Söndag och bokrecension

Hoppas att eran helg har varit lugn och skön precis som min. Här har jag idag lyssnat klart på en ljudbok. För första gången så har jag läst eller lyssnat på en bok av Peter May. Har sett hans böcker tillochfrån och inte känt att jag har velat läst något av honom. Men nu har jag nog ändrat mig lite. Det är en kriminalare med lite humor i boken och det gillade jag. Boken jag har lyssnat på heter ”Lockdown” Och det är väl ganska passande med tanke på hur det är. Det intressanta är att Peter skrev manuset redan 2005 men inget förlag ville ge ut boken och trodde inte ens på honom. Men nu 2020 provade han igen efter några år och nu blev det en bok.

Handling: Det handlar om ett virus som härjar vilt i London. Mitt under denna pandemi i London så sker ett mord. Och polisen MacNeil får i uppdrag att lösa fallet innan han går av sitt sista pass som polis. På en byggarbetsplats hittas en väska med ben i och det tillhör en människa. Om 24h går han av sitt pass och blir pensioner. Då ska det här fallet vara löst. Det blir en händelserik 24h och Jack inser att mördaren är ute efter honom och det blir lite av en katt och råtta lek mellan dem. Mördaren dödar alla som är eller kommer i närheten av Mackneil. Så mitt under en pågående pandemi sker ett mord, vakter vaktar gator och går man ut när det är utegångsförbud. Så är det mot lagen…. Macneil får dock reda på sanningen och den är mycket mörkare….
Boken är en kriminalare med lite humor i sig. Det kanske är konstigt att man väljer en sån här bok nu när världen är som den är. Men jag tycker det var en bra bok och en lite annorlunda kriminalare. Tyckte det var väldigt intressant med hur han skulle kunna lösa fallet innan han gick av passet. Boken får 4 stjärnor och blev verkligen sugen på att läsa mer av Peter May.

Nu resten av kvällen blir lugn ska försöka ta tag i att göra rent handfatet och toalett. Tidigare idag duschade jag så ska försöka städa lite. Hoppas er söndag blir bra och får en söndag precis som ni vill ha den.

34 reaktioner till “Söndag och bokrecension

1. Jag tycker det är lite läskigt eller vad man ska säga när någon skriver en bok om en händelse innan det händer. Vem trodde väl 2005 att ett virus skulle härja i världen och få oss alla att stänga dörrarna om oss och inte var sociala?
    Boken låter bra, lägger den på minnet. Tack!

Gillad av 2 personer

2. Vilken passande bok med tanke på omständigheterna. Jag har också sett Lockdown i mitt flöde och tänkt att det var snabbt skrivet av författaren. 😀 Men nu förstår jag, den har legat i byrålådan så länge. Har du läst Hanne-Vibeke Holsts Som pesten? Ännu en pandemibok. Jag laddar för att läsa den, boken är megatjock. En riktig tegelsten. Jag vet dessutom inte hur mycket mer pandemi jag klarar av.

Gillad av 2 personer

3. Helgen har varit bra. Gick ut & gick på Mälaren i lördags 😊.

Kul med bok recension 🙂. Å boken verkar intressant tycker jag.