Snön Kom Tillslut

Hej!
Hur mår ni?
Här är det helt ok, har inte gjort jättemycket sen sist jag bloggade. På nyårsdagen kom snön iaf och nu har det blivit ett vinterland ute. Även om jag tycker att det är skönt att det är ljusare ute nu, tycker jag nog snön kom lite försent. Iaf jag trotsade snön i söndags och tog mig ut och postade paket. Var ändå skönt att komma ut lite och få friskluft jag behövde verkligen det.


I måndags kom jag också ut lite, då åkte jag till habliteringen i Köping, för uppföljning efter botoxen jag fick i December. Jag får botox pga min CP- skada, för att det hjälper mina spända muskler i benen att slappna av.
Det gick bra, men det blåste väldigt mycket i måndags, så var inte ute mer den dagen.

Foto av Henrik Verle pu00e5 Pexels.com

Nu när jag sitter och skriver detta inlägg så har det börjat snöa igen. Det var uppehåll av snön i söndags så då passade jag ju på att gå ut. Men annars har det snöat här mer eller mindre varje dag sedan natten på nyår.

Idag har jag börjat redigera en ny video till min youtube kanal. Det ligger redan en vlogg uppe, som jag la upp i söndags, kolla på Vloggen. Vad händer annars idag inte så mycket, det blir rester idag, jag gjorde korvstroganoff med ris igår så det blir det idag med. Men detta är väl vad jag har gjort de senaste dagarna. Har ni också fått lika mycket snö?

Kram/Amanda

Gott Nytt År

Hej!
Hur mår ni?
Här är det helt okej, min nyår var väldigt lugn. Kvällen innan nyår så fick jag migrän och då bestämde jag mig att nyår får bli lugn. Jag har haft migrän två gånger nu på bara 1 och en halv vecka, tror att det är mycket stress som har släppt nu och jag har börjat slappna av. 2025 var ett år där väldigt mycket hände och jag tror att jag nu har börjat landa i allt.

Foto av Anna-Louise pu00e5 Pexels.com

Jag är idag tacksam över att jag gjorde hjärtoperationen för idag mår jag så mycket bättre, jag har ibland fortfarande svårt att ta in att jag har mer energi nu och inte är så trött. Det var jobbigt efter operationen men idag så känns det så värt. Förra året var året jag började ta hand om mig mer och jag vill fortsätta bli bättre på det.

Igår kväll fick jag även nya stolar av min pappa och hans fru, det blev faktiskt jättebra. Även om jag själv aldrig nästan använder stolar då jag sitter oftast i rullstolen, är det ju bra med stolar om jag får besök.
Senare på kvällen satte jag mig och började redigera en vlogg som jag tänker ska komma upp på min youtubekanal. Jag känner att jag vill börja lägga upp videor igen, för det är ju ändå något jag tycker är kul. Jag vill fortsätta göra sånt jag mår bra av och tycker är kul. Youtube är något jag tycker är kul.

Jag har inte alltid varit bra på att ta hand om mig själv men jag vill fortsätta bli bättre på det. Jag bryr mig mer om andra än mig själv, men jag är också viktig och man behöver ta hand om sig själv. Är det någon som känner igen sig? Känner att detta blev ganska djupt. Önskar er gott nytt år!

Kram/Amanda

Helgen & Länkregn

Hej!
Hur mår ni?
Här är det helt ok, jag har nyligen tagit en dusch vilket kändes skönt då det är rätt kallt idag och jag frös lite. Helgen då, den har varit lugn. I lördags så hade jag tvättstugan, kändes så skönt efteråt när tvätten var tvättad, nu ska jag bara lägga in den, det går inte lika fort. Fast egentligen borde man ju lägga in tvätten på en gång.
Det blev det lite rester den kvällen, behövde dock koka lite ris till men det var gott. Hade gjort en champinjonsås med lök och lite julskinka i dagen innan.

Igår var det söndag och jag tog det mest lugnt, kom ut på en promenad och lyckades både ta en bild på solnedgången och på halvmånen som var. Igår blev det lax till middag och blir även det idag tillsammans med lite potatis och morötter tänkte jag. Älskar ugnsrostad potatis och ugnsrostade morötter tillsammans med lite olja och salt.

Innan jag avrundar så tänkte jag tipsa om två bloggare som jag har läst i flera år nu, via Social media support & share group. Gruppen startades 2018 och jag tror jag fann gruppen samma år som den skapades. Här kommenterar vi hos varandra när vi länkar våra bloggar i en dagtråd.
I detta inlägg Hos Hanna kan du läsa om hur hennes dag har varit, med träning på förmiddagen och firande senare med S med att de bla åkte iväg och åt sushi.
I detta inlägg hos Hos Orsakullan så skriver hon lite om sin valp som är hela 16 veckor nu och hur duktig hon har blivit. Samt att hennes andra hund Lizzla har tagit sig an rollen som storasyster och de leker mer för varje dag.


Det har varit en lugn helg och jag hoppas att ni också har haft en fin helg/Amanda

Julafton 2025

Hej!
Hur mår ni?
I detta inlägg så tänkte jag skriva om vad jag gjorde på julafton, skrev ju att jag skulle göra ett inlägg om det igår. Jag var hemma hos min faster i år på julafton, min ena kusin kom och hämtade mig runt kvart över 2. Min faster bor också i västerås och det tar väl ca 30 minuter till Västerås för mig.
När vi kom fram så slog jag in min sista julklapp till farmor och farfar (tejpen tog slut kvällen innan) och så blev det lite glögg till Kalle. Efter glöggen så gav jag farmor och farfar mina julklappar till dem och det uppskattades.

Efter lite glögg och paket öppning så var det dags för julmaten och här på bilden ser ni vad det fanns på julbordet. Janssons som farfar har gjort bla. Tycker farfars janssons är så god. Jag gillar ju inte när det smakar för mycket anjovis. Det var som sagt jättegott och ja, jag blev mätt. Innan maten så åt jag även lite knäck, och är det något julgodis jag tycker om och äter så är det knäck.

Efter maten så fick jag skjuts hem igen av min ena kusin, så snällt av henne att både komma och hämta mig och köra hem mig. Jag kom hem strax efter 8 och tog det lugnt resten av kvällen. Efter en stund kom hemtjänsten och hjälpte mig på med skenorna, brukar ha de på mig en stund innan jag somnar. Medan jag hade skenorna på mig så låg jag och läste, eller ja, jag halvsov.
Detta var min julafton och jag är så glad och tacksam för den.

Kram/Amanda

Min födelsedag

Hej!
Nu var det några dagar sedan jag bloggade igen, har inte direkt känt någon lust till att blogga. Men nu känner jag att det kliar lite i fingrarna efter att blogga lite. De senaste dagarna har varit effektiva och roliga, i tisdags fyllde jag år, blev 31. Hade både farmor och farfar här på fika på eftermiddagen och senare på kvällen så kom pappa, hans fru och min ena syster. Jag bjöd på kladdkaka med glass. Jag är så glad idag att jag gjorde min hjärtoperation, för jag märkte på kvällen att jag inte alls var trött och fortfarande hade energi över. Förra året och innan operationen var jag trött mer eller mindre hela tiden. Och att jag nu har fått energin tillbaka är jag så glad och tacksam för.

Jag önskade mig bla dessa muggar från Rörstrand som jag länge har kollat på. Tycker de är så otroligt fina.
Igår var jag ute och gjorde en del ärenden och medans jag var ute så kom solen fram och det var så underbart. Vad har jag mer gjort, idag har jag varit på min dagliga verksamhet och efter att jag har skrivit detta inlägg så ska jag snart börja med maten. Ikväll ska jag laga baconsås, vet inte om det blir pasta eller ris till, har inte bestämt mig än. Det här är vad jag har gjort de senaste dagarna och jag är så otroligt glad över att min energi har kommit tillbaka, jag har märkt det mer och mer under hösten. Ibland är det svårt att ta in men jag är så glad.

Kram/Amanda

En Händelserik Vecka

Hej!
Hur mår ni?
Den här veckan har varit händelserik kan man säga. I måndags var jag iväg och träffade kuratorn för sista gången.Hon slutar nu i december, vilket jag också har vetat om. Jag är dock tacksam för all hjälp jag har fått av henne genom åren. Har träffat denna kuratorn från och till i flera år. Men jag önskar henne lycka till.
Igår var jag till Örebro igen och fick botox igen , det gick bra. Innan jag åkte hem igen så var jag in på sjukhusets café och köpte med mig hem en god färdigsallad med kyckling och quinoa. Den salladen var riktigt god kan jag meddela.

Idag har jag varit på min dagliga verksamhet igen och annars har det varit en lugn dag då det har regnat idag. Känns dock skönt med helg snart och jag kommer kunna njuta lite extra nu i helgen, när jag har gjort saker under veckan. Då sover jag också mycket bättre har jag märkt, när jag både är fysiskt mentalt trött.
Det har varit en händelserik vecka och det gillar jag. Jag har såklart också hunnit läsa en del på kvällarna med. Om jag prioriterar att läsa så blir det en del läst har jag märkt, men så är det ju med allt. Just nu läser jag ”en skärgårdsjul” av Anna Winter. Tror dock denna blir min sista julbok, jag börjar nämligen känna mig ganska mätt på julböcker.

Kram/Amanda

En bloggpaus

Hej!
Nu var det några dagar sedan jag bloggade och även om det har varit skönt med en liten bloggpaus så har jag saknat att blogga, men nu är nya datorn igång och jag har tid att sitta ner och blogga. Hade tänkt blogga igår men vaknade väldigt tidigt (runt 7) och kunde inte somna om, så var väldigt trött igår hela dagen. Så när kvällen kom orkade jag inte blogga något. Inatt har jag sovit hela natten och vaknade utvilad.

Idag har jag varit ute på en liten promenad, förväntade mig nästan att det skulle regna men det gjorde det inte vilket var skönt. Blev nästan 1h ute då jag tog en lite längre väg hem, nu har jag gjort mig en kopp varm choklad har varit sugen på det, så det var extra gott.

Foto av xanai nai pu00e5 Pexels.com

Så därav har det inte blivit några inlägg från mig denna vecka. Jag blev med ny dator och även en ny telefon. Både datorn och telefon (iphone 15) köpte jag under black week. Black week eller black friday håller ju på en hel månad nu för tiden, och företagen tjänar pengar på det. Oavsett så känner jag att detta var nödvändiga köp. Jag är glad att jag har köpt både en dator och telefon, för jag märker redan att det är roligare att blogga igen. Så jag tänker att bloggandet kommer igång igen nu.

Kram/Amanda

Self Care Dagar

Hej!
Hur mår ni?
Här har det varit tyst i några dagar nu och jag har inte gjort jättemycket, tagit hand om mig själv och låtit bloggen stå. Jag har ju velat blogga men samtidigt vill jag inte bara lägga ut ett inlägg bara för att. Jag vill att det ska kännas genuint.

I helgen så försvann snön, även om det är lättare att köra rullstol på bar mark tycker jag ändå att det är lite tråkigt att snön är borta, det blev ju ljusare ute och det var lagom med snö. Jag var ute på en promenad i helgen till biblioteket, tycker alltid det är skönt att komma ut.

Igår lagade jag en del mat också, blev tre portioner så det känns bra. Det blev Linssoppa med tomat. Har lagat den soppan några gånger nu och tycker den är både enkel och god. Jag kan iaf rekommendera den. Jag har även mediterat och läst. Just nu läser jag: Jul med bokcirkeln av Sarah Morgan. Ja, jag har snöat in på julböcker nu. Jag gillar ju böcker som också handlar om böcker, eller att karaktärerna gillar böcker.

Idag har jag kommit ut på en promenad igen, kom hem för ett tag sedan och har nyligen druckit en kopp te. Jag är ju ingen te människa, men på hösten kan det vara gott. Annars dricker jag kaffe året om. Men det har varit bra dagar, men också dagar där jag har låtit bloggen stå och bara varit.

Kram/Amanda

En Dag I Västerås

Hej!
Hur mår ni?
Här är det fint, har nyligen ätit lite middag, men tänkte skriva om igår. Var det torsdag och det blev en dag i Västerås. På förmiddagen hade jag tid hos min vårdcental och jag passade på att också ta nytt EKG och blodprover som min hjärtläkare ville. Efter det så åkte jag hem till farmor och farfar och åt lunch med dem. Och nej jag tog inga bilder utan jag umgicks med dem vilket var mysigt. Och så skönt att lägga ifrån sig telefonen. Det bjöds på fiskgratäng och potatis till lunch vilket var gott.

Foto av Karolina Grabowska pu00e5 Pexels.com

Innan jag åkte hem sen så blev det lite fika, jag hade med mig lite äppelkaka som jag hade fryst in sen i somras när jag bakade äppelkakan. Ni kan läsa om inlägget HÄR där jag bakade. Som sagt jag tog med mig lite av det och det uppskattades, de tyckte att äppelkakan var god. Jag är så glad att jag åkte dit efter vårdbesöket och spenderade lite tid med dem och hunden.

Nu är det fredag och helgen blir nog lugn, idag var jag även till köping och träffade min kurator annars har det inte hänt så mycket idag. Men det har varit så fint väder idag. Men jag hade en bra dag igår och även idag har varit bra.

Kram/Amanda

Senaste Böcker & Poddar

Hej!
Hur mår ni?
Här har det kommit snö och så snöar det för fullt ute nu. Det är vitt och ändå lite mysigt.

I det här inlägget tänkte jag berätta om vilka böcker och poddar jag har läst och lyssnat på den senaste tiden. Då det var ett tag sedan jag gjorde ett sånt inlägg, och det brukar vara uppskattat.

Här har vi mina senaste böcker som jag har läst och alla fyra är riktigt bra.

Julen vid världens ände är en mysigt feelgod/romance i julens tider
Mörkerfolk är en spänningsroman som utspelar sig i Falun- det mesta utspelar sig på en strutsfarm utanför Falun, det är en pskologisk spänningsroman. Denna skulle även passa in hos Madeleines bokutmaning för en roman.
The day tripper är en blandning av science fiction, fantasy och romance skulle jag säga. Jag gjorde en lävlogg på min youtubekanal som ni kan se HÄR
Close your eyes and count to 10 är en thriller som jag har lyssnat på

Sen har jag lyssnat på en del avsnitt av creepypodden, just nu lyssnar jag på avsnitt 251: plötsligt händer det. Annars har jag lyssnat på avsnitt 250: Bara två av oss och 249 Majestät av creepypodden. Creepypodden är just nu den ända podden jag lyssnar på.

Det här är ungefär vad jag har läst och lyssnat på och just nu. Vad läser ni om ni nu läser, nu om kvällarna läser när snön faller vit av Carin Hjulström. Har ni börjat läsa julromaner eller sett julfilmer?

Kram/Amanda