde dock bort att berätta att innan jag somnar om kvällarna så brukar jag ligga och läsa eller lyssna på ljudbok. Jag lyssnar ju nu på ”generation noll” av Stefan Ahnhem. Den boken påbörjade jag nu i helgen, som jag berättade i gårdagens inlägg. Det är del 7 i Fabian Risk serien, men den är fristående. Dock har jag läst alla böcker i serien och tycker det är kul att serien inte är helt slut.

Foto av rikka ameboshi pu00e5 Pexels.com

Men om vi återgår till rutinen, medans jag läser eller lyssnar på ljudbok så har jag även mina skenor på mig som jag får hjälp med att få på mig när hemtjänsten kommer. Så min sista rutin jag har innan jag brukar somna är att jag har mina skenor på benen och stretchar och läser. Det är även ett bra sätt att bli lite sömnig så man sen somnar lätt. Så jag har då fått in en rutin på kvällarna och varje kväll att ha skenorna på mig, vilket gör att jag är mindre stel och mer mjuk.
Jag tycker kanske inte att det är jättekul alltid att ha skenorna på mig, men att läsa samtidigt så går timmen fort. Och det känns värt efteråt. Jag är även glad att jag får hjälp med dom så att jag lättare håller rutinen och även gjort det till en rutin.

Så det har min måndag bestått av och sen så ska jag som sagt ha skenorna på mig om några timmar.
Kram/Amanda

Effektiv Men Lugn

Hej!
Ja så skulle jag vilja beskriva min helg, jag har fått en del gjort men jag har ändå hunnit tagit det lugnt också.
Igår började dagen med att ta det lugnt, men sen så passade jag på att dammsuga. Det behövdes dammsugas bla i köket, men tog hela lägenheten. Senare på eftermiddagen gick jag ut i solen i 1h innan det började bli lite kallare och solen gick i moln. Men det var riktigt skönt ute första stunden. Tog tillochmed mig boken ut som jag senare läste klart när jag kom in. På kvällen sen påbörjade jag en ny bok, just nu läser/lyssnar jag på ”Generation noll” av Stefan Ahnhem.

Märks att hösten är här nu, tog denna bild tidigare i veckan på vägen hem.

På förmiddagen innan jag drog en sväng med dammsugaren redigerade jag även en video till youtube som nu ligger uppe. Idag däremot har jag mest tagit det lugnt, men jag njuter mer av ta det lugnt om jag också har gjort saker, och varit produktiv. Idag har jag dock lagat mat på kvällen och det blev även rester till imorgon, vilket känns skönt.
Tidigare ikväll efter maten så mediterade jag, och resten av kvällen blir lugn. Kommer fortsätta lyssna på ljudboken har den fysiska boken hemma som jag lånade på biblioteket, men blir nog att jag lyssnar istället eller lyssnar och läser med i boken. Förresten ”generation noll” är del 7 och senaste boken i Fabian Risk serien.

Men det har varit en lugn helg men jag har ändå passat på och få saker gjorda, varit ute mycket men ändå hunnit tagit det lugnt

Kram/Amanda

Medtitation & Sjukgymnastik

Hej!
Hur mår ni?
Här är det helt ok, det har varit en lugn helg. Det har mest regnat från och till hela helgen så har hållit mig inne. Jag har hunnit läsa ut en bok som jag tänker skriva en recension på i ett kommande inlägg. Jag har även mediterat, det är något jag gör varje vecka och flera gånger i veckan. Brukar bli 3-4 gånger i veckan. Har ju mediterat från och till mycket i mitt liv men sen när jag var på korttidsboendet började jag meditera igen, och när jag kom hem, fortsatte jag. Nu har jag fått in en rutin på det, så den här veckan har jag mediterat minst 3 gånger. Jag är glad att jag har fått in en rutin på det och inte bara gör det ibland.
Jag mår bra av att meditera, känner att det har hjälpt min mentala hälsa jättemycket.

Jag började nog få in en rutin redan innan jag gjorde hjärtoperationen, tror jag började meditera mer i februari i år. Blev tyvärr ett avbrott i April där med operationen, men när jag kom till korttidsboendet så tog jag upp det igen. Och sen fortsatte jag bara när jag kom hem. Jag gör det på kvällen antingen innan maten eller efter, så det har blivit som en liten kvällsrutin. Efter att jag har mediterat så brukar jag också göra lite sjukgymnastik för mina armar och nacke.
Har ni några kvällsrutiner?

Ikväll ska jag passa på och göra lite sjukgymnastik för känner mig ganska stel i nacken och axlar ikväll. Tror jag hade lite migrän igår som kom från axlar och nacke då jag är stel. Men jag tog min medicin mot migrän nästan på en gång igår när jag insåg att det inte hjälpte med bara alvedon. Idag mår jag bättre, var dock lite seg imorse men jag kan känna mig lite seg efter att jag har haft migrän.

Nu ska jag avsluta detta inlägg och göra lite sjukgymnastik.
Kram/Amanda

Västerås & Böcker

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, jag har inte bloggat på nån dag då veckan började ganska lugnt. Men igå var Jag till Västerås sjukhus och tog ett nytt EKG som min läkare ville. Efter att det var gjort tog jag bussen hem till farmor och farfar för lite lunch. Jag hjälpte till lite grann med att stå och röra, det blev en god bacongryta med ris. Det var kul att få hjälpa till med maten, då jag ofta hjälpte till med att laga mat när jag var liten hos dom. Det är väl där den inspirationen kommer ifrån bla med att jag tycker det är kul med matlagning.

Behöver jag fler böcker? Förmodligen inte men man tackar ju inte nej till böcker 😊

När jag ändå var där så passade jag på att hämta en tröja hon har hjälpt mig med att tvätta och sen kollade jag på några böcker som farmor frågade mig om jag ville ha. Två av 4 böcker fick följa med hem. Brevvännerna och Ett litet steg på vägen fick följa med. Jag har hört att Brevvännerna ska vara bra och Jenny Fagerlund har jag inte läst något av alls men många verkar gilla hennes böcker. Jag har inte läst något alls från dessa författare men ska bli kul och se vad jag tycker.

Idag har jag än så länge inte gjort så mycket, väntar på ett samtal från min hjärtläkare och senare så ska jag gå och hämta min beställning på matvaror jag har köpt på Ica. Gjorde en onlinebeställning härom dagen. Får se vad jag äter idag, fick med mig resterna hem igår från lunchen vi lagade. Men något lär det väl bli.

Kram/Amanda