Dags Att Ta Tag I Träningen

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, hoppas eran helg och vecka har börjat bra. Min helg har varit bra i lördags var jag och tränade vid lunch tid och det var så skönt att komma igång med träningen igen. Jag har inte tränat regelbundet på ett tag och jag inser och känner i min kropp hur viktigt det är med regelbunden träning. Så ska iväg och träna i veckan igen. Annars så har jag bara tagit det lugnt. Jag satt ute i solen en stund igår och njöt. Våren är verkligen här nu.
Idag är det måndag och jag var på jobbet såklart. Men första timmen kändes väldigt seg. När jag slutade klockan 13 var jag hem och åt lunch. Jag var ut igen på en promenad i solen nu på eftermiddagen, det är verkligen så skönt. Nu har jag vilat lite och ska väl snart ta och röja lite i köket innan det blir dags för middag.

Men något jag har insett är att jag måste verkligen ta tag i träningen igen. Inte pga vikt utan mer för att jag är redan stel och att inte träna kommer inte vara bra för min kropp. Rörligheten, jag känner verkligen att min kropp vill träna och att den mår bra av det och jag mår bra av det. Både fysiskt och mentalt. Så nu är det dags kroppen ska ju hålla många år till. Jag kan erkänna att jag kan ha blivit lite lat efter jag blev förkyld. Men jag märker på en gång när jag inte har tränat på ett tag. Och att ta hand om sin kropp är viktigt. Blir nog en sväng till gymmet redan imorgon igen. Att sitta i en rullstol varje dag gör ju kroppen stel så då är det ännu viktigare att röra på sig.
Idag blev det en promenad i solen och städning hemma.

Kram/Amanda

Bokrececension: Isberg

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra med mig. Arbeträningen rullar på efter påsken och första veckan är gjord. Och vet ni det är dags för en ny bokrecension. Under påsken så läste jag nästan halva boken av den jag ska recensera nu. Det är en tjock bok så jag tackar påsken för att jag fick mer tid till läsning.

Isberg av Niklas Turner Olowzon Utgiven 2022

Boken är på 534 sidor och det är en spänningsroman. Jag vet att det står deckare på boken men tycker det är mer en spänningsroman. Handling: Fyra hemligheter. En mörk familjesaga.
I Tassby, Dalarna, där hockey hålls högt och hemligheter långt under ytan, sväljs en bärplockare plötsligt av de mörka skogarna. Samtidigt tänds lamporna i den övergivna herrgården på andra sidan viken. Outsidern Lars-Inge blir föremål för misstankar från byns centralgestalt Liss-Kulla. Men vad döljer han egentligen?
Där Bottenviken letar sig in vid stålverk och stad i Luleå försvinner en femårig pojke och hans mamma Elin inleder en desperat jakt. Har pojken gått genom isen eller har någon tagit honom? Samtidigt drar taxichauffören Andreas omkring på stadens snöiga gator och drömmer om att hämnas barndomen i Tassby.

Det här är Niklas debut och jag kan bara säga att detta är en riktigt stark debut. Niklas sätt att beskriva karaktärer är bra. Jag har fått känna både ilska och glädje och fler känslor. Och då anser jag att man är en riktigt duktig författare. Samtidigt så var det svårt att sluta läsa boken när jag väl satte mig med den. Det är en tjock bok men det kommer vara en bok jag kommer komma ihåg länge. Det fanns karaktärer jag tyckte om att följa och andra inte. Jag ser fram emot att få läsa mer av Niklas i framtiden, han är en lovande författare. Jag kan även rekommendera ljudboken då jag gick mellan ljudboken och att läsa i boken.
Isberg är första delen. Isberg är ingen deckare men det har en del spänning i sig så gillar man inte deckare men gillar spänningromaner som får en att känna rekommenderar jag varmt denna bok.

Kram/Amanda

Ridning & Påsk

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, det har varit tyst här i några dagar men livet rullar på med jobbet och vardagen efteråt, det ända som jag kommer på som jag har gjort mer är ju att klippa mig. Nu är det skärtorsdag och jag har jobbat. Jobbade dock på eftermiddagen då jag på förmiddagen var iväg till Köpings ridhus och red. Jag har ridit där förut genom habliteringen och det gör jag nu igen. Det är verkligen så mysigt och härligt att sitta på hästryggen igen. I år blir det 3 år sedan sist. På eftermiddagen så jobbade jag och efteråt gick jag och handlade lite snabbt innan jag gick hem.

Jag är ju en hästtjej. Ridit i hela mitt liv nästan. Jag tycker hästar är så fina. 😍
Men nu är det påsk och jag är ledig fram till på tisdag nästa vecka. Känns väldigt skönt, när jag kom hem så somnade jag en stund på soffan men det var det värt. Man tror inte att man blir trött av att sitta på en hästrygg men det känns. Ser fram emot att få rida igen nästa vecka på torsdag. Kommer rida 10 gånger nu. Så på torsdagar jobbar jag på eftermiddagarna nu.

Men nu är det påsk och jag är ledig. Blir lite påskfirande på söndag men annars blir det rätt lugna dagar. Jag har även tvättstugan imorgon på kvällen mellan 17-21. Men det blir bra då får jag lite sovmorgon imorgon. Annars hoppas jag att jag hinner få lite mer läst nu medan jag är ledig. Hur blir eran helg? Önskar er en fin påsk!
Kram/Amanda

Helgen I April

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra. Igår var det fredag igen och det var verkligen så skönt när jag gick från jobbet. Innan jag gick hem så tog jag mig en promenad i solen igår. Det var så varmt i solen, och man har verkligen vårkänslor. Det blåste en hel del så blev ju lite kallt om öronen. Var faktiskt ute en lång stund igår, kom hem vid 3 och då hade jag även varit och handlat lite innan jag gick hem. Men jag är glad att jag ändå var ute i solen ett tag igår. Friskluft och solen är så viktig.

Idag är det lördag och jag började den med att ligga kvar i sängen idag och lyssna klart på min ljudbok innan jag gick upp och gjorde kaffe och frukost. Idag har jag bara tagit det lugnt. De senaste helgerna har varit ganska fyllda och igår kände jag att det var dags för återhämtning. Så det ända jag har gjort idag är att påbörja en ny bok och denna gång en tjock bok. Läser just nu ”isberg” av Niklas Turner Olovzon. Isberg är hans debut och jag har hittills idag läst 60 sidor och det är riktigt bra. Det är en deckare men ändå inte en vanlig deckare.
Min helg har som sagt varit lugn hittills och det är en helg med återhämtning som jag behöver. Men innan jag avslutar inlägget så ska jag tipsa om något.

Jag ska tipsa om ljudböckerna till Linda Anderssons triliogi om livstjuvarna. Del 1 och del 2 finns som ljudböcker där ljudböcker finns och jag tycker böckerna är så bra. Jag läste alla 3 delar förra året och nu har jag lyssnat på del 1 och del 2. Del 2 blev jag klar med imorse innan jag gick upp. Vill man ha en fartfylld fantasy som passar både små och stora så rekommendera jag serien. Jag tycker även att uppläsaren till böckerna är riktigt bra. Nu hoppas jag av hela mitt hjärta att del 3 även blir ljudbok. Men jag rekommenderar hennes böcker.

Nu ska jag avrunda här och fortsätta njuta av att det är helg.
Kram/Amanda

Bokrecension: Smultron, Bröllop & Döden

Hej!
Hur mår ni?
Det är återigen dags för mig och Marica att skriva våra recensioner. Idag är det dags för del 3 i Helena Waller serien av Kristina Appelqvist. Del 3 heter Smultron, bröllop & döden.

1. Vilken bok har ni läst denna månaden? Smultron, bröllop och döden av Kristina Appelqvist.
2. Kände du till boken eller författaren sedan innan? Ja, vi har läst flera av hennes böcker, och just nu går vi igenom alla hennes tidigare böcker och läser dem.
3.  Vad kände du när du läste boken? Varför tror du det kändes så? Denna var mycket bättre än den förra som vi läste i Februari. Den här var mer spännande på en gång vilket gjorde boken bättre.
4. Nånting speciellt i boken som fick dig att reagera starkt? Hur kan man tänka på sig själv bara när ens ”son” får reda på sanningen.
5. Vad minns du speciellt från boken? Hur spänningen var uppbyggd och vem som hade dödat Roy, man fick vänta ända till slutet för att få reda på hur det låg till. Spännande.

6. Vad var bäst med boken? Hur hon lyckas få både en gammal kärlekshistoria och nuet att gå ihop. + att man fick resa lite i boken.
7.  Vad var mindre bra? Har inget jag kan direkt komma på.
8. Om du ska beskriva boken med en mening, vad säger du då? Om man gillar Shakespeare och Italien då kommer man att tycka om denna
9. Någon karaktär du ändrade uppfattning om under tiden du läste? Måns och Gunnar
10. Vad ger du boken för betyg? En stark 6:a mycket bättre än den förra.

Detta var alltså Mars månads bok, nu ser jag faktiskt fram emot att läsa del 4 och sista delen i Helena Waller serien.
Kram/Amanda

En Vecka Senare

Hej!
Här var det ett tag sedan man bloggade. Förra onsdagen var jag och tränade och det skrev jag om men sedan blev jag lite förkyld och lät bloggen stå. Var hemma i torsdags och i fredags, men nu är jag tillbaka på jobbet sedan måndags. Även om jag var hemma i torsdags så passade jag på och tvätta då jag hade tvättstugan. Kläder behövs ändå tvättas. Annars så gjorde jag inte så mycket. Läste en del och det kommer en bokrecension på den boken sista mars.

Nu är är det onsdag och här har det nu kommit så mycket snö. Det snöade på väg till jobbet och på väg hem från jobbet. Nu har det slutat snöa och jag hoppas att det är plågat tills imorgon. Men det tror jag, de plogade medan jag var på väg hem. Nu har jag inte gjort sså mycket mer idag. Åt lunch när jag kom hem, blev hemmagjord mos från igår med köttbullar och gräddsås. Blir något enklare till middag idag. Trots min lilla förkylning så har dagarna och livet rullat på.

Foto av lilartsy pu00e5 Pexels.com

Men både i torsdags och i fredags drack jag en del te och i lördags så gjorde jag varm choklad. Men jag använde inte oboy. Utan jag tog kakao istället. Och det blev riktigt gott så nu kommer jag framöver om jag vill ha varm choklad använda kakao istället. Varma drycker passar ju bra när man är/ var hes.

Nu ska jag avrunda hoppas det är bra med er!
Kram/Amanda

Onsdag & Träning

Godkväll!
Hur mår ni?
Här är det bra med mig, jag har precis duschat och smörjt in ansiktet ikväll. Så skönt med en dusch, tidigare idag efter jobbet så var jag till gymmet och jag ska försöka ta mig dit på lördag. Förra veckan tränade jag inte alls och jag kände verkligen i hela kroppen att den mådde bra att få röra på sig. Men oavsett om jag kommer iväg på lördag eller inte så är jag glad att jag åtminstonde tog mig dit en gång denna veckan. Men jag är stolt över mig själv att jag kom iväg trots att det var grått ute idag. Hade bestämt mig redan igår att jag skulle träna idag, så jag är glad att jag gjorde det.
Innan jag gick hem så var jag förbi matpiraten (mataffär som ica) De hade på sin facebooksida att man kunde boka minst 2st 10 pack ägg för 20kr st igår så jag gick och hämtade de två jag hade bokat. Ordinare pris 36kr st. Såklart att jag passade på och nu har jag ägg hemma.

Ikväll så blir det en lugn kväll, kanske att jag orkar läsa lite för igår kväll var jag verkligen trött så blev ingen läsning. Men idag har jag varit piggare och är nu fortfarande efter både träning och dusch, så ska nog passa på att läsa lite. Håller på med min och Maricas bok för Mars och det verkar vara en spännande bok.

Tycker den här bilden visar lite hur vädret har varit, det kanske inte har regnat men det har varit grått idag, de senaste dagarna har varit rätt gråa om jag minns rätt. Jag längtar verkligen efter våren och värmen. De senaste dagarna har det känns som att våren och värmen är långt bort.
Men som sagt idag stod träning på agendan efter jobbet och det är jag glad för + att jag nu har lite ägg hemma. Så kanske blir det broccolipaj eller pannkaka nästa vecka. Nu ska jag avrunda här och fortsätta njuta av kvällen.

Kram/Amanda

Söndag Till Tisdag

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra men jag är så otroligt trött idag trots att jag sov riktigt bra inatt, men de senaste dagarna har varit bra. Igår måndag var en lång dag trots att jag fick mycket gjort.

Söndagen börjar vi väl med. Var hem till pappa med familj och fikade lite och grattade honom- han fyllde år den 14 mars. Men fungerade bättre för alla att ses i söndags. Vi hade trevligt och självklart blev det ju lite hundmys med deras hund. Det var väl mer eller mindre söndagen. Kom dit vid 3 och pappa körde hem mig vid 17:30 för då var det ju dags att göra ordning för veckan. Söndagen gick väldigt fort men det var en bra söndag.

Igår måndag så hade jag uppföljningsmöte angående arbetsträningen, och från och med den 27/3 går jag upp i 3h på biblioteket. Känns så kul att jag får vara kvar och det har verkligen fungerat bra och jag trivs jättebra. Jag kommer in i gruppen och känner mig välkommen av alla. Jag är bara glad att jag får vara kvar för det vill jag. Så nu är jag kvar till Maj. Kom hem vid 12 och åt lunch. Hade boendestöd och fick hjälp med nybäddad säng, samt att jag damsög. Vid 3 åkte jag in till Västerås till min vårdcentral för hade en bokad tid för p- spruta.
Kom hem vid 17 igen och tog det lugnt resten av kvällen. Värmde matlåda och påbörjade ny bok. Kände inte riktigt för att laga mat när jag kom hem. Så blev bara snabbt och enkelt.

Idag har jag bara tagit det lugnt nu på eftermiddagen. Börjar jobba 3h nästa vecka på måndag. Idag fick jag förresten ett bokpaket av fina Marica hon rensade sin bokhylla och jag hittade några intressanta böcker. Behöver jag fler? Nej men vad gör man om man är bokmal. Iaf jag betalade bara frakten. Böckerna kom snabbt.
Ikväll ska jag laga lite mat så att jag har till lunch imorgon och så får vi se, men det blir baconsås och pasta till lunch imorgon eftersom jag nu har tagit fram bacon. Men såhär har mina senaste dagar sett ut. Varit fullt upp, fast det är rätt skönt att ha saker att göra 😉

Kram/Amanda

Mat & Matpriser

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra med mig, jag har precis ätit middag och fixat matlåda till på måndag. Jag vet att det är söndag imorgon men det är skönt att vara ute i god tid. Blev en del så det känns bra. Idag är det lördag och jag tog mig en sovmorgon, det är så skönt och jag sover alltid som bäst när jag inte behöver ställa klockan. Idag har jag bara tagit det lugnt var ut med sopor tidigare idag och slängde. Vad mycket plast vi har… Sedan har jag läst, läser just nu mysteriet på örnklippan av Kristina Ohlsson- egentligen är det en bok för 9-12 men jag tycker hennes böcker som jag har läst hittills varit bra.

Igår var det fredag och jag var på jobbet, jag hade handlat inför helgen redan på torsdagen så behövde inte handla. Försöker vara ekonomisk att bara handa 1-2 gånger i veckan och hittills har det fungerat. Och det känns alltid skönt att ha handlingen gjord redan på torsdagen.

Detta var då dagens middag. Kasslersås med potatis som bara var att värma i ugnen (köpte potatisen på lägre pris) de var nedsatt på 30% de är goda men jag tycker de smakar ungefär som vanliga potatis så inget jag köper i ordinare pris. Men jag har lite sån potatis över som jag kan frysa in och använda senare. Känns bra att kunna planera lite. Vet inte varför jag kom in på ekonomin och hur jag gör med matkostnader. Men jag vill mest dela med mig lite.
Och om ni undrar så har jag och sambon inte gjort slut han är bara inte hemma just nu, men vi är tillsammans. Men oavsett matpriserna går upp och jag vill mest dela med mig hur jag gör för att sänka matpriserna. Köper även på extra pris när det är kort datum.

Nu ska jag försöka avsluta kanske blev det lite rörigt men hoppas ni har en fin helg! Kram Amanda

Hur Går Det Med Youtube?

Hej!
Hoppas ni mår bra, jag tänkte dela med mig av liten nyhet som jag upptäckte igår. För lite över 1 år sedan bestämde jag mig för att göra youtube på engelska. Och jag har fått lite kommentarer om varför osv. Men jag har länge känt att jag ville göra youtube på engelska. Det ger mig chansen att hålla språket igång så jag inte tappar det. Win Win. Och jag vet att folk säkert tycker jag borde göra det på svenska osv. Men jag följde min magkänsla.

Och vet ni. Igår upptäckte jag att jag har fått en del tittar från USA. Det känns jättehäftigt och så coolt. Jag är så stolt att jag vågade gå över och göra det jag ville, och inte lyssna på andra. Man kan inte göra alla nöjda. Såg igår att jag hade ca 10% från USA och visst 10% är kanske inte mycket men ändå det är så coolt. Vet att även folk från England tittar också. Men ja USA och Sverige är vad jag får upp nu. Jag trodde aldrig att på bara 1 år så har jag tittare från USA. Jag är så stolt över mig själv som tagit mig hit. Och prenumenanterna har även börjat växa, har just nu 128. Bara det känns overkligt på något sätt. Ungefär 20 % från sverige är det som tittar

{”subsource”:”done_button”,”uid”:”D17E0226-5F09-434F-B747-C4C30FA44347_1596429485813″,”parent_photo_id”:”334125511052201″,”source”:”other”,”origin”:”unknown”,”sources”:[”334125511052201″,”317506074305211″],”source_sid”:”F52759C0-CF9D-4455-90A5-551825A59290_1611848175806″}

Jag ville dela med mig lite hur det går och vad jag upptäckte igår. Jag tänker fortsätta med youtube. Detta gör mig så motiverad till att fortsätta + att det ger mig chansen att få vara kreativ och göra videor. Jag mår verkligen bra av det. Och en dag i framtiden kanske jag kan få någon slant för det. Det är en dröm jag har men det ligger långt fram men om jag fortsätter så. Jag följer min magkänsla och man ska alltid lyssna på den. Vissa kanske tycker att det är löjlig dröm jag har att få jobba med youtube. Men då får folk tycka det. Man kan inte göra alla nöjda och försöker jag inte så vet jag inte. + att jag skulle ångra mig längre fram om jag inte provar. Och drömmar är bra att ha.

Så hur går det med youtube? Ja det går sakta men säkert framåt och jag är så glad över mina små framsteg. HÄR kommer ni till min youtube. Tack till alla er som har kollat eller börjat kolla. Vet att inte alla som läser min blogg kollar på mina videor men TACK! Och youtube är 1 dröm jag har flera drömmar 😉
Kram/Amanda