Tisdagstrion: Hobbyn & Fritidsysslor

Hej!
Hur mår ni?
Det är dags för en till tisdagstrio, och denna tisdag handlar utmaningen om där karaktärer har några hobbyn eller böcker om just fritidssysslor eller hobbyn. Kolla in Ugglanochboken för fler boktips

Tyckte först detta var en svår uppgift men sedan kom jag ju på att jag har läst böcker om karaktärer som har hobbyn. Så vi börjar med den boken som inte har varit med tidigare.

Handling:Lucy Harper still has traumatic memories and lingering health problems from the 2020 pandemic. So, when a new virus surfaces years later, she and her husband, Reed, seek refuge on his family’s private island off the coast of Maine. Ostensibly safely sequestered with their five closest friends and family, Lucy should feel at ease. So why does she feel the weight of the island’s dark history pushing down on the group?
Här i boken får vi ju följa några karaktärer och en av karaktärerna gillar att baka mycket och man förstår att det är hennes hobby.

Denna läste jag också nyligen och här följer vi Vanessa som går i skolan men har sin youtube kanal som hon gärna vill ska växa och bli stor. Så hon och några kompisar åker till prästgården som det sägs spöka. Hon tänker att det här är en bra video idé men vad händer när man fångar ett spöke på kameran?

Handling:Nina Redmond älskar böcker och som bibliotekarie får hon göra det hon gillar allra mest matcha rätt bok med rätt person. Men när hennes älskade bibliotek tvingas stänga står hon plötsligt utan jobb och har ingen aning om vad hon ska ta sig till. Men så hittar hon en annons om en charmig liten skåpbil och får en idé: hon ska starta en egen bokhandel, på hjul!
Detta är ju rätt tydligt här får vi följa Nina som älskar böcker och har det som sin hobby och är det någon bok av henne jag lätt kan läsa igen så är det den här. Så bra bok. Min favorit.

Dettqa var mina tips två av dem är nya och Jennys bok vet jag har varit med förut. Men det gör inget det är en bra bok som gav mig mycket skratt.

Kram/Amanda

Det Var Den Här Helgen

Hej!
Hur mår ni?
Här har det varit tyst några dagar, mest för att livet rullar på och det händer inte så mycket. Men i fredags så var jag hem till farmor och farfar en stund på eftermiddagen. Som ni vet så syr ju farmor en t-shirt till mig. Behövde prova lite igen. Det var trevligt att umgås med dem lite grann. På vägen hem sedan följde hon med mig hem då hon skulle få sitt överkast som vi tvättade åt henne tidigare. Även deras hund Zingo följde med på en hundpromenad då.
På kvällen sen så hände inte så mycket, somnade ganska tidigt då jag var trött. Men det var en bra start på helgen. Resten av helgen så har jag känt mig väldigt trött så igår lördag så kollade jag mest på serie. Kollade klart på säsong 8 av American horror story. Så nu ska jag börja på säsong 9 och jag tror jag kommer gilla den. Då det verkar vara en del 80-tals känsla och jag tycker ju om 80 tals skräckfilmer. Så det kan nog passa mig.

Idag är det söndag och det har fortsatt varit lugn då jag har varit otroligt trött idag med. Det blir ju fort mörkt nu och jag blir ganska påverkad av vädret. Men jag har tagit hand om disken och efteråt ringde jag och pratade med min pappa då det är fars dag. Nu ska vi snart äta middag här. Men det har varit en lugn och skön helg. Och jag har även läst lite idag i ”the gunslinger” av stephen king. Som jag har lånat från biblioteket. Jag har ju svenska versionen här hemma. Får se om jag byter ut och gör mig av med svenska versionen och köper böckerna på engelska. Någon som skulle vara intresserad av böckerna om jag säljer dem? Jag har inte bestämt mig men vi får se. Slänger ut en fråga iaf om någon är intresserad isf. Men mycket trötthet är nog en del pga vädret då det blir så mörkt tidigt nu.

Foto av Pixabay pu00e5 Pexels.com

Jag saknar redan hur alla fina träd var och är början på hösten. Jag gillar inte kylan snön kommer med men jag ser fram emot snön det är vackert och det blir ändå lite ljusare ute. Hoppas eran helg har varit bra. Nu ska jag avrunda här och strax äta middag.
Kram/Amanda

Bokrecension: Prästgårdens Hemlighet

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, tänkte bjuda på en recension nu. Jag jäste ju ut prästgårdens Hemlighet av Tobias Söderlund igår. Det är och var en av böckerna jag ville få läst iår. Nu har jag läst den och nu kommer en recension. Har ni sett videon jag gjorde förra året som hette ”6 böcker jag vill läsa 2022” så har ni sett denna redan. Men nu kör vi

Detta är del 1. Det finns två böcker till och de är fristående

Handling: Vanessa går i skolan, men nu är det höstlov och på höstlovet tänker hon att, hon och hennes vänner Abbe & Martin ska besöka Prästgården. Där det sägs spöka. Hon tror inte på spöken själv. Men Vanessa tänker att detta kan få hennes youtube kanal att växa, om hon lägger upp en video där hon besöker prästgården. Men hon tror inte på spöken. Tänk om de ändå fångar ett spöke på kameran?

Jag tyckte boken var riktigt bra, lite små creepy men väldigt lättläst. Tycker det var så kul att läsa om en karaktär som har en youtube kanal då jag själv har det. Jag känner igen mig i att få kanalen att växa. Precis som hon så vill jag också att min kanal ska växa. Kan även säga att läsa den här boken fick mig att bli lite mer motiverad på min kanal. Men nog om det. Tobias skriver väldigt bra och jag flög verkligen igenom boken. Det är en barnbok vilket märks men tyckte inte det gjorde något, den riktar sig mot barn 9-12 år. Jag vill såklart ha resten av böckerna i min hylla. Jag kan verkligen rekommendera boken om man vill ha något lättläst men ändå något lite läskigt. Den var heller inte så lång ca 250 sidor så passar bra om man inte vill läsa någon längre bok. Kommer absolut läsa mer av Tobias Söderlund i framtiden. Jag kan även säga att huvudpersonen Vanessa tyckte jag väldigt mycket om. En stark tjej med mycket vilja. Jag är ju inte barn längre men jag har inget emot att läsa barnböcker ändå. Det är härligt tycker jag. Boken finns även som ljudbok där ljudböcker finns.
Ska vi hoppas på att jultomten kommer med de andra två böckerna? 😉

Kram/Amanda

Nytt Legitimation

Hej!
Hur mår ni?
Här har det varit fullt upp, eller på ett sätt ja men ändå inte. Idag hade jag nämligen bokat tid för att göra en ny legitimation hos polisen i Västerås. Så det var att åka in dit och göra det. Innan de hann jag gå förbi biblioteket och hämta ut böcker som jag hade lånat.
Behövde iaf inte vänta allt för länge innan det var min tur. Det gick relativt snabbt och det var billigt, såg ju att det annars kostar 400kr att göra ett nytt legitimation. Men nu var det tydligen rabatt fram till nyår. Så jag valde ju en bra tid för att göra ett nytt ID kort. Iaf när det var klart så fick jag ju vänta en stund innan färdtjänsten skulle komma. Då var det ju bra att jag hade med mig en bok som jag kunde läsa medan jag väntade. Tiden flög och jag hann läsa ut boken också.
Passade ju bra och då slapp jag ju även ha tråkigt medan jag väntade. Väl hemma så blev det en tidig middag som mannen hade lagat medan jag var borta. Nu har jag bara tagit det lugnt. Blir nog inte så mycket mer idag,

På svenska heter boken ”revolvermannen”

Detta var boken jag hämtade på biblioteket tidigare idag innan jag åkte in mot Västerås. Får se om jag börjar på den ikväll. Jag har läst den här boken redan fast på svenska. Och jag vill läsa den här på original också. Nu när jag har läst varsel på engelska. Jag fick mersmak. Och detta är något jag själv väljer och gör bara för mig själv. Ingen behöver känna sig pressad till att själv läsa boken. Oavsett språk.
Men vi får se om jag börjar på den. Just nu känner jag mig rätt trött och vädret har ju varit lika tråkig som de senaste dagarna. Alltså regn. Innan jag avrundar, vill ni ha en recension på boken jag läste ut idag? Annars kan ni kolla min bookstagram ”Amanda_Reads” för där ligger det även en recension på boken. Boken heter Prästgårdens hemlighet av Tobias Söderlund.
Jag själv vill göra en recension men jag vill ju inte att ni ska tröttna eller tycka att det blir för mycket. Just nu när jag har det lugnare så hinner jag läsa mer. Därav kan det hända att det blir fler recesioner. För att fylla ut vardagsinläggen. Ni vet, vardagen rullar på.

Kram/Amanda

En Lugn Helg

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, haft en lugn helg då jag har haft en del migrän. Helgen har bestått av serietittande, poddlyssnande bla. Serien som jag har börjat titta på igen är American horror story. Jag har börjat kolla på säsong 8 igen då när den kom så såg jag bara de två första avsnitten för sedan orkade jag inte vänta på resten av avsnitten. Nu finns hela serien på disney + så nu behöver jag inte vänta på några avsnitt. Har tillochmed 2 säsonger till att kolla igenom. 😁
Vad har annars hänt nu i helgen. Inte så mycket. Igår var det söndag och då passade jag på att ha en spadag med att raka benen och duscha efteråt. Så härlig känsla, det har varit en lugn helg då vädret inte heller har varit på bästa sidan. Men så är det väl med november. Tycker det är en mörk månad över lag då det är grått och regnigt. Precis som det har varit nu de senaste dagarna och även idag. Men då är det ju passande tycker jag med serier. Så jag misstänker att det kan bli något avsnitt ikväll av American horror story. Tycker det är en bra och välgjord serie med bra skådespelare.

Ja och så har jag gått med en huvudvärk då men igår var det bättre och då lyckades jag ändå få till en spadag samt dammsugning här hemma efteråt. Vilket kändes bra. Dock blev det en tidig kväll igår. Idag är det måndag och har inget planerat. Förutom imorgon ska jag in till Västerås och till polisen för att göra ett nytt legitimation på eftermiddagen. Hur har eran helg varit? Hoppas ni har haft finare väder.
Har även svarat på en del kommentarer idag. Har svarat på alla fram till ”dagarna går” inlägget. Känns så skönt att inte ligga så mycket efter med kommentarerna. Ni ska verkligen veta att jag uppskattar dem.

Innan jag avrundar så vill jag bara tipsa om att Elinas novell ”mörka rummet” har idag släppts på bla storytel och där ljudböcker finns. Tror jag även kommer lyssna på den nu under dagen. Då den inte är så lång så kommer det gå fort. Passande ju när det även regnar ute. Och såklart så tycker jag att ni andra också ska lyssna på hennes novell. 😊
Kram/Amanda

Bokrecension: Mitt Liv Som Hund

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, jag njuter av att mitt liv inte är lika stressat längre och att min läslust är tillbaka och att jag hinner med att göra saker eller bara göra det jag vill. Innan jag la studierna på hyllan så hann jag mest med studierna och inte så mycket mer. Nu har jag kommit in i ett lugnare tempo och njuter. Av att kunna leva. Att plugga var kul och lärorikt ett tag men om det bara känns stressigt och man hinner inte med annat är det inte kul. Jag vill liksom göra mer än att bara plugga.

Som rubriken säger så har jag en bokrecension till er. Denna gång är det en ljudbok som jag har lyssnat på. Jag och Marica läste del 2 (en hunds bästa vän) tillsammans tidigare i år och nu har jag lyssnat på del 1.

Del 1 heter alltså ”mina liv som hund” Det är samma som med den 2 boken att här får vi följa en hunds perspektiv på hur de ser på oss människor. Vi får bla följa hunden Bailey, Bailey är en golden retriever och träffar snart den åttaårige Ethan. Under sina många äventyr tillsammans med sin lille husse lär sig Bailey hur man är en duktig hund . Men det visar sig att livet som älskat husdjur inte är slutet på Baileys resa.

Det är som del 2 en jättemysig bok där vi får följa hunden och hans många liv. Man kan börja med denna eller göra som jag, läsa del 2 först och sedan del 1. Det har samma perspektiv, bara det att i böckerna så är hunden olika raser. Här är är han bla en golden retriever. Jättemysig och jag kan varmt rekommendera dessa. Jag älskar hundar och jag blir så varm av historien.
Boken är översatt från engelska och som originaltitel är: A dogs purpose. Böckerna finns på storytel som jag använder, eller går säkert att köpa om man vill samt låna på bibliotek.

Vad jag ska lyssna på nu vet jag inte riktigt men funderar på att lyssna på någon podd tills jag har kommit på nästa bok jag vill lyssna på. Har börjat lyssna på rättegångspodden igen. Så nu efter att jag har skrivit detta inlägg ska jag ställa mig och diska och fortsätta lyssna på podden. Lyssnar på avsnittet ”Styckmordet i högdalen” del 1
Kram/Amanda

Bokrecension: Den Som Törstar

Hej!
Hur mår ni?
Det är nu sista Oktober och det är dags för mig och Marica att lägga ut månadens bok som vi läste nu i Oktober. Denna månaden läste vi del 2 i Emma Lundgren serien av Kristina Appelqvist.

  1. Vilken bok har ni läst denna månaden? Som Jag skrev däruppe så läste vi den som törstar av Kristina Appelqvist, som är del 2 i Emma Lundgren Serien.
  2. Kände du till boken eller författaren sedan innan? Ja vi har läst två andra böcker av författaren som vi har skrivit recensioner på.
  3. Vad kände du när du läste boken? Varför tror du det kändes så? Mycket spänning och förväntan om vem mördaren var. Ville ju så gärna veta vem mördaren är och vad för motiv den hade.
  4. Nånting speciellt i boken som fick dig att reagera starkt? Det fanns några karaktärer som jag kunde störa mig på men Robert är en karaktär som jag tyckte var lite jobbig, dock så trodde jag det inte om honom först.
  5. Vad minns du speciellt från boken? Oj spänningen, både jag och Marica gillar hennes böcker för hon lyckas få alla karaktärer misstänkta, man vet aldrig riktigt vem mördaren är.

6. Vad var bäst med boken? Det är väl att hon alltid lyckas bygga upp spänningen
7. Vad var mindre bra? Har inget jag kommer på.
8. Om du ska beskriva boken med en mening, vad säger du då? Emma Lundgren som är rektor på västgöta universitet, befinner sig på semester i Rom när hon nås av beskedet att hennes kollega, professorn i religionshistoria hastigt dött av en hjärtinfarkt. Men är det så enkelt?
9. Någon karaktär du ändrade uppfattning om under tiden du läste? Jag var misstänksam mot Robert och den blev inte bättre.
10. Vad ger du boken för betyg? 8

Nästa månad alltså i november ska vi läsa nästa del i denna serie. Gillar man deckare men inte så råa deckare så kan jag varmt rekommendera Kristinas böcker det är mysdeckare mer. Kolla nu in https://www.instagram.com/frurodloks_bocker/ för att läsa vad hon tyckte.
Kram/Amanda

Dagarna Går

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, de senaste dagarna har varit bra. I måndags så var jag in till Västerås en stund på ett ärende. Väl hemma sedan så blev det en lugn kväll. I tisdags så var jag mest hemma och tog det lugnt. Igår hade vi tvättstugan så på kvällen var det fullt upp. Innan jag la mig igår så duschade jag också. Det bästa av allt var ju att lägga sig i nybäddad säng.
Idag är det torsdag och jag har varit på möte med min arbetskonsulent på eftermiddagen. På vägen hem handlade jag lite då vi åt tacos idag så köpte lite till det samt toapapper.

På vägen till mötet och på vägen hem, hann jag lyssna på först Scarypodden och påbörjade även säsong 4 av Skräckstunden. Det var lite små kyligt ute. Bet lite om kinderna men känns skönt att ha fått även lite friskluft. Väl hemma så har vi ätit tacos och annars har det inte hänt så mycket även denna kväll. Men jag är trött nu och ska nog snart lägga mig i sängen för jag ser fram emot att få sova. Imorgon är det fredag och har inget planerat då så ska försöka ta mig till gymmet imorgon. Vore skönt för har inte hunnit dit nu i veckan. Sedan är ju det väldigt skönt att avsluta veckan med en träning. Men det är skönt att ha något att göra om dagarna och friskluft, det är inte alltid det är lätt att ta sig ut nu när kylan kommer men man sover bättre.

Innan jag avrundar så tänker jag dela med mig av min senaste video. Denna gången är det en vlogg och jag vet ju att många även jag gillar att titta på vloggar. Så ni får gärna kika in den. Lämna en like eller en kommentar. Det gör mig så glad och jag uppskattar det så mycket. Jag tycker det är så kul att hålla på med youtube. Och tack till er som tittar🙏
Jag har även svarat på en del kommentarer av er. Ligger lite efter så ska fortsätta svara, men de jag har svarat på är
”matlagning & helg” ”bokrecension: Hansson och Nilsson löser fallet” och ”de senaste dagarna” De inläggens kommentarer har jag svarat på hittills. Som sagt ska fortsätta svara på kommentarer.
Glöm nu inte att kika in videon. Nu ska jag nog snart gå och lägga mig här. Blir inte uppe länge till så nu säger jag godnatt😴

Kram/Amanda

Tisdagstrion: Skola & Arbetsliv

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra med mig, det är tisdag igen och det betyder ju att det är dags för tisdagstrion igen som ugglan och boken håller i. Denna tisdag ska vi tipsa om böcker som handlar om skola eller arbetsliv. Och såklart får man tolka på valfritt sätt. Så här kommer mina tips.

Först ut

Tara är 17 år när hon för första gången sätter sin fot i en skola. Hon har aldrig hört talas om Förintelsen, Kennedy, Martin Luther King. Det var ju ett tag sedan jag läste den här boken, men Tara har aldrig gått i en skola. Och det här är hennes självbiografi Hennes familj är mormoner. Läs den.

Näst är en bok jag läste förra året:
Amari har aldrig slutat tro att hennes försvunna bror Quinton lever. Inte ens när polisen hävdar att han är död. Hon vet att han finns där ute någonstans. En dag hittar hon en portfölj i hans garderob, som innehåller en inbjudan till ett sommarläger på Byrån för övernaturliga angelägenheter. Amari har ingen aning om vad det betyder, men hon förstår att det på något vis hänger ihop med hennes bror. Hon söker upp den märkliga Byrån, och det blir ett möte som förändrar Amaris liv. Snart tvingas hon acceptera att magi och övernaturliga krafter faktiskt existerar. Hon bestämmer sig för att försöka bli antagen till Byråns skola. Riktigt bra bok och jag är riktigt glad att jag läste den. Gillade man Harry Potter när man var liten så kommer man tycka om den här. För det var som att läsa Harry Potter.

Sist ut

Eliza Mirk is shy, weird, and friendless. Online, Eliza is LadyConstellation, anonymous creator of a popular webcomic called Monstrous Sea. With millions of followers and fans throughout the world, Eliza’s persona is popular. Eliza can’t imagine enjoying the real world as much as she loves her digital community. Then Wallace Warland transfers to her school and Eliza begins to wonder if a life offline might be worthwhile. But when Eliza’s secret is accidentally shared with the world, everything she’s built-her story, her relationship with Wallace, and even her sanity-begins to fall apart. 
Jag tyckte verkligen att den här var mysig och den gav en verkligen ett leende på läpparna.

Alla dessa 3 böcker tycker jag helt klart är läsvärda och alla böckerna tar ett eller på ett annat sätt plats i en skola. Har ni läst någon av dessa?
Kram/Amanda

Trevlig Helg!

Hej!
Hur mår ni?
Nu är det äntligen fredag igen och det har varit en lugn fredag. Somnade ganska sent igår eller ja inatt och det var längesen det hände. Men på eftermiddagen tog jag mig iaf till gymmet och tränade 30 min. Känns skönt. Sover mycket bättre när jag har tränat eller fått mycket friskluft. Så jag trotsade kylan och tränade så nu sover jag nog bättre.
När jag kom hem så har jag bara tagit det lugnt och lyssnat på ljudbok samt ätit mat såklart. Resten av kvällen blir att lyssna klart på min ljudbok men jag ska även ta tag i att raka benen. Förstår inte varför jag drar på det. Älskar ju känslan av nyrakade ben😍Så ser kvällen ut, och om jag orkar så ska jag börja med min och Maricas bok för Oktober. Det känns så skönt att ha fått tillbaka läslusten igen. Älskar det.

The shining/Varsel

Handling: När Jack Torrance får i uppdrag att ta hand om det isolerade Overlook Hotel över vintern, ser han det som en möjlighet att komma på fötter igen efter att ha misslyckats som författare och fått sparken från sitt lärarjobb. Hans fru, Wendy, ser vintermånaderna uppe i bergen som en chans att läka relationen med Jack och förhindra att familjen splittras. Danny, deras femårige son, ser något helt annat. Han är synsk och kan se scener som ingen femåring någonsin borde få se. Han ser hotellets fasansfulla förflutna och de onda krafter som väntar på familjen. Varsel som den heter på svenska blev Stephen Kings stora internationella genombrott.

Som sagt en riktigt bra bok som jag verkligen kan rekommendera.
Nu önskar jag er en trevlig helg och hoppas ni får det bra.
Kram/Amanda