Efter En Lugn Helg…

Hej!
Här har det varit tyst i några dagar, i helgen tog jag det mest lugnt och läste en hel del och på söndagen åkte golvmopp och skurhink fram.
Men det var nog bra att det blev en lugn helg för igår måndag skulle jag upp tidigt för att åka in till habliteringen i Köping. Hade tid där kl 9 men var där tidigt så passade på att ta blodprov för levaxin igen. På eftermiddagen blev det jobb och så var jag till Ica och postade både brev och paket, samt hätade ut ett paket. På kvällen sen så duschade jag och lagade lite mat som jag hade tagit fram i söndags. Men annars så var gårkvällen lugn. En sak till gjorde jag ju igår och det var ju att jag la upp en ny vlogg på min youtube kanal.

Idag har jag också jobbat (arbetstränat) men på morgonen. Varit hemma sedan 13 och bara tagit det lugnt. Fixade lite lunch och nu ska jag bara ta det lugnt. Jobba lite med bloggen och mina sociala medier. Ringa pappa ska jag också göra men det blir senare då han jobbar nu.
Idag är det väldigt lite snö ute jämnfört med igår och jag hoppas att det fortsätter så. Tycker vi inte behöver snön mer. Jag vill ha sommar och värme. Men nu när jag sitter och skriver detta så ser jag att det snöar… Igår var det ju som ett vinterlandskap men var ändå skönt att få mycket gjort igår och få vara produktiv. Jag ska som sagt vara lite mer produktiv med bloggen nu.

Foto av Janko Ferlic pu00e5 Pexels.com

Ni får gärna kolla in vloggen och lämna en like eller bara dela vidare så fler hittar den. Låt gärna videon stå på i bakgrunden om ni vill hjälpa mig men inte har tiden att titta. Skulle verkligen uppskatta det och detta är verkligen något jag tycker är kul så hjälp mig nå min dröm🙏

Men det har som sagt varit en lugn helg och en produktiv start på veckan. Vill ni ha ett inlägg om mina drömmar och mål? Vet att jag pratat om de förr men tänkte kanske skriva ett nyare inlägg om tankarna kring dem?

Kram/Amanda

Min Ända Reabok

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, jag har precis ätit middag och idag blev det kassler. Åt det ganska mycket när jag bodde hemma men nu under de senaste åren så har jag inte ätit det. Tills nu, och så gott det var.
Men i detta inlägg tänkte jag visa upp den ända rea boken jag har köpt + alla gratis böcker som jag har fått från biblioteket. Detta är inget samarbete. Utan böckerna har blivit utgallrade och hade kanske slängts om inte någon annan hade köpt dem. Nu jobbar jag på mitt bibliotek (arbetstränar) vilket gör att jag får böcker gratis. Vilket om ni frågar mig är så bra😍

Här har vi då alla böcker som jag har plockat med mig hem från biblioteket, och den ända boken som jag har köpt med egna pengar är Malin V Olssons bok ”i rättvisans skugga”
De andra böckerna har jag fått gratis från biblioteket. Jag tror det är lite blandat kompott av genre faktiskt. Lite skräck, fantasy m.m Malin V Olssons böcker finns även som ljudböcker så vill man inte ha en fysisk bok så kan man alltid lyssna på ljudböckerna om Veronica Harrington. Jag lyssnade på första boken tidigare i år så att jag nu kan fortsätta med del 2-3. Och Malin får nu gratis reklam av sina böcker. Men längre fram så skulle jag vilja ta betalt. Alltså för samarbeten.

Detta är då alla böcker jag har plockat med mig hem den senaste tiden och en köpt bok. Jag ser faktiskt fram emot att läsa alla. Fråga mig inte när jag kommer göra det men nån gång ska jag göra det. Resten av kvällen blir lugn ska faktiskt sätta mig och läsa, vilket jag har gjort de senaste kvällarna. Känns som ett bra och avkopplande sett att avsluta dagen. Och jag har bestämt mig för att inte köpa något från bokrean i år. Jag valde att istället lägga de pengarna på nya kläder. Jag kommer säkert plocka med mig fler böcker hem då de håller på och gallrar ut böcker som inte ska va kvar.
Har ni köpt några böcker än från bokrean eller blir det inget för er heller?

Kram/Amanda

Mina Senaste Dagar

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra men jag är otroligt trött, igår vaknade jag redan vid 7 och kunde inte somna om. Idag vaknade jag 7:30 och kunde inte somna om. Däremot hade jag trots det väldigt mycket energi igår och gjorde en hel del. Jag var och tränade på eftermiddagen efter att ha ätit lunch. Var så skönt att träna, märktes dock att jag inte hade tränat så mycket men ska försöka komma igång igen. Körde mest mage och rygg igår, samt att jag gick på löpbandet, väl hemma sen så vilade jag lite innan jag fixade middag och matlådor.

Är så glad att jag har mat kvar från igår för idag har jag inte samma ork. Så idag efter jobbet har jag bara vilat och tagit det lugnt. Vad har jag mer gjort, jag har bestämt mig för att inte köpa något från bokrean i år. Har bara köpt en bok på rea, och den är på väg hem till mig. Däremot har jag ganska många böcker från biblioteket som de inte skulle ha kvar som jag fick ta med mig hem. Ska visa dem så fort boken jag har köpt kommer. Att få böcker gratis är ju inte fel 😍

I söndags la jag upp en ny video på min kanal och det blev en wrap up på alla böcker jag läste under januari och februari. Ni får gärna kolla in den ochom inte bara ha den stå och rulla i bakgrunden. Skulle betyda mycket om ni även lämnade en like eller kommentar 🙏

Som sagt jag har gjort en del och jag satt och läste lite även på kvällen i söndags. Igår orkade jag inte var så trött på kvällen. Men det är det som är så skönt med träning och när man har rört på sig. Jag sover så mycket bättre. 😍 Ska försöka ta mig till gymmet en gång till i veckan. Om det nu inte kommer jättemycket snö. För det ska ju komma snö…

Hur har era dagar varit, har ni fått snö?

Kram/Amanda

En Produktiv Lördag

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, tog lite sovmorgon idag och det var skönt att inte behöva ställa klockan och vakna av sig själv. Idag har dock varit en produktiv dag. Idag har jag dammsugit, torkat golven och tvättat nu under eftermiddagen. Känns så skönt nu har jag legat och vilat i soffan ett tag och snart dags för middag. Har rester över från igår så behöver inte laga mat vilket känns så skönt.

Här är en bild på vad jag lagade igår, gjorde en vegitarisk rätt med kikärtor, grönkål och frysta grönsaker. Blev väldigt gott och detta ska jag alltså äta ikväll. Nu när man både har städat och tvättat känns det bra att ha rester för har ingen jättestor lust att laga mat om jag ska vara ärlig. Orken börjar tryta men det känns skönt med ett rent hem och rena kläder.

Ikväll ska jag dock duscha men sen blir det en film tror jag eller om jag ska se klart dokumentär serien på netflix. Innan jag avslutar så vill jag även berätta att när jag tvättade så passade jag på att lyssna på ljudbok. Och min pågående ljudbok är ”livstjuvarna” av Linda Andersson. Jag har böckerna och redan läst dem. Men nu lyssnar jag på ljudboken och jag tycker den är så bra och kan varmt rekommendera den. Tycker fler borde lyssna på hennes böcker. Och om fler börjar lyssna på del 1 och del 2 så kanske även del 3 kommer bli ljudbok. 🙏
Det är svensk fantastik och väldigt lättsam inte alls svår att hänga med i så det är ett tips. Vill ju ge lite kärlek till min vän. Böckerna finns där ljudböcker finns.

Men nu blir det middag här. Kram/Amanda

Bokrecension Blodspoeten

Hej
I detta inlägg tänkte jag skriva en ny bokrecension då jag tidigare i veckan lyssnade klart på en ljudbok. Och jag såg att jag har skrivit recensioner på de andra böckerna så då ska vi skriva recension även på del 3.

Bok: Blodspoeten av Ramona Ivener (del 3) i David Ritter serien. Ugiven på bokförlaget Nona 2023.

Handling: Det är tidig vår och en ung kvinna hittas mördad i Kongens have i Köpenhamn med ett poetiskt meddelande bredvid kroppen. Två år senare har ingen glömt det ovanligt brutala mordet men mördaren sitter i tryggt förvar på sluten rättspsykiatrisk anstalt, så när det sker ett liknande vansinnesmord på en känd skådespelerska på Djurgården i Stockholm börjar polisen misstänka att det rör sig om en copycat-mördare. David Ritter och hans team blir snart indragna i utredningen och det dröjer inte länge innan de alla svävar i livsfara.
Detta är del 3 men den är fristående, med nytt mord men vill man följa karaktärerna så börja från del 1 men man behöver inte läsa del 1. Men jag kan starkt rekommendera den. Del 1 var så bra så jag köpte även boken.

Vad tyckte jag: Jag tyckte denna var riktigt bra och det var svårt att sluta lyssna på boken när jag lyssnade. Bara på några dagar så blev jag klar och jag drar tillochmed paralleller till Lars Kepler. Så gillar man Lars Keplers böcker så kommer man tycka om dessa också. Riktigt bra, spänningen är hög från första stund. Ja helt enkelt riktigt bra och nu längtar jag tills del 4 kommer nästa år 😍Jag tycker även att Ramona skriver väldigt bra och det är lätt att hänga med i storyn. Boken finns som ljudbok där ljudböcker finns men de finns även i fysiskt format. Ljudböckerna är bra Magnus Roosman läser in dem och gör det så bra. Han är en av mina favorituppläsare.

Jag kan varmt rekommendera hennes böcker och här kan ni läsa recensionen på boken frostänglar och Nattväkten Trycker ni på länkarna kommer ni till recensionerna på del 1 och 2 i serien om David Ritter som är skriven av Ramona Ivener.

Kram/Amanda

Bokrecension: Minns Mig Som En Ängel

Hej!
Hur mår ni?
Nu är det dags för mig och Marica att göra våra recensioner igen. Nu i Februari läste vi minns mig som en ängel som är del 1 i Helena Waller serien som är skriven av Kristina Appelqvist.

  1. Vilken bok har ni läst denna månaden? Som jag skrev däruppe så har vi nu börjat med en annan serie av Kristina Appelqvist. Nu läste vi minns mig som en ängel som är del 1.
  2. Kände du till boken eller författaren sedan innan? Ja vi har läst flera av hennes böcker, och precis avslutat en annan serie av henne.
  3. Vad kände du när du läste boken? Varför tror du det kändes så? Jag tyckte att boken var väldigt seg, när jag hade ca 40 sidor kvar så blev det genast mer intressant. Men annars tyckte jag det kändes segt.
  4. Nånting speciellt i boken som fick dig att reagera starkt? Hur kan en karaktär bara komma på att säga att någon är död. För mig kändes det som att då har ju personen något med detta försvinnande att göra. Tyckte bara det kändes konstigt. Misstänkte genast personen.
  5. Vad minns du speciellt från boken? Nu när jag sitter här och ska skriva inlägget så tog det ett litet tag innan jag ens mindes handlingen. Men det jag minns är väl att jag tyckte den kändes trög och seg. Lite tråkigt faktiskt. Även om jag gillar miljön i böckerna.

6. Vad var bäst med boken? Ja denna gången kommer jag inte på något som jag tyckte var bäst.
7. Vad var mindre bra? Att den var så seg och inte alls var så rolig att läsa som hennes tidigare böcker.
8. Om du ska beskriva boken med en mening, vad säger du då? En bok om stark kärlek till någon, om operamusik och att nobelpristagaren alltid avslöjas innan det blir offentligt.
9.  Någon karaktär du ändrade uppfattning om under tiden du läste? Rickhard, kan inte riktigt gå in på varför utan att avslöja för mycket men jag blev överraskad.
10. Vad ger du boken för betyg? En 3:a detta var helt klart den svagaste boken hittills av Kristina Appelqvist.

Som sagt kanske inte en ny favorit men ibland blir det ingen hit med boken man läser. Kan vara bra och visa att ibland blir det mindre bra böcker som man läser. Men jag hoppas på att nästa bok är bättre.
Kram/Amanda

Helgen & Nya Förändringar

Hej!
Hur mår ni?
Här är det helt okej. Lite trött men det är måndag och vaknade väldigt tidigt igen så blir en tidig kväll. Och jag tänkter att jag senare i veckan kommer berätta vad det är för förändringar jag har pratat om, nu har jag tagit tag i bollen nu är den mer eller mindre i rullning. Det känns skönt att jag äntligen gör detta då jag har länge tänkt att det är dags. Så att jag nu under helgen och idag tar tag i det känns skönt för då händer det saker. För gör jag inget sker inget. Och nu vill jag ju ha denna förändring.

Så jag kommer nog från och med nu få mer ro och lättare att sova igen. Men eftersom vaknade så tidigt så låg jag och lyssnade på min ljudbok. Har nu lyssnat på hälften av blodspoeten av Ramona Ivener. Jag var ju bara tvungen att lyssna på del 3 på en gång och det är så bra. Kan inte sluta lyssna när jag lyssnar. Så har 3h kvar 😁 och påbörjade boken i fredags.
Vad har jag annars gjort de senaste dagarna..

Igår var jag hem till farmor och farfar och fikade, busade med deras hund det var mysigt. På lördagen var jag mest hemma bara och tog det lugnt. Städade, både dammsög och gjorde rent i badrummet. Vet att jag skulle behöva torka golven också men det viktigaste blev ju gjort. Känns så skönt att ha dammsugit då det är så grusigt just nu.

En sak till jag har gjort under helgen var denna smoothie med banan, apelsin och citron. Riktig c-vitamin boost för mig som tycks ha väldigt svårt att få i mig frukt. Vill ni ha recept? Kommer garanterat göra det igen. Har fortfarande bananer och apelsiner kvar så kan göra en omgång till. 😍
Iaf det är en ny vecka och jag kommer berätta mer om denna förändring senare i veckan. Kanske tillochmed imorgon men det beror på hur bra jag sover inatt. Men nu är det på gång och jag känner mig så glad.

Hur har er helg varit?
Kram/Amanda

Fortsättning På..

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra. Fick sova mycket mer inatt så var faktiskt utvilad när jag gick upp. Så skönt och det behövdes för efter jobbet var jag hem en stund bara och åt lunch och sedan åkte jag till Kolbäck. Tänkte kolla deras priser också då hemköp ligger där men nej. Istället så träffade jag fina Kirsi hon har öppnat egen butik och nu äntligen var jag där och kollade in butiken. Så fin och hon har lite allt möljligt. Stenar, kristaller orakel kort och tarotkort. M.m Vi satt och pratade i nästan 2h innan jag tog bussen hem igen.

Här är det jag köpte. Stress relief är en rökelse som jag sedan december förra året börjat använda den bredvid är en rökelsehållare. Jag har märkt att denna rökelse hjälper mig mot min ångest och oro så här är ett till verktyg för mig nu när jag tänker sluta med mina antidepressiva. Hon har fler rökelser men detta är vad jag köpte. Sedan satt vi och pratade en del och det här är väl en del i min förändring som jag går igenom nu. Det är spännande och mer om min spirituella sida kommer. Vet att ni är några som vill läsa om det så nu delar jag med mig lite till. På vägen hem sen så kom det nya insikter och tankar. Det var en värdefull pratstund för mig ❤
Trycker ni på länken så kommer ni till Kirsis egna sida.

Vad jag ska göra resten av kvällen får vi se. Ska efter att jag har skrivit detta inlägg börja med maten. Blir kyckling ikväll och sedan en dusch. Sedan tror jag att jag inte kommer orka mer. Så detta var en fortsättning på min spirituella utveckling och personliga utveckling. Trevlig helg!

Kram/Amanda

Torsdag 23 Februari

Hej!
Hur mår ni?
Här har det nu gått några dagar. Just nu har jag haft lite och göra under veckan så bloggen har fått vila. Jag kommer berätta senare vad jag gör just nu. Det är inget jag vill gå in på nu, vill vänta tills allt är klart.

Vad har jag gjort under veckan. Jag har varit och jobbat och det har varit kul, tror det är bra att jag har något och göra för då tänker jag inte så mycket på vad som sker nu. Då kommer tankarna på natten. Annars så har dagarna rullat på och eftersom jag har så svårt just nu att somna om om nätterna är jag nog lite mer trött. Jobbade på eftermiddagen igår.
Ikväll har jag gått och lyssnat klart på en ljudbok. Det är något jag gör om nätterna, är att lyssna på ljudbok då jag har svårt att sova. Just nu har jag tills idag lyssnat om ”frostänglar” av Ramona Ivener. Nu är jag klar med den och älskar boken. Det är i klass med Lars Kepler, så gillar man Lars Kepler så kan jag varmt rekommendera hennes böcker. Hon har precis kommit ut med 3 boken i David Ritter serien. Frostänglar är del 2.

Nu resten av kvällen får vi se vad jag hittar på tror det blir en ny ljudbok ikväll. Ska nog kanske fortsätta med Blodspoeten som är del 3 i David Ritter serien. Jag har inte bestämt mig än men funderar på det då serien är så bra. 😍
Till middag idag så åt jag fisk och jag testade ett recept som jag hittade på Arla. Tryck på länken för att komma till receptet. Det var iaf jättegott. Jag använde torsk men tänker att det går med vilken fisk som. I receptet står det sejfile. Till det så hade jag ris. Nu har jag även matlåda eller lunch till imorgon. Känns så skönt att man har rester.

Detta är vad jag har gjort ikväll. Blir nog en tidig kväll igen. Har börjat lägga mig vid halv 11 om kvällarna och somna till antingen podd eller ljudbok. Men vi får väl se om det snöar igen för det gjorde det imorse så fick ju lite träningspass. Dock har de plogat under kvällen har jag hört.
Har ni fått snö?
Nu tänkte jag avrunda här. Ville mest kika in här och berätta att jag lever. Bara ganska mycket just nu- det har väl lite med att göra om det jag skrev i förra inlägget. Om utveckling och förändringar. Men berättar mer när allt är klart.

Kram/Amanda

Söndag 19 Februari

Hej!
Hur mår ni?
Här har det varit en lugn helg, denna helgen har det inte hänt jättemycket men igår på kvällen eller sen eftermiddag tog jag mig faktiskt till gymmet. Har inte varit där på ett tag och jag märker direkt när jag inte har tränat regelbundet. Måendet går lite upp och ner och oron tillkommer lättare. Så det var skönt att få röra på kroppen. Mådde mycket bättre sen. Ska försöka få in en rutin på träningen trots arbetsträningen. Får kanske träna på kvällen eller på helgerna?
Jag är iaf stolt över mig själv. Gick först 1 min och 20 sek på bandet och körde hantlar. Avslutade med att gå 1min och 20 sek igen på bandet. Så hela 2 min och 40 sekunder. Så stolt är jag över mig själv- kan ju inte riktigt gå och sitter oftast och mest i rullstolen så det känns extra bra.
På kvällen sen så tog jag en dusch och åt en matlåda till middag orkade inte laga mat. Resten av kvällen sen så läste jag, jag har läst ut min och Maricas bok, så recension kommer sista februari. Älskar kvällar när jag får till en produktiv läsning för jag älskar att försvinna in i böckernas värld.

Idag är det söndag och ja även den började lugnt. Men idag har jag städat i köket. Diskade och gjorde rent i diskhon och grejade i köket på förmiddagen/lunchtid. Känns så skönt när man får ordning på köket. Speciellt när man får bort disken. Nu på kvällen har jag varit och handlat både mjölk och smör håller på att ta slut här hemma så var iväg och handlade det. Har mjölk i mitt kaffe. Nu har jag bara tagit det lugnt. Var ganska kallt ute så var skönt att komma ut lite men skönare att komma in i värmen.

Foto av rikka ameboshi pu00e5 Pexels.com

Detta har vait min helg. Lugn men ändå fått lite gjort vilket känns skönt. Nu är det dags för en ny vecka och jag ser fram emot den. Känner på mig att jag går in i en period med utveckling i mig själv med förändringar. Mer om det längre fram om ni vill.
Hur har eran helg varit?

Kram/Amanda