Äntligen Fredag!

Hej!
Hur mår ni?
Det är fredag och jag trodde redan igår att det var fredag men nu äntligen är det helg. Det har varit två gråa dagar. Idag när jag gick hem från jobbet så regnade det, ganska tråkigt och deppigt. Jag har ätit lunch och nu blir det en lugn helg. Ska försöka läsa ut min och Maricas bok för denna månaden i helgen. t. Jag har orkat läst lite under vardagarna men det blir mest på helgerna då jag är trött om kvällarna och har ett hem och sköta.

Vad har jag annars gjort, jag och mannen hade tvättstugan igår kväll. Var inte så mycket tvätt. Sängkläder som tog upp plats men när vi var klara sen på kvällen så var jag helt slt. Så det blev ingen läsning på kvällen utan somnade rätt tidigt igår. Men nu är det fredag och jag tycker det är så skönt. Men tycker det är skönt när man somnar om kvällarna. Vad har vi mer hittat på kollat på serier har vi gjort under veckan jag och sambon, vi försöker kolla klart på de serier vi har börjat kolla på.

Foto av Karolina Grabowska pu00e5 Pexels.com

Jag har även lagt upp en ny video på youtube som jag länkar här nere👇 Vet att många gillar vloggar och nu har jag lagt upp en ny vlogg!

Men annars har det inte hänt så mycket. Vardagen rullar på och man gör det man alltid gör, ni vet äter, diskar, laga mat. Sånt gör man ju. Hoppas ni har en fin fredag och att ni har bättre väder än vad det är hos mig. Jag skulle kunna somna nu då det är så mörkt. Trevlig helg på er!

Kram/Amanda

Bokrean 2023

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra och vet ni, det är ju snart dags för bokrean 2023 och jag har hittat några böcker jag skulle kunna tänka mig köpa. Jag har inte förbokat några böcker men jag har kollat in några och jag tänkte berätta om några. Eftersom mitt stora intresse är böcker så måste vi ju iaf ha ett inlägg om bokrean 2023.😉

Först ut som jag nu har hittat är en recept bok med recept på bröd. Det är ju verkar bli väldigt dyrt att köpa bröd så funderar på att börja baka eget bröd. Boken jag har hittat heter Lindas Matbröd och det står att det är enkla recept med steg för steg och att det passar nybörjare. Den kostar 69 och recept böcker brukar kosta en del så funderar på att passa på och köpa den. Ännu en recept bok som jag har kollat på heter Soppa med tillbehör Just nu letar jag efter enkel mat och soppor är ju enkla. Här blir det enkla soppor som är snälla mot plånboken. Kostar 59kr.
Nästa bok som jag funderar på är en bok jag först såg hos sandrasdagar jag läste hennes recension av denna bok och jag blev genast sugen på att läsa den. Vad hjärtat aldrig glömmer heter boken. Jag har inte bestämmt mig men på bokus kostar den just nu 49 kr.
Sista boken är faktiskt en till recept bok Soppor för en komplett måltid heter den. Nu när jag arbetstränar så vill jag kunna laga mat som inte kräver så mycket ork eller tid. Det som gör att jag även tittar på denna är priset. Bara 29kr på bokrean.

Så vad jag mest har hittat som intresse är böcker med olika recept och såna böcker brukar ju oftast kosta lite mer så det är kul när man hittar böcker och de kostar mindre. Får se om jag köper några i år eller inte. Men det är iaf några jag har kollat in. Vet att man kan låna från bibblan men är så rädd för att göra boken smutsig då den inte är min. Den med bröd är jag sugen på att köpa hem. Då bröd har ju blivit så dyrt så det är ju billigare och godare att kanske baka själv. Jag vill dock ha recept med lite lättare bröd som är enkla att baka. Då jag aldrig har bakat bröd själv.
Är det några böcker som ni tänker köpa på bokrean eller som ni readan har förbokat?

Kram/Amanda

Bokrecension: Spindeln

Hej!
Det är dags för en ny recension av en bok som jag har lyssnat på den senaste veckan och nu till helgen blev jag klar med boken. Boken jag pratar om är:
Spindeln av Lars Kepler 9 delen i Joona Linna serien. Boken kom ut 2022 och är utgiven på Albert Bonniers förlag.

Handling: För tre år sedan fick Saga Bauer ett vykort med en hotfull text om en pistol med nio vita kulor – varav en väntar på Joona Linna. Det stod att hon var den enda som skulle kunna rädda honom. Hon visade kortet för Joona, men tiden gick och hotet bleknade som en meningslös provokation. Fram till nu för en säck med en nästan fullständigt upplöst kropp hittas fastsurrad i ett träd i Kapellskär…

Detta var riktigt bra, jag var lite orolig att den inte skulle hålla tempot då den är uppe på 9 böcker nu men jag blev inte besviken. Istället blev jag överraskad av att när jag lyssnade på den så var det svårt att sluta lyssna. Jonas Malmsjö läser upp boken och som vanligt gör han det riktigt bra.
Man bör dock ha läst iaf både bok 4 som heter sandmannen och bok 7 Lazarus annars hänger man inte med alls. Gillar man inte mörka deckare så ska man nog inte heller läsa denna bok. Jag längtar och hoppas på en till bok. Och jag tror det blir en till helt klart.
Nu funderar jag på om jag ska lyssna om alla böcker igen. Jag lyssnat om bok 4-6 för att kunna lyssna på de senaste böckerna förra året. Så nu funderar jag på att lyssna om bok 1-3 för det var längesen jag lyssnade på dom. För det var och är en riktigt bra serie. Boken fick 5 stjärnor.

Kram/Amanda

Mina Senaste Filmer & Serier #10

Hej!
Det är nytt år och jag tänkte att det är dags att börja ett nytt inlägg där jag berättar om vilka filmer och serier jag har sett nyligen. Och jag tänker att vi börjar med julfilmen jag såg förra året runt jul. För det blev ju en julfilm iaf.

Ensam Hemma 2 (Home alone) Finns på Disney +. Tänker att alla vet vad det är för film så ingen beskrivining behövs.

Jag har även sett klart serien Arrow, det gjorde jag i slutet av förra året och jag tycker att serien är riktigt bra och att jag gillade slutet. Jag är nöjd med hur serien slutade. Det finns 8 säsonger på Netflix.

Serien är baserad på DC Comics seriefigur Green Arrow. Trailer kan ni se HÄR

Nästa serie som jag tänkte prata om nu är en dokumentär serie som jag har nämnt tidigare i ett annat inlägg. Serien har 4 säsonger och jag har nu sett klart de två nyaste. Serien heter I am a killer för några år sedan kom första säsongen och jag fann det så intressant. Nu har jag sett klart hela serien och jag hoppas det kommer fler säsonger. Serien finns på Netflix.

Trailer till säsong 1👆

Dokumentär serien handlar om: Fångar som har dömts till döden, de får chansen att berätta sin historia hur allting ledde dit där dom nu är. Det finns som sagt 4 säsonger på netflix ute nu.

Sista dokumentären jag tänkte prata om eller serien för detta inlägg är en dokumentär serie som jag och mannen har tittat på från och till och ikväll (11/2) såg vi klart dokumentären.

Dokumentären heter Ancient Apocalypse

Journalisten Graham Hancock reser jorden runt på jakt efter bevis på mystiska, utdöda civilationer från tiden runt den senaste istiden. Min sambo började kolla på denna och så tyckte han vi skulle se den tillsammans och nu har vi sett klart den. Det var riktigt intressant och spännande, och platserna har är på är både vackra och spännande. Jag skulle själv vilja besöka dessa platser. Serien finns på netflix. + att när vi har kollat på denna dokumentär så har vi även suttit och diskuterat en hel del. Så det är en bra serie om man vill kunna diskutera.

Jag tror detta får räcka för detta inlägg men jag har hunnit med att se en hel del och det har blivit lite dokumentärer på den senaste tiden. Jag gillar dokumentärer och jag är glad att jag iaf har sett två stycken. Vad har ni sett på nyligen?

Kram/Amanda

Min Bloggresa

Hej!
Hur mår ni?
Det har varit tyst hos mig i några dagar nu, livet rullar på och jag arbetstränar. Jag skulle ju kunna skriva att jag trivs och tycker det är roligt. Vilket jag har gjort. Så det vet ni ju så det kanske skulle bli lite tjatigt. Istället så har jag låtit bloggen vara och umgåtts med sambon en del. Ja vi tvättade i tisdags men tvättkrogen var inte tom länge.

Härom dagen såg jag madelenas skriva ett inlägg om hur länge hon har bloggat och nu tänkte även jag berätta lite om min resa. Jag började blogga på bloggplatsen redan när jag bodde hemma måste vara 2012 och runt 2014 gick jag sen över mer till nouw som då hette nattstad. Men jag har även bloggat på blogg.se i någon liten period. Men runt 2020 på hösten gick jag över till wordpress på heltid och har inte ångrat mig.
Är så glad över att slippa allt strul som var på nouw på slutet som gjorde att jag helt enkelt gick över hit. Jag trivs jättebra och jag kan inte se mig själv byta plats. Att jag dessutom har bloggat i 10 or och i år är det 11 år sedan jag började blogga. Så många år och tiden har verkligen flugit förbi. Det har gått över 10 år och jag tycker fortfarande om att blogga. Det har såklart funnits perioder då det har varit mindre kul men allt som allt så tycker jag om det.

Jag gillar att läsa bloggar och tycker om att läsa en varierande blogg. Lite vardag. Rätt skönt att läsa om andra personer som också ibland har sämre perioder eller bara tycker att måndagen är seg. Då man själv ibland känner så. Men annars lite bokbloggar. Jag gillar helt enkelt en varierande blogg och man behöver inte ha samma stora intresse för böcker.

Och tack vare bloggen och alla dessa år som jag har bloggat så känns det även som jag har fått nya vänner. Är så glad att jag gick med i Social media support & share group swedish. Innan det så hade jag bloggat en del till och från men när jag gick med i den gruppen tog min blogg fart och det blev ännu roligare att blogga. Sedan har det ju även kommit några fler grupper för bloggar, vissa är inte aktiva idag. Men en annan grupp som jag också är med i är United influencer den är dock lite nyare och skapades för 3 år sedan. Så nu kör vi 10 år till med att blogga och jag hoppas att jag kommer få träffa er som har läst min blogg länge. Man har en sån fin gemenskap. Tack till madeleine för inspirationen till inlägget. Nu tar vi helg och jag önskar er en fin helg.
Själv ska jag försöka avsluta min ljudbok (spindeln av lars Kepler) och påbörja min och Maricas bok.

Kram/Amanda

En Solig & Kall Måndag

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, jag har haft en lugn start på dagen och arbetsveckan (har börjat arbetsträna). Men när jag gick till mitt bibliotek som jag arbetstränar på så var det kallt ute. Men även soligt och fint, men jag längtar till våren då både denna kyla och snön är borta. När jag gick vid 12 så innan jag gick hem så var jag in och handlade hamburgebröd och korvbröd. Blir hamburgare till middag idag. Som jag ska tillaga efter att jag har skrivit detta inlägg.

Nu är jag dock ganska trött. Vaknade 45 min före min väckaklocka och kunde inte somna om så har varit vaken sen kvart i åtta idag. Jag har märkt att jag somnar väldigt bra på söndagkvällarna men vaknar tidigt på måndags morgonen. Idag var det ju inte så tidigt men, det har hänt att jag vaknat runt 6 och inte somnat om fast klockan ringer 8:30
När jag kom hem så lyssnade jag en stund på spindeln av Lars Kepler och har lyssnat ungefär 40% av boken nu och jag gillar den fortfarande, så spännande. Jag känner mig ganska seg men det får man väl göra nu när det är måndag och veckan har precis börjat. Men jag har hunnit diska lite och lagt tvätt i tvättkorgen tills imorgon då det är dags för att tvätta igen. Vi tvättar mellan 17-21 så blir nog att sova efter tvätten imorgon. Men mannen hjälper mig så det ska nog gå bra.

Ska avrunda detta inlägg nu och börja steka hamburgarna som jag ska äta. Men hoppas att eran vecka har börjat bra och har ni haft sol idag?
Kram/Amanda

Veckan Är Slut & Bakning

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, nu är det helg igen och veckan har verkligen flugit förbi igen. Men det är verkligen kul att vara på biblioteket. I veckan har jag gjort lite datajobb och kollat över listor samt gallrat böcker. Och igår var jag i disken. Så det är varierande och kul. Igår när jag kom hem så vilade jag lite och senare på eftermiddagen så bakade jag en kladdkaka som vi åt senare på kvällen, mannen fyllde år så tyckte vi behövde en kladdkaka.

Vad gjorde jag mer. Läste ut en bok. Jag har den senaste veckan läst Mysteriet på Hester Hill av Kristina Ohlsson och igår läste jag ut den efter att jag hade bakat. Det var en riktigt bra bok. Det är en barnbok för barn 9-12 år. Jag vet att jag är vuxen men ibland vill även jag läsa barnböcker. Jag lånade boken från biblioteket, just nu är jag väldigt dålig på att läsa mina egna böcker i hyllan. Men det blir väl så när man jobbar på ett bibliotek. Min pågående ljudbok är spindeln av Lars Kepler så bra bok. Lyssnat lite över 3h och jag gillar den. Nu i helgen blir det bara att ta det lugnt och bara vara. Hade hoppats att få tvätta men fanns ingen ledig tid så vi tvättar på tisdag.

Nu innan jag avrundar inlägget så tänkte jag även dela min senaste video. Trots att jag arbetstränar så hinner jag hålla på med youtube. Vilket jag är glad för. Men lägger upp en video i veckan. Jag gör det konternueligt.

Ni får gärna titta om ni vill eller bara dela vidare så fler hittar kanalen.
Hoppas ni får en fin helg nu.

Kram/Amanda

Book Review Book Lovers

Hello!
How are you?
I thought it was time for a book review in English again it´s been awhile and its good practies for me to keep my English going. In today´s book review i´m going to talk about a book i have recently read. It´s Book Lovers by Emily Henry

Book: Book Lovers by Emily Henry it was published in 2022. In swedish the book is called ”bokälskare”

Story: Nora Stephens’ life is books—she’s read them all—and she is not that type of heroine. Not the plucky one, not the laidback dream girl, and especially not the sweetheart. In fact, the only people Nora is a heroine for are her clients, for whom she lands enormous deals as a cutthroat literary agent, and her beloved little sister Libby.
Which is why she agrees to go to Sunshine Falls, North Carolina for the month of August when Libby begs her for a sisters’ trip away—with visions of a small-town transformation for Nora, who she’s convinced needs to become the heroine in her own story. But instead of picnics in meadows, or run-ins with a handsome country doctor or bulging-forearmed bartender, Nora keeps bumping into Charlie Lastra, a bookish brooding editor from back in the city. It would be a meet-cute if not for the fact that they’ve met many times and it’s never been cute.

I have read beach read by the same author and loved that book. So i was a bit afraid if i was going to be disappointed now. But i wasn´t disappointed at all. I loved this book. Its charming, fun easy read. About 50 % of this book i started flying through this book. It´s a slow burn but i like it and the trope is a bit enemies to lovers. Loved Nora and Charlies relationship. It was exactly what i wanted. Fun, easy and charming. But my favorite is still beach read.

So if you like romance and books about books then i can highly recommend this book. I relly like Emilys writting. I will definitly read people we meet on vaction. I haven´t read that one yet. Been afraid to pick that one up because i want to like that book too. But i´m more willing now to pick that one up because i´m pretty sure i will like it. I don´t read that much romance but i like the trope enemies to lovers i´ve come to realize. Because i don´t read that much romance i borrow this book from my library and i know they also have people we meet on vacation so i can read it.

För er som inte vill läsa den på engelska så finns den översatt på svenska och den finns som ljudbok på svenska där ljudböcker finns.

Hugs/Amanda

Sista Frågorna

Hej!
Hur är det?
Tänker att i detta inlägg så tar jag de sista frågorna från Madeleines utmaning nu i Januari.

28 Januari Hemtjänstens dag, berätta om dina erfarenheter kring ämnet. Jag brukar mest se dem i vår trappuppgång då det finns en del gamla som bor här. Inte hos mig men i huset i deras lägenheter.
29 Januari I hemlighet så… älskar jag att gå utan bh hemma. Och jag vet att jag inte är ensam om det, tror knappast att jag är ensam om att tycka det. Och jag skäms heller inte över att jag tycker som jag gör.
30 Januari Ska jag vara ärlig så… berättar jag inte allt om vad jag tycker och tänker. Dels för att alla behöver inte veta och för att inte skapa drama. För människor kan ha svårt för att man tycker olika. Det viktigaste tycker jag är att man respekterar varandra.
31 Januari Om framtiden…Hoppas jag att jag har fått papper på hur mycket jag kommer orka arbeta och att jag har ett jobb, jag vill kunna tjäna mina egna pengar och göra något värdefullt för mig. Helst vill jag ju jobba på ett bibliotek 😉

Detta var de sista frågorna nu i Januari, tycker det är så kul att svara på hennes frågor dels för att det får en att tänka till men också för att man håller bloggen mer levande och inte bara skriver om sin vardag.
Nu ska jag gå och lägga mig så jag kommer upp imorgon. Älskar att jag somnar lättare om kvällarna. Vill ni läsa en bokrecension så scrolla ner då jag la ut en bokrecension tidigare idag. Recenserat boken jag och Marica har läst tillsammans.
Kram/Amanda

Bokrecension De Blå Damerna

Hej!
Hur mår ni?
Nu är det dags för min och Maricas recensioner för månadens bok som vi har läst. Den här gången är det del 4 (sista) i Lundgren & Andersson serien av Kristina Appelqvist som vi har läst.

  1.  Vilken bok har ni läst denna månaden? De blå damerna av Kristina Appelqvist
  2. Kände du till boken eller författaren sedan innan? Ja vi har läst flera av hennes böcker.
  3.  Vad kände du när du läste boken? Varför tror du det kändes så? Hennes böcker är alltid lätta med korta kapitel. Men det tog ett tag innan spänningen kom igång i den här boken. Vilket var lite synd tycker jag
  4. Nånting speciellt i boken som fick dig att reagera starkt? Varför skulle Hasse Almgren ställa till det för sig och universitetet? Jag förstår inte det
  5. Vad minns du speciellt från boken? Tyvärr att den var väldigt seg innan spänningen kom igång

6. Vad var bäst med boken? Att jag inte riktigt kunde lista ut vem mördaren är, det är det bästa med hennes böcker. Man har alltid flera misstänkta
7. Vad var mindre bra? Att den var så seg innan spänningen drog igång
8. Om du ska beskriva boken med en mening, vad säger du då? Mysdeckare som handlar om vänskap som slutar olyckligt + en välkänd tavla som blir försvunnen
9. Någon karaktär du ändrade uppfattning om under tiden du läste? Hasse
10. Vad ger du boken för betyg? En 4 det här var den svagaste boken hittills