Bokrecension: Sjuka Själar

Här är det bra, nu är det dags igen. Jag har nämligen lyssnat klart på en ljudbok nu. Denna gång är det en bok jag har haft ögonen på ett bra tag men inte riktigt känt att det var dags. Men för någon vecka sedan tyckte jag det var dags och jag började lyssna. Och jag tror denna kommer hamna långt upp i år.

Bok: Sjuka Själar av Kristina Ohlsson och Uppläst av Nicklas Engdahl

Handling: Först sattes träd i brand. Sedan öppnades portarna till helvetet. Lukas försvinner några dagar innan han ska ta studenten. Tre veckor senare hittas han medvetslös med stora skador. Ingen förstår vad som hänt honom. Inte ens han själv. Det enda han och alla andra vet är att ytterligare två personer försvunnit på samma sätt. Men Lukas är den enda som har kommit tillbaka. Tio år senare återvänder han till sitt föräldrahem, plågad av ovissheten om vem som en gång förstörde hans liv. På andra sidan gatan bor en man som aldrig förlikat sig med att han inte fick veta vad som hände hans dotter Fanny. Och som tror att Lukas har svaret. Samtidigt flyttar Anna och David in i den gamla prästgården. Här ska de börja sitt nya liv. Men huset väcker stark oro hos Anna. När hon senare hittar ett järnkors nedgrävt i trädgården förstår hon att det finns någon som vill dem illa. Riktigt illa.

Detta är Kristina Ohlssons första skräckroman. Hon har skrivit flera deckare och barnböcker. Jag säger såhär, jag hoppas hon fortsätter skriva skräck för detta var verkligen bra. Jag förväntade mig inget speciellt och jag blev överraskad. Detta var bra. Hade verkligen svårt att sluta lyssna när jag satte igång ljudboken och den är riktigt bra skriven. Jag såg inte slutet.. Kan jag inte lista ut slutet innan det kommer så har man gjort ett bra jobb och det har hon. Jag hoppas hon skriver fler skräckromaner. Den hade den kusliga känslan. Krypande. Och uppläsaren var riktigt bra. Han läste med sån inlevelse. Så det gjorde boken mer läskig ibland. Jag kan varmt rekommendera boken. Boken finns där ljudböcker finns.

4 reaktioner till “Bokrecension: Sjuka Själar

1. Den har jag här i bokhyllan som bara väntar på att bli läst. Riktigt bra enligt min mamma och jag ser fram emot att läsa den. Kristina Ohlsson är grym på att skriva och jag uppskattar alla hennes tidigare böcker jag läst.