Livet!

Hej!
Hoppas att allt är bra med er?
Här är det bra, som jag skrev i måndags så skulle jag iväg i tisdag. Jag skulle in till min vårdcentral som jag har i Västerås. Fick helt klart lite friskluft den dagen även om solen inte var framme. Friskluft är bra. De senaste dagarna har jag vilat. Imorgon är det fredag och jag tänker ta mig till gymmet iaf imorgon. Livet känns bra just nu. Jag skriver just nu för jag tror att vi alla har bättre och sämre dagar samt bättre och sämre perioder i våra liv. Och jag vet att många gärna bara skriver om de positiva delarna på sociala medier men jag tycker det är viktigt att säga att sämre perioder kommer. Även för mig även om jag försöker så mycket som det går att vara positv. För jag tror att positiva saker kommer om man är positiv och är man negativ kommer det negativa saker till en. Det har jag fått uppleva. Om ni vill att jag ska gå in mer på det skriv det gärna.

Men ja, livet känns bra och jag är tacksam och ser fram emot vad som väntar mig. Vad har jag mer gjort.. Jo jag har nu läst ut The Shining av Stephen King, vilket jag gjorde igår. Läste den nu igen på engelska och tyckte den var så bra. En helt annan känsla även om den var bra på svenska när jag läste den första gången. Vill ni ha en recension? Vet inte om jag ska skriva en recension. Det är ju en av hans kändaste böcker så känns som att alla vet vad den handlar om.

Tänkte avrunda nu, vet inte vad jag ville med detta inlägg. Kände för att dela med mig lite tankar och ja. Innan jag avrundar så vill jag länka min senaste video som jag la upp igår. Ni får gärna titta på den. Skulle betyda mycket men absolut ingen tvång. 🙏

Som sagt ingen tvång att titta men det skulle betyda mycket om du tittade då detta är något jag tycker är så kul att göra. Och om du tittar, räcker om du bara har videon igång om du vill göra något annat samtidigt. Det skulle hjälpa mig att få upp visningsantalet. 🙏 Eller lämna en like på videon eller kommentar. Vill du inte titta så skulle jag bli glad om du bara delade videon 🙏Så fler hittar till min kanal.

Kram/Amanda

Tisdagstrion: En Titel På Varje Bokstav

Hej!
Nu är det dags igen för veckans tisdagstrio. Och denna tisdag är den en titel på varje bokstav av O,B,S. För att se de andra utmaningarna eller de kommande, kolla in hos Ugglan & boken Här kommer mina 3 boktips och ska försöka ta några som inte ha varit med så ofta.
Först ut

Offermossen

Läste denna i somras tillsammans med en kompis.
Handling: Mossmarken är en ödslig plats med dimhöljda vidder, hukande tallar och sjunkande jordar. En gång i tiden begravdes offer till gudarna här, och rykten säger att människor försvinner spårlöst än idag. Jag kommer fortfarande ihåg denna och den var lite trög i början mer blir bara bättre ju mer man läser den.

Denna läste jag och en vän också ihop, vi läste dock denna förra året. Riktigt bra och mysig deckare

Handling: Siri har alltid haft dåligt samvete för den föräldralöse Anton. Hon har prioriterat teatern och kärleken till Dramatens gifte chef. När älskaren bryter relationen flyr Siri Stockholm. Hon landar hos Anton som just vunnit en plantskola i Säbyholm på poker. Är man som mig som gillar Agatha Christi så kommer man gilla dessa, detta är del 1 i serien.

Sist ut så blir det staden av Camilla Steen som jag lyssnade på för något år sedan och jag minns fortfarande handlingen i den. Kanske inte jätteläskig men ändå spännande.

Handling: Det har gått 60 år sedan hela befolkningen i den lilla gruvstaden Silvertjärn försvann. Niohundra människor spårlöst borta. Ingen vet hur det gick till. Kan stadens fanatiska väckelserörelse ha spelat en roll i försvinnandet?

Detta var då mina tips för veckans tisdagstrio i O,B,S, har ni läst någon av dessa?

Kram/Amanda

Uppdaterad Blogg & Friskluft

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, är lite smått trött nu efter middagen. Idag är det måndag och jag har varit ute en hel del idag. Var på möte hos min arbetskonsulent där vi nu har börjat uppdaterat mitt CV. Känns faktiskt så kul att få uppdatera den nu när jag har pluggat färdigt iaf hela grundskolan. På vägen hem så tog jag en lite längre väg hem då det var soligt så passade på att njuta av solen och lyssna på ljudbok.

Ny Header på bloggen 😍

Som ni säkert ser så har min blogg blivit lite uppdaterad med ny design och Header. Tycker det blev så snyggt och jag har länge velat uppdatera den, men jag är inte så duktig på wordpress design och hur man gör header. Så fina Sandra frågade mig igår om hon fick fixa header och design på min blogg. Kvällen innan alltså i lördags innan jag somnade så låg jag och funderade på hur jag skulle fixa med bloggen. Tror även att mina änglar hade lite med detta att göra eftersom Sandra frågade mig igår. Tack Sandra det blev verkligen så fint! Nu känns bloggen mer bokrelaterat då böcker är min stora hobby. Älskar även min nya header, den är så snygg. 😍

Iaf Sandra ska ha ett stort tack! Nu innan middagen så var jag även ut en gång till då smöret till bröd är mer eller mindre slut så var och handlade lite. Nu var det ingen sol ute och det var betydligt kallare ute denna gång. Var skönt att komma hem igen. Känns dock bra att jag har fått mycket friskluft idag för man mår bra av det och sover bättre. Resten av kvällen nu ska jag bara ta det lugnt. Ladda batterierna för imorgon ska jag iväg igen på eftermiddagen. Så får nog lite friskluft även imorgon.

Vad tycker ni om headern och den nya designen?
Kram/Amanda

Mina Senaste Filmer & Serier

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra och jag tänkte berätta om vilka serier eller filmer som jag nyligen har sett. Det har jag märkt brukas uppskattas och det är kul att kunna tipsa er. Så nu kör vi.
Första är faktiskt en true crime dokumentär.

Monsters inside: The 24 faces of Billy Milligan- Finns på Netflix och är från 2021.

Ni som har läst min blogg vet ju att jag älskar true crime och den här dokumentären har legat på min lista på netflix att se ett bra tag och för någon dag sedan började jag titta. Långa avsnitt men inte så många avsnitt.

Handling: Året är 1977 blir Billi Milligan anklagad för flera våldtäkter i närheten äv Ohios universitet. Experter dock frågar sig om han har en flera personlighets störning ” Multiple personality disorder” Det var en intressant dokumentär och jag själv kan inte svara på om det är sant eller inte.

Nästa
Är en film jag vet att några utav er och speciellt Elin har tipsat mig om är en film som heter ”Run” finns på netflix.

Handling: Chloe sitter i rullstol och har gjort det hela sitt liv men nu vill hon känna sig fri och gör allt för att bli fri och vara mindre isolerad. Kan ens mors kärlek sätta käppar i hjulet för en ung kvinnas frihet. Vill inte avslöja för mycket, för det ända jag visste var att vi har en tjej som sitter i rullstol och hennes mor typ. Och jag tycker inte man ska veta mer. Tack till alla er som skrev om filmen. Jag blev glatt överraskad och älskade slutet.

Trailer till filmen👆

Sista för denna gången är en asiatisk serie som jag har kollat på tillochfrån och ikväll när jag skriver detta 10/15 så har jag nu kollat klart på de sista två avsnitten.
Serien heter School tales
Handling: För varje avsnitt får man följa ungdomar som går i skola. Och varje avsnitt har en spökhistoria som man får höra om. Eller mer som vandringssägner. Som tex ett avsnitt som jag kommer ihåg idag som jag såg för ett tag sedan hette ”beautiful” och handlar om att skolans populäraste tjej nu helt plötsligt får en motståndare då en ny tjej blir mer populär bara över en natt. Detta är en Asiatisk skräckserie som finns på netflix. Vissa avsnitt bör man kanske inte äta till. Men detta är en serie jag har kollat på tillochfrån och lite slökollat på. Det är en bra serie så länge man inte förväntar sig för mycket.

Detta är då antingen serier jag har kollat klart på eller filmer som jag har sett nyligen. Nu när vi närmar oss halloween och snart jul. Funderar jag på att se frozen 2 närmare jul och a nightmare before christmas, hade velat se a nightmare before christmas nu till halloween, men ja inser ju nu att det också är en julfilm så vi får vänta lite… Kanske Det märker vi när jag gör nästa inlägg om filmer och serier jag har sett😉
Kram/Amanda

Hushållssysslor En Lördag

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, jag har precis satt mig ner i soffan igen efter att ha varit igång nu ikväll. Det har regnat och varit allmänt grått ute. Så vad passar inte bättre då än att göra lite hushållssysslor denna lördag med ljudbok i öronen. Med hushållssysslor menar jag att jag har tagit hand om disken som har behövts göras. Känns så skönt nu när det mesta är taget. Självklart finns det mer disk nu då jag även passade på att laga middag. Men ja, det är iaf mer rent i köket nu. Tycker ändå att det har varit okej det har varit grått och regnigt ute så då är disken en helt okej syssla tycker jag.
Jag har även lyckats svara på några av era fina kommentarer och såg att det var många utav er som frågade mig om jag tyckte om skumtomtarna med cola smak, och ja jag tyckte de var goda. Nu är jag inte så mycket för skumgodis. Äter det som mest nu när julskummen börjar komma. Ikväll får vi se vad jag hittar på, blir kanske ljudbok eller så fortsätter jag med the shining- Har nu läst halva boken och tycker den är så bra. Älskar att plocka upp den och läsa. Men eftersom jag tycker att den är så bra så vill jag ju inte att det ska ta slut.

Igår var det fredag och det var bättre väder än idag och då var jag så duktig att jag gick och tränade på eftermiddagen och innan jag gick hem så var jag förbi Apoteket och hämtade ut paket. Så fick till ett träningspass + lite friskluft. Kan säga att jag var ganska trött igår kväll. Men hur har er helg varit? Hoppas ni har en fin helg 😊

Foto av Pixabay pu00e5 Pexels.com

Denna höstiga bild får avsluta detta inlägg.
Kram/Amanda

De Senaste Dagarna

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, tänkte uppdatera er lite. De senate dagarna har varit bra, igår var jag hem till farmor och farfar och fikade lite, farmor ska även sy en t-shirt åt mig så hon mätte lite. Vi hade iaf trevligt. Vi ska även tvätta deras överkast till deras säng idag så tog med mig det när jag gick hem, mannen kom ut och hjälpte mig då det var ganska mycket. När jag kom hem sen så tog jag mig en varm dusch innan jag började med middagen. Som jag även blev nöjd med. Resten av kvällen blev lugn.

Idag så är det torsdag och vi har fått saker gjorda, både bytt i sängen då vi ska tvätta om en timme och så har vi hjälpts åt med dammsugningen och jag har både torkat golv och rengjort toalleten. Nu ska jag vila ryggen lite tills klockan är 17 då det är dags att gå ner i tvättstugan. Men det känns skönt att ha fått gjort en hel del redan så att när vi är klara med tvätten sedan så kan man ta det lugnt. Vi brukar oftast bädda rent efter tvätten är klar, känns skönt att det redan är gjort.
Så det har varit produktiva dagar vilket är skönt, älskar känslan när man har fått mycket gjort och man njuter mer när man återhämtar sig sedan. Det bästa av allt är ju att man sover gott på kvällen.

Detta är något jag tror på och som jag själv har märkt att är man positv varje dag eller iaf försöker så blir dagarna bra dagar. Det är helt klart inte alltid lätt men bara man försöker och ja vissa dagar och perioder är det lite svårare. Men jag har haft bra dagar.

Innan jag avrundar nu och även ska vila ryggen innan det är dags för tvätt så tänkte jag dela med mig av mina två senaste videor. Ni får jättegärna titta. Men helt klart inge tvång. Ni som vill får även dela mina videor! 🙏 Tack till alla er som tittar

Kram/Amanda

Bokrecension: Hansson & Nilsson Löser Fallet

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra med mig, tänkte bjuda på en recension för nu har min läslust kommit tillbaka ännu mer och jag är klar med en bok. En bok som jag har lyssnat på de senaste dagarna och nu tänkte jag dela med mig den.
Boken jag har lyssnat på heter Hansson och Nilsson löser fallet som är skriven av Christoffer Sorner. Boken kom ut 2021.

Handling: Sommaren 1986. Hansson och Nilsson tror att de ska vila upp sig efter att ha löst ett tufft fall där de tvingats infiltrera en liga med skinnskallar som piratkopierat och smugglat tusentals illegala LP-skivor till öststaterna. Istället hamnar de mitt i skottlinjen när världens i särklass största popstjärna, Davy Tyler, blir mördad i Stockholm. När de inser att polisen misstänker dem tvingas Hansson och Nilsson att fly. De har snart ett koppel av elaka skinnskallar och ihärdiga poliser i hälarna under en färd som tar dem långt in bakom järnridån. 
Detta var och är en riktigt bra bok. Jag är inte så mycket för mysdeckare men jag tror att den här boken kan ha fått mig att ändra mig. Det är biljakter, explostioner och skottlossningar. Det är fart från första stund och jag har några gånger under tiden tillochmed skrattat.
Detta är en bra första deckare. Detta var Christoffers första deckare och del 2 om Hansson & Nillsson finns redan ute. Dock inte son ljudbok än men första boken finns som ljudbok på bla storytel. Nu längtar jag tills del 2 kommer ut som ljudbok också. Inläsaren var riktigt bra och det här är en bok jag absolut kan se mig själv läsa eller lyssna på igen. Så ett riktigt bra tips om du gillar deckare men inte så allvarligt eller blodigt.

Kram/Amanda

Matlagning & Helg

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra. Jag har haft lugna dagar med en del läsning förutom igår då jag valde att kolla på netflix istället och åt lite chili nötter till. Så gott😍
Jag har både igår och dagen innan stått för middagen och både igår och dagen innan blev det soppa och närmare bestämt spenat soppa. I torsdags dock när jag gjorde det så blev jag inte så nöjd då jag lyckades ha i alldelses för mycket salt, annars var den dock god. Igår blev det spenatsoppa igen. Hade ingen direkt inspiration och kände för något enkelt så då blev det spenatsoppa och jag blev nöjd. Igår blev soppan mycket bättre. Inte alls lika mycket salt.

Kanske inte den bästa bilden men detta är från igår. Blev väldigt gott som sagt och nu när det är höst så blir jag sugen på att laga soppor. Det är gott och enkelt, passar perfekt nu när det är kallare ute. Jag använder recept från Arla som grund men gör lite som jag själv vill. Följer det inte helt. Receptet hittar du HÄR

Idag står dock mannen för middagen och det blir köttfärssås med spagetti idag, vilket ska bli väldigt gott. Annars ska jag sätta mig och läsa lite idag och ta mig vidare i boken som jag läser. Läser just nu The shining av Stephen King och jag har läst den en gång förut på svenska, nu läser jag den på engelska. Har läst lite över 100 sidor och den är så bra. Det är en av mina favoriter när det kommer till hans böcker. Och ja den var bra på svenska men ännu bättre på engelska. Det ger en helt annan känsla. Men man väljer själv om man vill läsa en bok på originalspråk eller inte. Vad som känns bäst för en själv. Jag gör det mest för att hålla igång språket.
Men nu ska jag avrunda. Hoppas att eran helg har börjat bra.

Kram/Amanda

Regning Dag & Handling

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, igår var det riktigt härligt väder med sol och lite värme. Men idag är det grått och regnigt. Det slår om fort, och det märks att det är höst nu.
Men trots regnet och det gråa vädret så har jag ändå lyckats tagit mig ut lite även idag. Var ut och handlade och tog även med mig sopor ut. Alltid skönt att slänga sånt. Jag har så svårt att gå ut när det är grått och regnigt så jag är rätt stolt över mig själv att jag tog mig ut. På vägen hem så regnade det men ja. Lite friskluft skadar ju inte. När jag kom hem så blev det en kopp kaffe och mellanmål. Och nu har jag suttit och svarat på lite kommentarer. Har dock fler kommentarer att svara på men svarat på ”ligger efter”, ”min fredag” bland annat.

Såg att de nu har börjat sälja julgodis och tänkte testa dessa. Får se vad jag tycker. Är inte så förstjust i skumgodis men lite är okej. Sedan tog våra fryspåsar slut igår och det har vi tänkt länge att vi borde skriva upp på matlistan men inte gjort så var bara att handla det idag. Sedan lypsyl till mig. Men även om man skriver upp saker man ska handla så finns det alltid mer saker man kommer på som kanske inte står på listan. Känner ni igen det?

Resten av dagen och kvällen blir det vanliga här. Ni vet middag och sånt. Och så kanske det blir lite läsning ikväll- Har inte läst något på någon dag. Var alldeles för trött för det igår även om jag hade velat det.
Kram/Amanda

Bloggutmaning & Förändringar

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, varit tyst hos mig nu några dagar, inte haft någon riktig ork och jobbat en hel del med mig själv så ja. Men tänkte ta och uppdatera er lite och svara på de sista frågorna från utmaningarna som Madeleine hade för september.

25 September- Ett tufft beslut… Var nog i somras när jag kom till insikten av att jag inte orkade plugga mer. Denna glöd jag hade när jag började studera har sakta börjat försvinna redan förra året. Men jag kämpade på men nu när jag läste engelska 6 innan sommaren. Kändes det alldeles för mycket. Och är det en sak jag vet så klarar jag inte av för mycket stress. Hela det här året har jag haft migrän och det är ett tecken att det är för stressigt. Så nu har jag istället tänkt komma ut och arbetsträna. Det är vad jag vill- Så nu hoppas jag få komma ut redan om någon månad. Var på ett möte om det idag och vi pratade om ett studiebesök på komunhuset där jag bor. Så vi får se.
26 September– Har höstjackan kommit på ännu? Ja det har det och även mina tjocktröjor har åkt fram.
27 September– Soppor & grytor hör hösten till. Lagar du sådant?- Jag lagar grytor året om men men det är extra gott nu på hösten och vintern.
28 September– Vokaler och konsonanter, kan du rabbla upp vokalerna i alfabetet? Nej. Jag skäms över det lite grann men har faktiskt inte koll på det. Hade mer koll när jag var yngre.
29 September– Alla soffpotatisars dag. Är du en soffpotatis? Nja jag skulle vilja säga att jag ha varit en soffpotatis mer men har blivit mer aktiv. Tränar ju på gym.
30 September– Sista september, beskriv din känsla. Hmm att tiden går för fort jag tyckte ju nyss september kom.

Nu har jag svarat på alla frågor och ja. Den förändringen jag har pratat om här på bloggen är att jag inte ska studera mer. Iaf inte nu. Vem vet vad framtiden säger. Men nu känner jag att jag vill göra något annat och jag vill inte gå in i väggen. Så tanken är att jag nu ska få testa min arbetsförmåga. Testa att göra lite jobb som arkivare. Därav ett eventuellt studiebesök på kommunhuset i kommunen jag bor i. Så nu kommer jag få både ork och mer tid igen för att läsa 😉😀

Foto av Pixabay pu00e5 Pexels.com

Kram/Amanda