Bokrecension: Lazarus

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra och det har varit en lugn fredag och jag tänkte nu bjuda på en bokrecension då jag lyssnade klart på en ljudbok tidigare ikväll. Boken jag lyssnade klart på var 7 delen i Joona Linna serien av Lars Kepler. Det finns totalt 8 böcker i serien om Joona Linna.

Jag började lyssna på Lars Keplers böcker redan 2018 ungefär tror jag det var eller 2017 då hade jag precis skaffat nextory. När jag hade lyssnat på alla 6 delar som hade kommit ut så släpptes 7 delen. Fast som E- bok och jag läser inte mycket e böcker och på den tiden inte alls. Så jag slutade helt enkelt. Nu efter att ha lyssnat om från sandmannen (4 boken) så har jag ikväll lyssnat klart på del 7.

Handling: En död man hittas i en lägenhet i Oslo. I köket finns en frysbox och när polisen öppnar den gör det ett fruktansvärt fynd. Offret visar sig vara vara en dittills okänd gravskändare och trofésamlare. Några dagar senare kontaktar en tysk kommissarie Joona Linna och ber om hjälp med ett mordfall på en camping utanför Rostock. Joona förstår att mönstret som framträder är vansinnigt och samtidigt omöjligt att ignorera. Vissa skulle kalla det för ett mirakel om någon återvände från döden andra, rena mardrömmen. Boken finns där ljudböcker finns. Själv använder jag storytel nu.

Jag måste säga att jag är nöjd med boken och hur den avslutades. Det jag gillar med Lars Keplers böcker är att det är spännande från start och aldrig långtråkigt. Även om jag kunde lista ut en sak i boken så var det flera saker mot slutet jag inte såg komma. Så jag blev överraskad. Och det är det jag gillar med Lars Keplers böcker. Även om denna även kändes som en Action rulle fast i en bok måste jag säga att återigen gjorde författarparet mig inte besviken. Kommer helt klart lyssna på den senaste delen av serien.
Någon som vet om det blir fler böcker i serien?

Kram/Amanda

En Bra Dag Med Bokpaket

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra och jag har haft en bra dag och produktiv. Efter ett litet uppehåll har jag nu idag varit och tränat igen och det var skönt att få röra på kroppen igen. Körde ett lite lättare pass på ca 20-30 min innan jag bestämde att det får duga. Men det är skönt att vara igång igen. På vägen hem var jag förbi Apoteket och även hämtade ut ett paket. Böckerna från bokrean hade kommit så hämtade ut det. Så fick en del sol på mig också vilket är underbart😍

Här har vi de 4 böckerna som jag köpte på bokrean köpte även kokböcker men dem var inte med på bokrean därför är de inte med här. Men det blev 2 pocket och två inbundna. Jag kan även starkt rekommendera nattväkten av Ramona Ivener. Lyssnade på den som ljudbok förra sommaren då den inte hade kommit ut fysiskt än och jag älskar den. Så bra bok. Om man gillar Stefan Ahnhems böcker eller Lars Kepler. Då kan nattväkten passa. De andra böckerna har jag inte läst bara hört bra saker om dem.
Men nu resten av kvällen blir det middag och sedan blir det bara att ta det lugnt. Då jag redan börjar känna mig trött. Men man (jag sover eller somnar)lättare när jag har tränat. Nej men nu ska jag få igång middagen blir hamburgare.
Hur har er dag varit? Har ni köpt något på bokrean?

Kram/Amanda

Book Review Red, White & Royal Blue

Hello It´s time for an english book review. I have red this book in English and thats why we´re doing this in English. I hope you are fine this evening.
Book ivé red
Red, white & royal blue in swedish- Rött, vitt & kungligt blått. By/ Av Casey Mcquiston

Story: When his mother became president of united states, Alex Claremont-Diaz was promptly cast as the American equivalent of a young royal. Handsome, charismatic, genius- his image is pure millennial marketing gold for the white house. There´s only one problem Alex has a beef with an actual prince, Henry across the pond. And when the tabloids get hold of a photo involving an Alex/Henry altercation, US/Brittish relations take a turn for the worse. And now Head of family and state got to fix this. And what at first begins as a fake instagrammable friendship grows deeper. What happens when Americans first son falls in love with the prince of Wales?
I thought this was good book and i understand why it got the hype but i did not love the book as much as lot of people do. Yes it´s good, charming, funny and heartwarming. But i did´t love it. For me it only got 3 stars But i´m glad i read it but didn´t love it. Would i recommend the book, yes, but for me its not an fantastic book. And i borrow it from my library. Just so you know, normally i don´t really read romance. It´s not the genre i feel drawn to. But as i said im glad i read it.
But If my review made it interesting you should read it it and make your own opinion.
And also i´m glad i finished this book now, been reading it for awhile and starting to feel like it´s time to finish it. I dont like to read a book for too long. Have you read this book? This book is out in other langues and swedish is one of them.
Hugs/Amanda

Bokrea 2022

Hej!
Hur mår ni!
Jag tänkte ta och dela med mig av lite böcker som jag är sugen på att köpa på årets bokrea som startar imorgon. Jag har ju hur mycket böcker som helst (känns det som) men självklart finns det några jag ändå är sugen på att köpa och jag tänkte nu visa upp dem.

Denna är en bok jag har kollat på länge och nu när jag såg att hela denna serie ligger ute på bokrean är jag sugen på att köpa första boken. Detta är en mörk thriller

Jag har lyssnat på denna och jag älskade boken och jag ska nog tillochmed köpa boken i fysisk format så mycket gillade jag boken när jag lyssnade på boken förra året. Gillar man Stefan Ahnhems böcker så kommer man älska denna.

Den här har jag hört många prata om men inte känt någon större lust men sen så såg jag en youtuber prata om denna och nu vill jag också läsa den.

Och av samma youtuber så är jag lite sugen på att köpa denna då hon pratade om den här och jag vill ju skriva deckare och om inte skräck så varför inte köpa denna. Man kan nog få många tips.

Så här har vi några böcker jag vill ha som jag skulle kunna tänka mig köpa. Men sedan får vi se om jag handlar alla. Alla bilder är tagna från Adlibris. Ska ni handla något på bokrean i år?

Kram/Amanda

Tisdagstrion ABC

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra och idag har jag för det mesta bara pluggat så istället tänkte jag hoppa på ännu en tisdagtrio som är idag ABC. Och nu ska ni få se vilka böcker som börjar på dessa bokstäver som jag har valt ut.

För A så valde jag Alice och flugan. Så för bokstaven A Alice. Denna läste jag i januari.

För B så blev det en bok jag än så länge inte har läst än. Between shades of grey

För C så valde jag Carrie av Stephen King denna har jag också läst men för flera år sedan. Kanske borde läsa om den. Det var antingen Carrie eller Lida som var den första Stephen King boken jag läste. Så jag har alltså valt böcker som börjar på ABC. Antingen kan man ju köra så eller ta för författare som börjar på dessa bokstäver.
Om ni också skulle vilja göra dessa utmaningar så finns dem hos https://ugglanoboken.blogspot.com/2021/12/tisdagstrion-fortsatter-2022.html
Men eftersom jag idag har suttit och pluggat mest så kände jag att det passade bra att göra en sån här utmaning igen. Och jag tycker det är kul att göra när jag ser att det finns utmaningar jag kan vara med på. Lite kul är det ju också att två av böckerna är lästa. Annars så efter att jag pluggade klart för dagen så har jag lagat mat och diskat och grejat i köket. Tänker lägga upp receptet då jag blev väldigt nöjd. Men det kommer i ett annat inlägg.

Kram/Amanda

Bokrecension: Av Skuggor Märkt

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, och nu är det dags för ännu en bokrecension men denna gången är det boken jag och Marica (https://nouw.com/frökenrödlök) Vi har gjort så att vi har två månader på oss att läsa vår bokcirkel bok. Just för att man ska hinna då jag kände i oktober/november att det blev lite mycket och mer eller mindre tappade läslusten. Men nu är det dags för en ny bokrecension. Denna bok läste vi (jag) i december-Januari.

  1. Vart fick du höra talas om boken och har du hört om den innan? Nej tror inte det, har bara sett namnet på författaren innan lite grann men aldrig läst något av henne. Det var Maricas val av bok.
  2. Vad kände du när du läste boken och varför tror du att du kände just så? Jag var eller hade precis varit inne i en ganska tung lässvacka när jag plockade upp den. Men minns att jag tyckte den var väldigt bra. Minns att jag tyckte det var spännande och ville veta vem den skyldige var.
  3. Något speciellt i boken som fick dig att reagera starkt? Nja, jag minns att det var en karaktär i boken som jag störde mig på då han gärna trodde att han kunde få alla damer. Honom störde jag mig på en del.
  4. Vad minns du speciellt med denna bok? Att den var så mysig och att jag fick känsla av att vara i morden i midsummer eller miss marple. Det var mysig och lättläst men ändå med en spänning.
  5. Vad var bäst samt sämst med boken? Det bästa var nog just känslan av att läsa en form av morden i midsummer eller miss marple. Älskade känslan av att försöka lösa vem den skyldige var. Fanns inget jag riktigt tyckte var sämst.

6. Om du ska beskriva boken med en mening, vad säger du då? Mysig bok med en mordgåta att lösa.
7. Kan du känna igen dig i huvudkaraktären? Nja jag kan känna igen mig i hästintresset då jag gillar hästar och har ridit men inte mer än så
8. Är det någon karaktär som du inte gillade till en början men fick dig att ändra tycke? Anki, huvudkaraktären hade jag lite svårt för i början men hon växte i mina ögon och tyckte sen hon var så härlig.
9. Kan du rekommendera boken? Absolut. Jag tyckte boken var jättebra och fick ur mig ur min lässvacka.
10. Vad ger du boken för betyg? 8 får den i betyg. Det var en riktigt bra bok och jag kan varmt rekommendera den.

Nu ska vi påbörja en ny bok och vår nästa recension kommer i mars.
Kram/Amanda

Book review: I survived: A True Story

Hej!
Hur mår ni?
Jag har haft en lugn söndag och lyssnat klart på min ljudbok och jag tyckte den var så bra så jag tänker skriva en bokrecension. Och precis som förra gången tänker jag skriva den på engelska då boken är på engelska och var inte översatt.

Book: I survived: I married a charming man and then he tried to kill me. By Victoria Cilliers
Story: On Easter Sunday 2015, experienced skydiver Victoria Cilliers undertook a parachute jump, a gift from her husband, British army sergeant Emile Cilliers. Her parachutes failed to open and she plummeted 4,000 feet to the ground. This is a true story and thats why it´s all so sad and horrible. To know everything she been through, the lies, the trial. You get to here how she met her husband to the day when he get´s his sentence. She is a strong woman and this is a book that is powerful and leave you thinking after the book is finished. I don´t want give to much away but this was a great book and if you are like me that are into true crime, i´m sure you will like it. And i loved the narrator to this book. I listen to this on audio Book (storytel) And now all i want to listen to now is true crime books 😂I´m such a true crime nerd.
I think it´s heartbreaking everything she has been through but she is a strong person. If you like biography i also would recommend this book.

Hugs/Amanda

Det Var Ett Tag Sedan

Hej!
Hur mår ni?
Här har det varit tomt och tyst från mig. Jag vet inte riktigt vad som har hänt men livet kom emellan eller om det var studierna. Men denna period är jag mer i fas med uppgifterna nu och inte lika stressad. Förutom studierna så har jag hunnit läsa ut två böcker som jag har få påbörjade ett tag men ni vet studierna. Så en ljudbok är jag klar med ”Djupgraven” av Camilla Sten och Viveca Sten. Jag ville ha något lättsamt att lyssna på och då blev det djupgraven av mor och dotter sten. Helt okej bok men föredrar Camillas böcker tror jag. Inte läst eller lyssnat på något av Viveca Sten. Men detta är iaf ljudboken som jag nu har lyssnat klart på.

Den pågående ljudboken jag lyssnar på nu är ”i survived: I married a man, then he tried to kill me.

Den fysiska boken jag är klar med är en bok jag har haft i min bokhylla i några år och nu är jag som sagt klar med den. Boken heter ”Alice och flugan” Ni som följer mitt bokkonto på instagram vet ju att jag har lagt ut vad jag tyckte om böckerna.

Originaltitel ”Alice and the fly” written by James Rice.
I denna får man följa Greg som som bor i ett hem med sin syster och mamma & pappa. Man märker ganska tidigt att det är något speciellt med Greg. Ju längre in i boken ju mer får man reda på vad det är som är speciellt med honom. Boken är mörk, men också väldigt seg vilket gjorde att det inte blev en bra läsning.
Så förutom plugg så har det ändå blivit lite läst. Och det känns skönt att få läsa böcker som har stått i bokhyllan länge. Igår gjorde jag även en liten rensning i bokhyllan på böcker jag inte kommer läsa igen. Kanske är det i år jag kommer läsa hyllvärmare. Alltså böcker som stått länge i bokhyllan.

Kram/Amanda

Bokrecensioner

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, det har varit produktiva dagar från måndag till igår så idag har jag kört en vilodag på 100% Det är vad kroppen behöver. Plus att jag håller mig inomhus idag då det har blåsigt så mycket ända sedan inatt. Kändes som det var storm ute. Så idag tänkte jag bjuda på två recensioner. En E-bok och en som jag har läst fysiskt. Alltså hållit boken i handen. Nu kör vi

Vi börjar med barnboken som är skriven av Malin V Olsson. Detta är hennes första barnbok och andra böcker hon har skrivit är I universums mörka hemlighet. Det är första boken i Veronica Harrington seriern. Finns 3 böcker ute. Men nu till klara Klumphjärta.
Handling: Klara bor hemma hos sin mamma mest och sin pappa bara på helgerna. Livet har förändrats då det inte är som det brukar vara. När hon hade fyllt 11 berättade pappa att han ville skiljas. Nu är mamma trött och sover mycket. Tant Gunnel och Simba är två ljuspunkter men snart är det lucia och då ska de ha lussedisco. Klara vill gå men då blir mamma ensam.
Detta tyckte jag var en sån mysig bok och hjärtevärmande. Men också en sån viktig bok om psykisk ohälsa och skilsmässa. Läs den! Den finns där E böcker finns. This book has not yet been translated into other langues maybe it will in the future.

Next:
Nästa recension kommer vara på engelska då boken är på engelska och jag läste den på engelska.

The corrections By Jonathan Franzen

Story: This is about a family in mid western USA Its a tragic portrait of this family that we get to follow thru this book. Mostly we follow Enid the mother in the family, that want´s all of her kids back home in St Jude for one last christmas together. The father Alfred is getting more sick in Parkinson. And if that wouldnt be enough all of the kids lives far away from St Jude. We also follow the children lives now that they have few their home and living on their own. And questions you ask yourself thru this book. Will Enid have all the kids at home for christmas?
So this book i read for my English class and i´ve finally finished it. I gave it 2 stars. It´s a book i won´t read again. it was quit boring until the last 100 pages. This family is very dysfunctional and a lot of the characters has depression. So it´s not just heavy for it´s 586 pages but it has some heavy topics to.

So this was the recents reads i have finished now

Kram/Amanda


		

Tisdagstrion & Uppdatering

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra med mig, plugget går framåt men ja sakta men säkert. Och idag har jag gått runt med dammsugaren här hemma. Vi städade lite igår när sambon kom hem (vi dammtorkade) Och idag tog jag tag i dammsugaren. Känns som att allt grus kommer in oavsett hur ofta man dammsuger nu. Från oktober fram till April ungefär.
Men eftersom det inte händer speciellt mycket i mitt liv förutom plugg så tänkte jag vara med i en utmaning som heter tisdagstrion. Dagens fråga är överst på minläshög/läslistan. Och jag har ju så många böcker jag vill läsa. Men en bok jag vet att jag kommer läsa i år som jag har velat läst länge är ”min hunds bästa vän” av W Bruce Cameron. Den ska jag läsa i februari tillsammans med Marica. https://nouw.com/frökenrödlök

Alice och flugan håller jag på med lite smått nu samtidigt som jag läser en tjock bok för min engelska kurs. Men ”Alice och flugan” av James Rice ligger högt. Det är också en bok jag har velat läst länge

”Tidssystrarna” av Linda Andersson vill jag också läsa relativt snart jag hoppas få läsa den nu i januari om inte, i februari. Då jag jag går efter vad jag är sugen på att läsa så har jag ingen direkt lista. Men hoppas få denna läst snart.
Som sagt jag läser det jag är sugen på men dessa 3 vet jag kommer bli lästa inom detta året iaf Vågar dock inte säga när på Tidssystrarna och Alice och flugan men i år blir de lästa iaf. Har sett att denna utmaning finns som heter Tisdagstrion men inte känt att jag har kunnat varit med. Men dagens fråga passade mig så testar att vara med. Vill ni också vara med gå in på http://ugglanoboken.blogspot.com/ för att se frågan.
Alla bilder är ifrån bokus.

Tänkte att en bloggutmaning kunde vara roligt att göra då jag vill hålla bloggen igång även om jag inte har så intressant att berätta om mitt liv just nu. Men nu tänker jag nog ta mig en dusch.
Kram/Amanda