Bloggvän och Ny Blomma

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, dagarna flyger fram och jag njuter av att vara hemma. Igår fick jag äntligen chansen att träffa Madeleine, vi skulle ha träffats när jag var nere i Göteborg. Men hon blev sjuk och jag var nyopererad, så det blev tyvärr inte av. Men igår äntligen! Jag föreslog att vi skulle ses på åsby då dom har både blommor och heminredning + fik. Det blev en fika och vi satt och prata. Fick även chansen att träffa hennes man, vi alla satt och pratade och det var så trevligt. Jag hoppas jag får chansen att få ses igen. Jag tyckte det kändes som vi klickade alla 3.

Det blev en ny blomma för mig, då en av mina blommor dog nu när jag harvarit borta nu. Blev verkligen nöjd med blomman (perlagon) och köpte även en ny kruka. Hade även ett kort möte på eftermiddagen sen, mötet gick bra. Men resten av dagen blev lugn och på kvällen blev det lite läsning innan jag somnade. Det var en bra dag igår.

Idag blir en lugnare dag, varit iväg och handlat lite, och nu ska jag läsa resten av dagen. Har läst the institute av Stephen King nu ett tag, jag har läslusten men kanske inte riktigt prioriterat att läsa. Det är så skönt att ha mer ork att kunna göra mer saker, så nu hittar jag på mer saker. Vilket gör att jag kanske läser lite mindre just nu. Är så tacksam för mer ork.

Kram/Amanda

Hemma Igen

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, nu är jag hemma igen och kommer inte åka tillbaka till kortids, känns så skönt att vara hemma igen på riktigt. Nu har jag hemtjänst på morgonen och på kvällen. De hjälper mig med förflyttning från rullstol- säng, men jag får mer egentid nu och det är verkligen vad jag behöver. Jag älskar att vara hemma i mitt och bara vara. Igår kväll blev det sushi till middag, för att fira lite. Har ju bara varit hemma några korta stunder eller när mannen är hemma, men nu är jag hemma. Och att vara hemma i min lägenhet och det är inga andra ljud känns så skönt. Även om jag såklart är tacksam för all hjälp jag fick vid korttidsboendet. Men hemma är alltid hemma.

Idag har jag mest tagit det lugnt, det regnar tillochfrån och jag känner inte för att gå ut, nu vilja njuta av att vara hemma. Men jag har även passat på och göra lite mat, blev korvstroganoff med ris, enkelt men gott. Jag tycker ju det är så kul med att laga mat och nu har jag orken igen till att laga mat. Viljan fanns förut men inte orken pga hjärtat. Det är något jag har insett orken och energin är annorlunda nu jämnfört med innan operationen. Jag hade väldigt lite energi innan operationen.
Iaf. Nu har jag även rester till imorgon, vilket ändå känns skönt. Disken tar hemtjänsten hand om, de kommer att diska åt mig vilket känns skönt. Vad jag ska göra resten av dagen vet jag inte, maten är ju fixad så behöver ju bara värma på den sen när jag blir hungrig. Blir väl att läsa lite och landa efter allt som har hänt med operationen.

Kram/Amanda

Lugnt Tempo

Hej!
Hur mår ni?
Här är det rätt lugnt då det inte händer så mycket nu, mina restriktioner släpps helt den 2 juli. Just nu får jag fram tills dess inte lyfta mer än 2,5 kg per arm pga oprationen. De öppnade upp bröstbenet när de lagade lekaget i hjärtat, så det måste ju såklart läka ordentligt.
Det är 3 veckor kvar och jag räknar ner om man säger så. Jag märker verkligen stor skillnad på hur det var med orken innan operationen och efter.

Men i helgen, i lördags lämnade jag kortidsboendet en stund och åkte hem. Jag passade på och kolla brevlådan och vattna mina blommor. Tack madelena för vykortet! Det är väldigt lugnt här på helgerna så då brukar jag bli lätt uttråkad. Men jag passade även på att ta med mig mina skenor som jag brukar använda för att sträcka och stretcha benen. Jag har haft de på mig nu varje dag i ca 50 min. Det är skönt och samtidigt får jag lite vila och sträcka på ryggen. Idag låg jag och läste lite samtidigt vilket jag även gjorde igår när jag hade på mig dem. Just nu läser jag ”De fenomenala fruntimmerna på Grand Hótel” av Ruth Kvarnström- Jones. Det är skönt också att jag har kommit igång med skenorna igen.

Foto av rikka ameboshi pu00e5 Pexels.com

Så just nu är det ett lugnt tempo och kanske heller inte så händelserikt. Men jag skulle ändå vilja komma igång med bloggen mer. Har ni några tips på inlägg ni vill se eller ämnen som ni vill att jag bloggar om? Kom gärna med tips. Nu när orken finns så finns både viljan och lusten till att få igång bloggen mer.

Kram/Amanda

Mitt Medfödda Hjärtfel

Hej!
Jag kommer från nästa vecka inte blogga på några dagar. Jag har ett medfött hjärtfel som jag har opereras för 2 gånger, första gången var jag ca 6 månader och andra gången var år 2015. Läs detta inlägg om ni vill veta hur det gick 2015.
Då läckte det rätt mycket från min högerklaff, på hjärtat. Dom lagade det men ringen som de satte ihop lekaget med släppte efter några månader och nu behöver jag göra om operationen, då det läcker rätt mycket igen. Jag har ett hjärtfel som heter ”Fallots tetrad” Det upptäcktes redan när jag var liten då hela min kropp blev blå.

Här har vi en bild på hur mitt hjärta ser ut och vad det är för fel på mitt hjärta.

på tisdag tidigt på morgon åker jag ner till Göteborg igen med sjuktransport och min sambo följer med, vilket känns skönt. Jag är lite rädd men jag har också vetat om detta i flera år att jag en dag behöver göra om opereationen igen då det läcker. nästa vecka blir det inget bloggande och inte veckan heller. Men tanken är att jag ska komma tillbaka och med mer energi. Om denna operation kan göra så jag får mer energi igen och inte bara är trött så är det så värt detta. Om jag känner av det? Ja kanske jag är ju trött och har inte så mycket energi.
Nu under påsken blir det som sagt bara lugnt, jag ska förebereda mig mer mentalt inför veckan.
Men jag hoppas ni får en fanstisk påsk så ses vi igen efter operationen, jag kommer som sagt inte göra så mycket nu.

Kram/Amanda

Mysiga Dagar

Hej!
Nu var det några dagar sedan jag bloggade, men veckan och vardagen har rullat på. I torsdags kväll kom mannen hem och vi umgicks nu både lite igår och i fredags. Det har varit mysiga dagar som har varit lugna. Men vi hann med att städa och plocka här hemma samt se en film. Vi såg ”children of men” se trailern HÄR. Riktigt bra film och det är inte ofta jag säger det, men jag önskar att filmen hade varit längre. Filmen är från 2006 och Julianne Moore är bla med.

Jag dricker mitt kaffe med antingen mjölk eller oatly´s havredryck barista edition. Mannen kan dricka med mjölk men nu blev det bara svart.
Men det har varit sköna dagar vi hann även med en promenad igår innan han åkte tillbaks, han jobbar nämligen i Falun. Igår var det skönt ute och inte alls så kallt.

Idag har jag hunnit med en dusch och även lagt upp lite saker på min vinted som jag inte vill ha kvar som jag säljer vidare. Ni hittar min vinted HÄR. Resten av dagen nu blir lugn, har rester kvar från igår så behöver inte heller laga mat, så det känns bra. Hoppas eran helg har varit bra?

Kram/Amanda

En Produktiv Måndag

Hej!
Nu är det måndag igen och helgen är slut. Helgen har varit lugn och jag har mest laddat batterierna inför denna vecka, idag har varit en produktiv dag. I förmiddags kom de från hjälpmedelcentrum och bytte länkhjul på min rullstol, nu på eftermiddagen har jag varit hos tandläkaren och det gick bra. Jag har sån tandläkarskräck så när jag går därifrån är jag lite glad och stolt över mig själv. Innan jag gick hem så var jag och lämnade in ett paket. Sålde en sak på Vinted igår som jag nu har skickat iväg.

Foto av Karolina Grabowska pu00e5 Pexels.com

Det bästa är nog att de äntligen har sopat rent alla gator så nu går det så mycket bättre när jag är ute med rullstolen. Älskar att det är bar mark ute, men det var lite kallt ute idag allt. Resten av eftermiddagen och kvällen blir lugn, har lite rester från igår så behöver inte laga mat.
Händer en del grejer i veckan så är glad att förra veckan var lite lugnare och att helgen var lugn så jag har hunnit ladda batterierna. Men det har varit en produktiv dag, och det är skönt att få lite ärenden gjorda.

Kram/Amanda

En Torsdag

Hej!
Nu är det torsdag och tidigare idag har jag varit iväg på min sysselsättning. Nu är jag inom daglig verksamhet och, när jag är där brukar jag hjälpa till med att stryka tvätt, jag sitter i rullstolen och stryker Att stryka för mig är som att meditera lite. Jag är där på torsdagar. Det räcker för mig mer orkar jag inte. Men jag började där i Januari, i år. Jag trivs där och känner att det är lagom att vara där 1 gång i veckan. Om jag inte stryker tvätt när jag är där så brukar jag dricka kaffe och bara prata, med dem som är där. Förra veckan spelade vi yatzy.
Innan jag åkte hem så var jag och handlade lite, satt även ute i solen en stund sen och njöt.

Foto av Karolina Grabowska pu00e5 Pexels.com

Resten av dagen blir lugn, jag har lite rester från igår så behöver inte laga mat riktigt, villket är skönt. Ikväll ska jag ha skenorna på mig, jag har äntligen fått rutin på att ha dem på mig. Har jag inte dem på mig så ja, vi kan säga såhär det blir inte bra. Jag har dem på mig på kvällarna 3-4 ggr i veckan. Skenorna hjälper att sträcka ut benen och att slappna av då jag är stel i benen, eller ja jag är stel mer eller mindre i hela kroppen.
Och då när jag har skenorna på mig lyssnar jag antingen på podd eller ljudböcker. Just nu lyssnar jag på spindeln av Lars Kepler, och sen ska jag äntligen lyssna på deras senaste bok. Så det är väl vad jag oftast gör på kvällarna.

Kram/Amanda

Lite Samma, Samma

Hej!
Nu var det några dagar sedan jag bloggade och ja, jag känner att jag vill blogga men att jag inte vet vad jag ska blogga om. Jag skulle kunna skriva vardagsinlägg men jag gör lite samma samma varje dag. Så det känns lite tråkigt, att bara skriva vardagsinlägg för det blir samma samma saker. Och vissa dagar orkar jag inte för energin är slut. Så därför har bloggen fått stå, jag har det lite sämre med energi just nu och jag gör lite samma samma. Därav bloggar jag mindre.

Men nu är det äntligen vår ute och jag njuter. Den bästa tiden på året kommer nu våren och sommaren. Jag mår allra bäst av värmen, då har jag mindre ont i kroppen pga smärta och är lite mindre stel. Stel är jag alltid men värmen underlättar.

Igår var jag i Västerås igen, då jag skulle in till vårdcentralen för att ta prover bla. Hann gå in på hemköp och njuta av solen lite innan jag åkte hem, det är ca 30 min mellan där jag bor och Västerås. Det är verkligen så härligt att solen värmer. Var även ute en liten stund på eftermiddagen igår, men jag somnade rätt fort igår.
Idag har det varit en lugnare dag men jag tänker att jag ska nog passa på och gå ut och njuta av solen och värmen efter att jag har skrivit detta inlägg.

Kram/Amanda

Några Produktiva Dagar

Hej!
Här har det varit några produktiva dagar så på kvällarna så har bloggen fått stå. Jag har varit på min sysselsättning som jag är på, på torsdagar. Jag är bara där 1 gång i veckan ca 1h ibland lite mer, men jag känner att det räcker. Det viktigaste för mig är att jag får komma ut lite och vara social, man behöver det även om jag gillar att vara hemma. Jag börjar komma tillbaka mer och mer och har mer ork och det gör mig så glad. Tänker inte gå in på vad som har hänt men, förra året var väl ett jobbigt år på många sätt. Däremot så tror jag att i år kommer bli ett bättre år, det känner jag på mig.
Men efter min sysselsättning i torsdag så var jag in och handlade lite innan jag gick hem.

Igår var också en produktiv dag. Igår tog jag först en varm och skön dusch som start på dagen. Efter duschen så tog jag mig ut igen och handlade, kom hem i torsdags efter att ha handlat och inser att jag har glömt vissa saker. Jag är dålig på att skriva handlingslista även om jag vet att det är bra, för ibland händer det att jag skriver handlingslistor, även om de listorna oftast är i telefon.
Men de senaste dagarna har varit produktiva och man har varit sådär skönt trött på kvällen. Idag är det lördag och det blir en dag hemma där jag ska göra det vanliga sakerna. Diska, laga mat osv.

Kram/Amanda

Helgen & Måndag

Hej!
Nu är veckan igång igen och helgen har varit både lugn men produktiv. Jag har både hunnit läsa en del men även gått runt här hemma och plockat lite och städat. Igår var jag ute en väldigt kort stund, det var så kallt ute var inte alls någon vår i luften. Men jag var iaf ut och gick och la en bok i bibliotekets brevlåda efter det gick jag hem igen. Nu vill jag att de sopar gatorna, hade jag fått bestämma så hade de gjort det redan igår. Tycker det är så trögt att köra rullstol nu när det är grus på vägen, det är mycket lättare att köra rullstol när gruset är borta. Så jag längtar tills de sopar gatorna.
Det var kallt ute så när jag kom hem igen så tog jag en varm kopp kaffe och tände lite ljus.

Älskar att tända ljus och framför allt doftljus. Och just nu är det denna doft jag använder när jag tänder ljuset, älskar doften.

Så detta är vad jag har gjort under helgen och igår, idag har varit en lugn dag men imorgon är det dags för sjukgymnastik igen. Ser fram emot det men kommer vara så trött imorgon efteråt.
Kram/Amanda